Velmi nepříjemnou zkušenost zažil pan Stanislav, který prodává Nový Prostor na Strossmayerově náměstí v Praze. Během prodeje časopisu na ulici ho nožem ohrožoval neznámý muž. „Přišel a chtěl si koupit Nový Prostor,“ říká pan Stanislav a pokračuje: „Jenže já jsem věděl, že se jedná o falešného prodejce a s časopisem by žebral. Tak jsem řekl, že mu ho neprodám. A najednou měl v ruce nůž – vystřelovák.“
Panu Stanislavovi pomohli ze svízelné situace kolemjdoucí. „Muže jsme zpacifikovali společně s klukem, který si ode mě kupuje Nový Prostor. Během chvíle také přijeli poxlicajti. Chlapa odvezli, prý už toho na něj měli víc,“ říká prodejce NP. Na svém prodejním místě teď prý žádné zvýšené obavy necítí, naopak se z otřesného zážitku snaží vytěžit něco pozitivního. „Mám pocit, jako by se mi od té doby trošku zvýšil prodej.“
Na konci února bylo na výdejně Nového Prostoru v Praze nevídaně rušno. Bez nároku na honorář dorazil do Řeznické ulice lektor, který připravil pro prodejce seminář základů mezilidské komunikace. Přitom komunikace je při prodeji časopisu nejdůležitější. „Prodejci jsou rádi, že se s nimi o jejich práci bavíme,“ řekla ředitelka NP Dagmar Kocmánková. Účast patnácti prodejců byla v sobotním dopoledni příjemným překvapením. „Něco z toho už znám a používám. Vím, že třeba není dobré chodit až přímo k lidem. Ale jiné poučky mi pomůžou, bylo to fajn,“ shrnul prodejce Václav přínos tříhodinové lekce. Během ní se prodejci seznámili se základy asertivního jednání, učili se, jak vybruslit z konfliktních situací a jak si v nich zachovat důstojnost. Sami do přednášky vstupovali, kladli dotazy a obohacovali ji svými zkušenostmi. Na závěr dostal každý certifikát, ale živá debata proudila ještě cestou na tramvaj. Rádi bychom touto cestou poděkovali panu Davidu Poláchovi, který seminář připravil.
Svítání
hejna ptáků jak krajkoví
na obloze myšlenky leží
nehybně a stroze
na prahu svítání
prodejkyně Hana, Brno – Interspar