NP č.418 > Kultura | DivadloSvětec v pláštěnceMarta Harasimowicz

Inscenace Společnosti Dr. Krásy hledá cestu do Assisi.

 

V tuzemsku působí mnoho ochotnických divadelních souborů, ovšem - i přesto, že se nemálo z nich dokáže propracovat ke kvalitní scénické úrovni - jen některým se podaří udržet v povědomí publika více než několik sezon. Společnost Dr. Krásy, která se původně vydělila z ochotnického spolku v Úpicích, patří k souborům, které si i přes poněkud svérázný styl působení (k němuž, zdá se, neodmyslitelně patří odkládání realizace avizovaných projektů, několikaleté prodlevy mezi jednotlivými premiérami, či dokonce prohlašování ukončení činnosti) udržely jistou rozpoznatelnost a renomé. Na začátku května soubor po více než třech letech uvedl na půdě pražského Divadla v Celetné své nové představení pro dospělé s názvem Svatá inscenace. Jeho tématem je život a osobnost svatého Františka z Assisi.

 

Mezi legendou a dneškem


Svatý František rozhodně patří k nejznámějším a stále inspirativním katolickým světcům. Již samotné shromáždění všech kulturních odkazů vážících se na jeho osobu by vydalo na několik tlustých svazků. I Svatá inscenace toto bohatství zdrojů, jak ve svém námětu, tak i ve výsledné podobě, odráží. Režisér Petr Lanta a dramaturgové Barbora Ortová a Jindřich Veselý zpracovali úctyhodný počet poměrně různorodých textů, mezi nimiž se vedle nejranějších františkánských legend a klasických textů svatého Bonaventury či Tomáše z Celana ocitli i soudobí autoři, jako například Samuel Beckett, Dario Fo či Nikos Kazantzakis. Výsledkem je poměrně dlouhé představení, které i přes patrné limity - vyplývající z nepříliš velkého počtu herců a omezených možností práce s rekvizitami a kulisami - spojuje poměrně velké množství motivů a příběhů.
Dění záměrně není zasazeno do konkrétní doby a stejně tak i prostředí města Assisi a italské Umbrie se zdá být spíše univerzálním dějištěm. Zpracování příběhu tak balancuje mezi jakýmsi legendistickým bezčasím, dobovým zakořeněním a snahami o aktualizaci - někdy úspěšnými (působivé obrazy bratra Lva, prohrabávajícího se popelnicemi, či františkánů, oděných do igelitových pláštěnek), někdy dost rozpačitými (Bernardonovy řeči o podnikání, papež píšící smsky).

 

Bez tečky


Nejsilnější stránkou inscenace je bezpochyby herecký výkon Kryštofa Nohýnka v roli Františka. Ať se jedná o scény mystického vytržení, prožívání vnitřních pochybností či osobní proměny, Nohýnek vždy dokáže najít tu správnou emocionální polohu, a učinit tak i inscenačně méně povedené scény poutavými a dojímavými. Dá se říci, že právě jeho role je tím, co představení dává jednotný ráz.
Lantova hra nabízí totiž několik velmi povedených obrazů, celkově je z ní ale poměrně výrazně cítit jistá absence ucelené koncepce, která se odráží především ve zbytečné rozevlátosti příběhu a estetické nesourodosti. Františkův příběh se tak jeví spíše jako sekvence různorodých scének bez jasného dramaturgického ukotvení a pointy. Přitom zde není na obtíž místy velmi zjevná „ochotnickost“ přednesu, nýbrž spíše jistá neschopnost rozhodnout se, co všechno z obsáhlého rezervoáru motivů a prostředků do inscenace zapojit.
Nebyla by to ovšem skupina Petra Lanty, kdybychom za hodnocením Svaté inscenace mohli snadno udělat tečku. Na webu společnosti se dočteme, že vzniká nová podoba představení - prý „výrazně odlišná od premiérové“. Inu, zdá se, že u některých souborů je i samotné jejich fungování svého druhu performancí.


Petr Lanta a kolektiv: Svatá inscenace (Obrazy ze života Františka z Assisi), česká premiéra 9. května 2013
Společnost Dr. Krásy

 


autor / Marta Harasimowicz VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

„Má mě rád, nemá mě rád...“ / Kateřina Lišková > NP č.418 > Ženská stránka Když jsme v dětství otrhávali okvětní lístky kopretin, nevědomky jsme se učili o důležitosti lásky v tomto světě. Lásky ke konkrétnímu druhému člověku, lásky výlučně zaměřené na něj a opětované. Květiny nám ovšem neřekly, že láska plní důležitou sociální funkci. Za jakou cenu? číst dále Přátelé na vlásku / Kristýna Brokešová, Ondřej Slačálek > NP č.418 > Reportáž Na konci dubna přinesla média zprávu, že lidé z ostravského Přednádraží konečně dostali nájemní smlouvy. Už za týden je ale měli zase hodit do koše. Z přehršle otazníků nás mohlo vyvést jen Přednádraží samotné. Přišel čas zvednout kotvy a vrátit se na místo činu. číst dále Girl Power a sprej / Zuzana Brodilová > NP č.418 > Rozhovor S novináři nemá nejlepší zkušenosti, když s nimi dělala rozhovor, doplnili ho prsatou holkou se sprejem. „Asi aby to bylo sexy," ušklíbá se pražská writerka Sany. Právě dokončuje dokumentární film Girl Power Movie, který mapuje ženské graffiti ve světě. číst dále Medaile pro hnidopichy / Jiří Ptáček > NP č.418 > Kultura | Výtvarné umění Porota udělující Cenu Věry Jirousové pro kritiky umění vybrala za historicky prvního laureáta osobu, která kritikem umění není. Omyl? Spíše nejšťastnější rozehrávka, jakou si lze představit. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů