Když se na portálu vítkovského tunelu v pražském Karlíně nedávno objevil obraz zelené lahve s vykulenýma očima a nápisem „Tohle je...“, reakce na sebe nenechaly čekat. Ocenění přicházelo zejména od těch, co rádi street art a město plné barev. Cákance zaschlého gumoasfaltu, které láhev brzy pokryly, ale ukázaly, že nové dílo nenadchlo každého.
Autoři gumového „útoku“ své motivy nezveřejnily, avšak ten, kdo by za projevem nevole čekal konzervativní lobby se zálibou v šedi, bude tentokrát nejspíš vedle. Vzhledem k tomu, že u spontánně vznikajícího graffiti a street artu tvůrci dlouhou životnost ani neočekávají - se zničením či přemalováním je třeba počítat - otázka po autorství „útoku“ se zdá být zbytečná. Jenže původce karlínských stříkanců (nikoliv autora lahve) v současné době hledá policie. Co se tedy stalo?
Prvním klíčem k vysvětlení mohou být podobná „street art“ díla s motivy lahví, která se objevila na dalších plochách v Praze - že se jedná o první etapu reklamní kampaně je nasnadě. Reklama koneckonců využívá popularitu nekomerčních a protestních subkultur zcela běžně. Zvlášť, pokud jsou cílovou skupinou mladí, hodí se nasvícení výrobku v „cool“ světle. Některé revolty se podaří prodat úplně, jiné se dokážou bránit. Graffiti scéna má k dispozici poměrně účinné prostředky a ve většině evropských měst tak reklamy využívající její estetiku nevydrží dlouho. Jenže Praha není Berlín a podobně jako všechno ostatní, ani místní graffiti komunita není velká. Tvůrci reklamy pracující na objednávku společnosti Gambrinus Excelent tak využili svých kontaktů a na základě internetových diskusí vytipovali několik lidí, kteří by za cákancovým útokem mohli stát. V současné době je vyslýchá policie, škoda měla údajně přesáhnout sto tisíc korun.
A co na to karlínská láhev? Společnost ji krátce po útoku nechala uvést do původního stavu. Před pár dny však kdosi znovu „útočil“ a přes barevnou plochu se tak opět táhnou černé šmouhy. Tohle je... docela zábava.