NP č.354 > FejetonUvolněníJan Stern

Milí obyčejní lidé, tak jsem se vám dočetl, že existují celebrity, jimž se platí za to, že přijdou na večírek. Prý je to pro jeho pořadatele velká reklama, když se k němu přijde najíst a napít ten pan Uhrančivý, co před deseti lety hrál v jedné pohádce, a slečna Modrooká, co snad kdysi taky v něčem hrála, ale hlavně je velmi odvážná, protože nafotila sérii „odvážných fotografií“ (patrně při závalu v čínském dole).

 

Řeknu vám, že to úplně chápu. Sám jsem byl propagátorem tohoto principu již od puberty, kdy jsem trval na tom, aby mi bylo za účast na večírcích vrstevníků placeno. Jenže znáte osudy průkopníků. Přestali mě zvát, s ubohou výmluvou, že svou sbírkou známek stejně jen každého otravuji. Přitom jsem dobře věděl, že nejedna dospívající se při pohledu na padesátihaléřovku „Remek objímající Gubareva“ stávala vláčnou.

Byl jsem holt vždycky trochu napřed. Ale jsem rád, že mé vize konečně ožily. Jen si myslím, že se nesmíme zastavit v půli cesty. Ano, je báječné, že pan Uhrančivý dostane zaplaceno za to, že přijde, uzobává, usrkává a je uvolněný. Ale nechápu, proč by nemohl dostat zaplaceno třeba za to, že vstoupí do tramvaje. Víte, jaká by to byla pro hromadnou dopravu reklama, kdyby se ukázalo, že ji používá i někdo tak rovnoměrně opálený? Hned bych se cítil lépe, kdybych věděl, že v těch nových supermoderních tramvajích sice není místo, ale že ho je možná ještě méně právě kvůli Němu, hrdinovi, co málem hrál i v Hollywoodu, a to dokonce padouchova pobočníka v akčním thrilleru Výstřely v LA IV., v hong-kongsko-indicko-americké koprodukci. Vždyť v tom castingu se dostal až do úplného finále, psali v Blesk magazínu.

A co by to udělalo třeba Ředitelství silnic a dálnic, kdyby slečně Modrooké zaplatilo za to, že používá české silnice? Víte, jaká je to pro ně reklama? Však známe jejich pověst, prý jsou samý výmol, člověk aby se pomalu styděl, že je používá. Ale když vím, že svým terénním vozem po nich jezdí vyvenčit své labradory do Průhonického parku i Ona, o níž byla natočena 13. komnata, protože si přiznala svou bisexuální orientaci a překonala kýlu i smrt svého dědečka, hned se mi nadskakuje na výmolech radostněji. To se pak i na D1 cítím stylově jak na Route 66. Neměl by být takový marketingový přínos slečny Modrooké oceněn?

Ono vůbec je dost smutné, že třeba náš současný ministr financí jako by vypadl z 19. století. To je pořád řečí o jakýchsi „mandatorních výdajích“ (Kdo to vlastně je ten Mandator? To je něco jako Terminátor?), ale vůbec ho nenapadne, že by mohl panu Uhrančivému a slečně Modrooké poslat nějakou 13. rentu za to, že stále ještě žijí v této republice, že nás nenechali na holičkách, že s námi stále dýchají stejný vzduch, zvlášť když tento nebude asi nic moc ani po modernizaci Prunéřova. Někdy se mi vážně hrnou slzy do očí, když si uvědomím, že pan Uhrančivý je tak laskav a stále ještě zápolí s českým digitálním drakem, byť by mohl již dávno mučit agenty CIA jako padouchův pobočník (já si stejně myslím, že ten casting zkazil schválně), či že slečna Modrooká přidává své cédéčko ke starému dobrému českému bramboráku v prášku, ačkoli by mohla již dávno svým zpěvem zaplavit krabice amerických Cornflakes. Je smutné, že tento stát stále ještě nechápe, jaká je to pro něj reklama, že tito Uvolnění v něm stále zůstávají.

Ale já se rozhodl, že nebudu žehrat, že věčné kritizování nestačí, a že zkrátka sám půjdu příkladem. Hned jak dopíši tento fejeton, běžím do spořitelny a posílám třináct korun panu Uhrančivému i slečně Modrooké. Víte, jaká je to pro mě reklama, že jsem o nich mohl napsat fejeton?!

 


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Svět tekuté práce / Jaroslav Fiala > NP č.354 > Téma čísla Nižší platy, méně výhod a větší míra nejistoty. Podle sociologů vstupujeme do éry, v níž berou představy o stabilním zaměstnání za své. Bude přitom ještě možné zachovat sociální stát? A co dalšího z toho pro nás vyplývá?   číst dále Radar for ever / Kolář/Slačálek/Křížková > NP č.354 > Referát Pokus o umístění amerického radaru v Česku rozdělil veřejnost na dva spíše nesmiřitelné tábory. Vypadá to, že podobně protikladné jsou i reakce na nový dokumentární film Český mír autorské dvojice Víta Klusáka a Filipa Remundy.   číst dále Lidovecké requiem / Alexandr Budka > NP č.354 > Pošli to dál K lidovcům bylo lze mít mnoho výhrad. O tom, že jsou v krizi, zpronevěřili se tomu či onomu a hrozí jim osud mimoparlamentní strany, se píše léta a teď to opravdu přišlo. Obávám se, že nám všem budou velmi chybět. Některé věci si zkrátka člověk uvědomí, až když je ztratí.   číst dále And the winner is: Talent / Bohdan Bláhovec > NP č.354 > Dějiny přítomnosti Ten pocit ze školní besídky si možná pamatují mnozí z vás. Pečlivě naškrobené šaty, stejně pečlivě naškrobené úsměvy. Skupinky rodinných příslušníků v čele s třesoucími se maminkami. Nervozita v sále, vystřídaná slzami dojetí i zklamáním. Vítězství či prohra, diplom a propiska. „Ten váš je opravdu talent, z toho něco bude...“ Třeba i jemu jednou pošlete esemesku...   číst dále

Nejčtenější články autora

Univerzity čobogaj něbogaj / Jan Stern > NP č.472 > Fejeton Jeden dosti přeceňovaný autor kdysi vydělal pár milionů na tom, když nám prozradil, že všechno, co kdy potřeboval znát, se naučil v mateřské školce. Já, jakožto autor dosti nedoceněný, myslím si o tom svoje. číst dále Já, legenda / Jan Stern > NP č.493 > Fejeton Zabloudil jsem jednoho dne na šou „motivačního řečníka“. A polekal mě hned na začátku, když zvolal: „Budoucnost máte ve vlastních rukou!“ Naštěstí vím, že se motivátor i ti páni v kravatách, co skandovali, že ji tam fakt mají, spletli. A to flagrantně. Jediné, co máme ve vlastních rukou, je samozřejmě – minulost. číst dále Kukačky / Jan Stern > NP č.520 > Fejeton Nepatřím k těm, kdo by adorovali dětství. Naopak, celý život vzdoruji ideologii, která říká, že dítě je čisté, nevinné, upřímné, a že by svět byl spasen, kdybychom všichni dětmi zůstali. číst dále Simonina éra / Jan Stern > NP č.461 > Fejeton Život je rozčlánkován. Na etapy. Já osobně třeba prožil etapu Julie. Robertsové, samozřejmě, v kozačkách nad kolena a se žvejkačkou. Pak přišla éra Marie, tedy Fredrikssonové, z Roxette, v elasťákách, v klipu Joyride. Pak mi vlítla do denního snění Alice na laně. Tedy Alicia Silverstoneová, z klipu Cryin od Aerosmith. Načež nastala éra Rejčl, přesněji tedy přiléhavého trička Jennifer Anistonové v Přátelích. Od Mars útočí! začala epocha Natalie. Tedy Portmanové. Kvůli jedné vánoční krizi se nakrátko vyhoupla na trůn epochy Keira, no ale pak nastoupila do zpráv na Nově Charvátová (to je ta bloncka, co se po ní slehla zem) a bylo vymalováno. Na chvilku. Než přišla Avril. Které jediné dokážu odpustit černé oční stíny. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů