NP č.349 > Kultura | HudbaGonjasufi - poslední mystik přicházíKarel Veselý

KOSMICKÉ PSYCHEDELIE, DEFEKTNÍ FUNK NEBO PSYCHO-METALOVÉ DISTORZE - DEBUTOVÉ ALBUM
JOGÍNSKÉHO INSTRUKTORA A ZPĚVÁKA GONJASUFIHO NAZVANÉ A SUFI AND A KILLER VYSÍLÁ DO
SVĚTA POSELSTVÍ ZJEVENÉ PRAVDY - HUDBA JE JEN JEDNA.

 

Když zpěvák Gonjasufi dokončoval mix svého oficiálního debutu, jeho zvukař mu odmítl poslušnost s tím, že „nahrávky jsou očividně poškozené“. Omyl, všechno bylo přesně tak jak to být mělo – onen zvukař jen nepochopil, že Gonjasufi se pohybuje v jiných hudebních dimenzích než je obvyklé. Distorze, šum a zvukové nedokonalosti jsou součástí výsledku, který na A Sufi and a Killer směřuje k hudební transcendenci.

 

DVA ŽIVOTY SUMACHA ECKSE

Súfisté jsou mystickou odnoží islámu, jež se v poslední době těší velké popularitě. K její mystické praxi patří i hudba - ostatně některé sekty uvnitř súfismu věří, že náš svět je jen odvozený od zvuků, které jsou hmotě nadřazené. K hudbě sufi patří bubínek dhol, rytmy qawwali a divoké dervišské tance, Sumach Ecks alias Gonjasufi ale místo nich volí elektronické beaty, distorze elektrických kytar a hiphopovou sampladelii. Svatokrádež? Určitě ne, Gonjasufi jen posouvá staletou tradici súfijské hudby do současnosti. Sumach Ecks žil dlouho dva životy. Jeden jako respektovaný učitel jógy a otec tří dětí a druhý jako undergroundový rapper se skupinou Masters Of Universe ze San Diega. Když dostal v roce 2006 nabídku učit jógu v Las Vegas, vypadalo to, že se bude muset hudební kariéry vzdát. Náhoda tomu ale chtěla, aby se seznámil s členy partičky Brainfeeder - producenty skrytými pod jmény Flying Lotus a Gaslamp Killer, kterým se zalíbil jeho hlas. Poslali mu svoje beaty a Ecks místo rapování zkusil poprvé zpívat. Pomalu se tak začalo rodit jeho první oficiální album pod hlavičkou Gonjasufi.

 

HALUCINACE Z LO-FI

Gaslamp Killer a Flying Lotus jsou mistři zakouřených beatů, které chvílemi zní jako kdyby se automatický bubeník porouchal a začal produkovat zcela vyšinuté rytmy. Ačkoliv jsou oba spojováni s renesancí abstraktního hip hopu v USA, jejich podklady na A Sufi and a Killer mají mnohem širší rozsah – meditativní melodie splétají z orientálních samplů (Kobwebz, Ancestors), lo-fi pípání a obskurních motivů (Holidays, I’ve Given) a chvílemi směřují až do hájenství acid rocku, kde distortované kytarové riffy přivolávají hlukovou apokalypsu (Stardustin´, SusieQ). Neobvyklá zvuková alchymie překračující geografické i žánrové hranice mění desku v schizofrenní počin, který je ale zároveň absolutně originální. Ať je ale hudba halucinogenní sebevíc, albu přesto vládne hlas Gonjasufiho. Je magicky zastřený a chvílemi zní jako kdyby zpíval z jiné dimenze. V Love Of Reign máte pocit, že ho posloucháte přes opiový opar a minimalismus Ancestors odhaluje křehkost jeho hlasu, Gonjasufi jako by se zde při předříkávání textu o svých předcích hroutil a znovu nabíral sílu. V textech se potácí mezi svými dvěma životy – chvíli je jako jogínský asketa a chvíli jako hiphopový prostopášník. Když v refrénu skladby Sheep zpívá: „Kéž bych byl ovcí místo lva,“ je jasné, která část jeho osobnosti vítězí. Závěrečná Made je katarzí, jež není jen o vysvobození z břemena práce na albu (Gonjasufi na něm pracoval tři roky), ale zároveň předzvěstí mystického vyrovnání se světem. Sem si ale už bude muset každý posluchač dojít sám.

 


autor / Karel Veselý VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Právníci nejsou na draka / Jan Stern > NP č.349 > Fejeton Tak jsem se nedávno dočetl, že Zdeněk Svěrák vysoudil na firmě Bauhaus 200 000 korun za to, že tato použila slogan „upeč...třeba zeď...“ v reklamě na míchačku. A to proto, že Zdeněk Svěrák kdysi napsal text: „upeč třeba chleba, postav třeba zeď“.   číst dále Dva klíče z klíčové sochy / Jiří Ptáček > NP č.349 > Kultura | Výtvarné umění Když Jiří David vyjde do ulic, nevrací se s prázdnou. Jako klaun předvádí starou show, ale opět přicházejí ovace. Lidé milují "uličníka".   číst dále Bublající nebo klidná hladina / Tomáš Havlín > NP č.349 > Téma čísla AČKOLI SE MÝTUS O CIZINCI JAKO POBÍRAČI DÁVEK TĚŠÍ VŠEOBECNÉ PŘÍZNI, NAMÍSTĚ JE SPÍŠ OBRAZ ZÁPADNÍCH ZEMÍ, JEJICHŽ BLAHOBYT STOJÍ NA PRÁCI PŘISTĚHOVALCŮ V NEJISTÉM PRÁVNÍM POSTAVENÍ. VZBOUŘÍ SE?   číst dále Život je politickej čin / Bob Kuřík > NP č.349 > Reportáž DO KOMORNÍHO SÁLU SE Z NOTEBOOKŮ POUŠTÍ PRVNÍ TÓNY ŠÍLENÉ, ALE PŘESTO AŽ STROJOVĚ ČISTÉ MUZIKY. PROJEKTOR VYSÍLÁ VIZUALIZACE NA PLÁTNO ZA HUDEBNÍKY. SNÍMÁ I JE. TÓNY SE MÍSÍ S OBRAZCI – FILTREM JSOU UMĚLCI NA PÓDIU. PERFORMANCE, OSVĚTLENÁ PROJEKTOREM, SE VE STÍNECH ODRÁŽÍ DO OBRAZCŮ NA ZDI. TYPICKÉ BÍLÉ KOSTÝMY NADOSAH. MIDILIDI ZVOU PUBLIKUM ROŽNOVSKÉHO KLUBU VRAH NA CESTU DO VLASTNÍHO IMAGINÁRIA.   číst dále