NP č.349 > FejetonPrávníci nejsou na drakaJan Stern

Tak jsem se nedávno dočetl, že Zdeněk Svěrák vysoudil na firmě Bauhaus 200 000 korun za to, že tato použila slogan „upeč...třeba zeď...“ v reklamě na míchačku. A to proto, že Zdeněk Svěrák kdysi napsal text: „upeč třeba chleba, postav třeba zeď“.

 

Najednou mi to v hlavě bliklo (to se mi stává dost často) a uvědomil jsem si, že já, moje rodina a vůbec všichni lidi na této zemi jsou dnes a denně okrádáni a jsou bezprecedentně porušována naše autorská práva. Třeba zrovna Zdeněk Svěrák okradl moji babičku. Jeho slogan „chčije a chčije“, jež vložil do úst dědovi Komárkovi v komedii Na samotě u lesa, vymyslela moje babička Antonie Waizingerová, v místě bydliště dobře známá jako „stará Waizingerová“. Použila ho nejméně osmsetkrát během svého života, v dobré desetině případů před svědky z Počernic a širokého okolí, a to v letech 1937-74, tedy prokazatelně před napsáním scénáře k filmu. Autorská práva platí 70 let, a proto očekávám od rodin Svěrákových, Menzelových a Kemrových minimálně omluvu v celostátním deníku. Tantiémů se zřeknu jen z úcty k pilířům české kultury. Ovšem v případě firmy Volskwagen už budu nemilosrdný. Reklamní slogan této automobilky „Das auto“ totiž vymyslela má teta, učitelka němčiny Ingrid Teufelová. Používala ho léta na svých kurzech a zneužití jejího duševního vlastnictví v reklamě této nadnárodní korporace pro ni znamenalo velký emocionální šok. A ono nepůjde jen o naši rodinu, věřte mi. Příklady porušení autorských práv sbírám a pomalu se rodí sdružení poškozených s mezinárodním přesahem. Zrovna v této chvíli vedle mne sedí Simon Neuberg, poslední žijící potomek Karla Marxe, který sepisuje žalobu na Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, již zneužili dílo filozofa Karla a jeho známý výrok „proletáři všech zemí, spojte se“ vykořistili a pozměnili na „proletáři všech zemí, vyližte si prdel“ ve filmu Pelíšky. Jde o jasné porušení autorských práv, byť od smrti Karla Marxe uplynulo již více než sedmdesát let. Heslo totiž bylo registrováno jako majetek Neubergovy rodiny teprve v roce 1979, poté co Neuberg emigroval z NDR do NSR. A žaloby budou jen pršet! Právník našeho sdružení právě kontaktoval herečku Jiřinu Jiráskovou, neboť jako vdova po režiséru Zdeňku Podskalském ponese právní odpovědnost za porušení autorských práv Salvadora Dalího, tohoto šokujícího Španěla, který měl fantastickou schopnost vidět věci v iritujících souvislostech, neboť v Podskalského komedii Světáci byl použit bez svolení jeho citát „kdo ví, kde má čmelák žihadlo, tomu nejsou kalhoty nikdy krátké“, a navíc bylo zpochybněno explicitně jeho autorství, když Jan Libíček citát uvádí slovy „jak řekl iritujícím způsobem Salvador Dalí a mnozí jiní“. To, že jako jediný z fasádníků byl ve straně, ho nijak neomlouvá. I rodina hudebníka Karla Vágnera by si měla najít dobrého právníka, neboť se mi ohlásilo již 27 poškozených, kteří mají důvodné podezření, že v písni Holky z naší školky byly míněny holky z jejich školky. Právní analýzu, zda nejde o porušení autorských práv, jsme již zadali nejprestižnějším ústavům v zemi. Režisér Zdeněk Troška by se měl vyloženě klepat. V čekárně mi totiž sedí kardinál Vlk, který žádá právní přezkum v otázce filmu Bota jménem Melichar. Vůbec se mu totiž nelíbí, že stříbrné kozačky v tomto snímku byly pojmenovány „Hromnice“ a domnívá se, že tím komunistický Barrandov porušil autorská práva katolické církve, pro niž jsou Hromnice tradičně jedním z největších svátků. Film jsem shlédl a mám pro kardinála v čekárně bombu. Dochleba totiž ve snímku dokonce pojmenoval své kecky „Cyril a Metoděj“! Nevyjdou-li práva autorská, je každopádně připravena žaloba za urážku náboženského cítění, neboť ve filmu je naznačeno, že Dochlebovy kecky nijak zvlášť nevoní. Želbohu, ani Nový Prostor nevyjde z našeho tažení bez šrámu. Zde platí okřídlené: padni komu padni. Je nade vší pochybnost, že název časopisu Nový Prostor je porušením práv firmy New Space ze St. Louis v Missouri. Ochranná známka firmy, jež proslula designováním interiérů, byla registrována v roce 1984, tedy prokazatelně před vznikem časopisu Nový Prostor. Tím samozřejmě nechceme přivodit zánik časopisu a nevyzýváme k tomu, abyste ho přestali kupovat. Ba právě naopak, kupujte ho co nejhojněji, neboť polovina z ceny půjde v příštích třiceti letech přímo majiteli zneužité americké společnosti Joe Buckovi, čímž získáte možnost podílet se na spravedlnosti. A vo tom to je. P.S.: Tento článek nesmí být šířen bez souhlasu autora a vydavatele. Mlčte o něm a čtěte ho jen při ztlumeném světle o samotě. Jinak se vystavíte hrozbě právního postihu, eventuálně opovržení spoluobčanů.

 


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Provokace jako umělecký žánr / Ondřej Slačálek > NP č.349 > Dějiny přítomnosti KDYŽ KONCEM LOŇSKÉHO PROSINCE OBLETĚLA PŘÁTELE I NEPŘÁTELE FILIPA SKLENÁŘE (OBOJÍCH BYLO DOST A NE VŽDY BYLI K ROZEZNÁNÍ) ZPRÁVA, ŽE JEDENATŘICETILETÝ SPISOVATEL ZEMŘEL, MNOZÍ TO POKLÁDALI ZA DALŠÍ JEHO MYSTIFIKACI. OČEKÁVALI, ŽE TŘEBA PŘIJDE NA VLASTNÍ POHŘEB A VŠEM „TRUCHLÍCÍM POZŮSTALÝM" SE VYSMĚJE DO OBLIČEJE. NEPŘIŠEL.   číst dále Bublající nebo klidná hladina / Tomáš Havlín > NP č.349 > Téma čísla AČKOLI SE MÝTUS O CIZINCI JAKO POBÍRAČI DÁVEK TĚŠÍ VŠEOBECNÉ PŘÍZNI, NAMÍSTĚ JE SPÍŠ OBRAZ ZÁPADNÍCH ZEMÍ, JEJICHŽ BLAHOBYT STOJÍ NA PRÁCI PŘISTĚHOVALCŮ V NEJISTÉM PRÁVNÍM POSTAVENÍ. VZBOUŘÍ SE?   číst dále Dotazy na černou pannu / Marta Harasimowicz > NP č.349 > Kultura | Divadlo PŘEDSTAVENÍ ČERNÉ PANNY PÁTRÁ PO MODERNÍ EVROPSKÉ MUSLIMCE A VYZÝVÁ DIVÁKY K ZAMYŠLENÍ.   číst dále Život je politickej čin / Bob Kuřík > NP č.349 > Reportáž DO KOMORNÍHO SÁLU SE Z NOTEBOOKŮ POUŠTÍ PRVNÍ TÓNY ŠÍLENÉ, ALE PŘESTO AŽ STROJOVĚ ČISTÉ MUZIKY. PROJEKTOR VYSÍLÁ VIZUALIZACE NA PLÁTNO ZA HUDEBNÍKY. SNÍMÁ I JE. TÓNY SE MÍSÍ S OBRAZCI – FILTREM JSOU UMĚLCI NA PÓDIU. PERFORMANCE, OSVĚTLENÁ PROJEKTOREM, SE VE STÍNECH ODRÁŽÍ DO OBRAZCŮ NA ZDI. TYPICKÉ BÍLÉ KOSTÝMY NADOSAH. MIDILIDI ZVOU PUBLIKUM ROŽNOVSKÉHO KLUBU VRAH NA CESTU DO VLASTNÍHO IMAGINÁRIA.   číst dále

Nejčtenější články autora

Učitel / Jan Stern > NP č.526 > Fejeton Musím se doznat k jedné takové charakterové deformaci. Mám značnou touhu poučovat. Krocena bývá tím, že vlastně nemám poučovat o čem, neboť se v ničem nijak zvlášť nevyznám. Ale nedávno ke mně byl osud milostivý a přihrál mi do cesty ideální oběť. Kamarád kamaráda, Švéd žijící u nás, mě pozval na takový edukativní kafe. Prý mu v naší zemi leccos není jasné a rád by byl poučen. číst dále My jsme všichni ho-ho / Jan Stern > NP č.459 > Fejeton Občas člověka pronásledují určité nutkavé představy. Člověka běžného (homo ordinaris) třeba představa, že má rozepnutý poklopec, i když nemá. Velké škody při tom nevznikají, krom toho, že si trochu unavíte ruku neustálým ohmatáváním rozkroku. Člověk hollywoodský (homo hollywoodiensis, slangově někdy též ho-ho) má nutkavé představy stejně jako člověk běžný, leč liší se tím, že mu tyto představy přinášejí nikoli malé škody, ale velké zisky. číst dále Dablérismus / Jan Stern > NP č.529 > Fejeton Někteří filozofové tvrdí, že základním rysem naší epochy je neschopnost cokoli prožívat. Respektive, prožívat to sami za sebe a v sobě – namísto sebe to necháváme za sebe prožívat náhradníky. Dabléry. Své kaskadéry, kteří za nás odehrají ty opravdu nebezpečné scény. číst dále Jiny, jangy a hipsteři / Jan Stern > NP č.533 > Fejeton Svět je v rovnováze. Zdá se, že nikoli, ale dojem nerovnováhy vzniká tehdy, když nevidíme svět v jeho celku. číst dále