NP č.342 > Kultura | FilmVýjimečné vězeňské dramaDominika Prejdová

Spolu s Antikristem se do českých kin dostává další film oceněný na letošním festivalu v Cannes, Prorok francouzského režizéra Jacquese Audiarda, který dostal velkou cenu poroty. Zároveň je i francouzským kandidátem na Oscara a má šest nominací na Evropské filmové ceny.

 

 

Po projekci v Cannes patřil snímek k hlavním favoritům soutěže a část francouzského tisku považovala za nespravedlnost, že film nezískal i hlavní cenu, Zlatou palmu. V čem je film tak pozoruhodný? U nás nepříliš známý Jacques Audiard se prosadil žánrovými filmy po vzoru filmu noir, kombinujícími thriller s prvky osudové romance.

Prorok je rovněž přesným naplněním žánru, kriminálního thrilleru zasazeného téměř výhradně do vězeňského prostředí, zároveň ho ale napájí novými podněty. Vychází z detailního popisu života ve vězení a naturalisticky vystihuje jeho charakter založený na každodenním boji o přežití.

 

JAKO GOMORA

Film skvěle buduje klaustrofobickou atmosféru uzavřeného světa, který funguje na základních instinktech, v němž se definují vztahy jen na základě moci. Prorok si udržuje celou dobu své trochu nezvyklé délky tempo akčního filmu, kde násilí plodí násilí, zároveň ale svou akčnost podrobuje hlubší sebereflexi.

Jednotlivé činy, gesta, akce hrdinů se střídají v rychlém sledu, zároveň jsou ale přesně obsahově a graficky vymezené. Každé gesto má okamžitý jasný dopad, reakci, a skrze to se příběh i osud každého z hrdinů posouvá dál.

Vyprávění se soustředí na motiv přežití. Je to hlavní motor jednání všech a je to i jediné měřítko, ke kterému se postavy ve snímku vztahují.. Snímek se nezabývá tím, kdo je špatný a dobrý, ale všechny ukazuje optikou snahy přežít.

Prvkem, jímž Audiard klasický vězeňský thriller nabourává, je pojetí hlavního hrdiny. Je jím devatenáctiletý Arab Malik, který do vězení přichází jako negramotný mladík, odsouzený na šest let za blíže neurčená provinění. Film se tak stává i iniciačním příběhem. Popisuje formování Malikovy identity v podmínkách vězeňské džungle. Malik se ve vězení naučí číst a psát, a díky přirozené inteligenci a schopnosti se rychle adaptovat, dokáže strmě šplhat po mocenském žebříčku.

V rozsáhlém portrétu vězeňských vazeb na vnější kriminální podsvětí film dosahuje podobné virtuozity jako italská

Gomora.

 

NEPŘEMOŽITELNÝ

Postava Malika je esencí komplexnosti filmu, jeho základní fyzičnosti, přes níž se dostává k hlubším sdělením. Má svoji křehkost, zranitelnost, kterou mu propůjčuje představitel hlavní role, výjimečný Tahar Rahim. Snímek sympaticky zachycuje i momenty jeho introspekce nebo chvilkového štěstí v kolotoči neustálého boje. Zároveň ho ale film trochu

zbytečně mytologizuje. V Prorokovi působí rušivě zejména snové scény, kdy Malik komunikuje s duchem muže, kterého zabil.

Jinak výborný snímek trpí ale ještě jednou vadou. Celý příběh je vystavěn na principu Malikova strmého vzestupu. Hlavní hrdina se stává až heroicky nepřemožitelný a z každé situace jen vychází zase o něco silnější. V okamžiku, kdy se

dostane opravdu do úzkých, mu pomůže takřka nadpřirozený moment. Film se tak stává místy lehce schematickým. Stále se vrší jednotlivé epizody Malikova závratného vzestupu, čímž se ruší jeho reálnost, přese všechno je potřeba z Malika udělat hrdinu.

Výjimečné spojení dokumentárního realismu, akčního thrilleru a velkého příběhu v Prorokovi tak funguje jen do určité míry.

 

 


autor / Dominika Prejdová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Okna do budoucnosti otevřená / Karel Veselý > NP č.342 > Kultura | Hudba Elektronická hudba vždy evokovala zvuky budoucnosti, ať už to byly Stockhausenovy poválečné futuristické symfonie nebo klubová hudba devadesátých let. Narozeninové výběry britských labelů Records a Hyperdub ukazují, že kouzlo zítřka sice už vyprchalo, ale pořád se otvírají nové cesty, kterými lze jít.    číst dále Baví mě, jak se lidé oblékají / Zuzana Brodilová, Tomáš Havlín > NP č.342 > Rozhovor Ludmila Kybalová napsala o dějinách módy více knih, než má leckdo dohromady v knihovně. Učarovala jí upjatá španělská móda i nedbalá elegance s dírou na patě. Do oblékání ale nikomu mluvit nechce. "Recept na módu neexistuje," říká. číst dále Školkou povinni / Martina Křížková > NP č.342 > Reportáž Školky už dávno nejsou továrnami na výchovu dětí. přesto dát dnes dítě do školky není tak jednoduché, jak se může zdát. Jsou různé, jsou plné a někdy také docela drahé. A navíc, pokud vyjdou plány z dílny Evropské unie, tak by nám děti a jejich školky mohly ještě pořádně změnit život.    číst dále Společenství géniů / Jiří Ptáček > NP č.342 > Kultura | Výtvarné umění Stať legenda o umělci napsali dva mladí rakouští historici umění Ernst Kris a Otto Kurz před pětasedmdesáti roky. Ačkoliv se hemží jmény dávných umělců a jejich životopisců, může být inspirací i dnes. Zabývá se totiž historkami tradovanými o umělcích, jejichž smyslem je objasnit podstatu jejich nadání a role. Tématem, které je živé i dnes.   číst dále