NP č.342 > Kultura | FilmVýjimečné vězeňské dramaDominika Prejdová

Spolu s Antikristem se do českých kin dostává další film oceněný na letošním festivalu v Cannes, Prorok francouzského režizéra Jacquese Audiarda, který dostal velkou cenu poroty. Zároveň je i francouzským kandidátem na Oscara a má šest nominací na Evropské filmové ceny.

 

 

Po projekci v Cannes patřil snímek k hlavním favoritům soutěže a část francouzského tisku považovala za nespravedlnost, že film nezískal i hlavní cenu, Zlatou palmu. V čem je film tak pozoruhodný? U nás nepříliš známý Jacques Audiard se prosadil žánrovými filmy po vzoru filmu noir, kombinujícími thriller s prvky osudové romance.

Prorok je rovněž přesným naplněním žánru, kriminálního thrilleru zasazeného téměř výhradně do vězeňského prostředí, zároveň ho ale napájí novými podněty. Vychází z detailního popisu života ve vězení a naturalisticky vystihuje jeho charakter založený na každodenním boji o přežití.

 

JAKO GOMORA

Film skvěle buduje klaustrofobickou atmosféru uzavřeného světa, který funguje na základních instinktech, v němž se definují vztahy jen na základě moci. Prorok si udržuje celou dobu své trochu nezvyklé délky tempo akčního filmu, kde násilí plodí násilí, zároveň ale svou akčnost podrobuje hlubší sebereflexi.

Jednotlivé činy, gesta, akce hrdinů se střídají v rychlém sledu, zároveň jsou ale přesně obsahově a graficky vymezené. Každé gesto má okamžitý jasný dopad, reakci, a skrze to se příběh i osud každého z hrdinů posouvá dál.

Vyprávění se soustředí na motiv přežití. Je to hlavní motor jednání všech a je to i jediné měřítko, ke kterému se postavy ve snímku vztahují.. Snímek se nezabývá tím, kdo je špatný a dobrý, ale všechny ukazuje optikou snahy přežít.

Prvkem, jímž Audiard klasický vězeňský thriller nabourává, je pojetí hlavního hrdiny. Je jím devatenáctiletý Arab Malik, který do vězení přichází jako negramotný mladík, odsouzený na šest let za blíže neurčená provinění. Film se tak stává i iniciačním příběhem. Popisuje formování Malikovy identity v podmínkách vězeňské džungle. Malik se ve vězení naučí číst a psát, a díky přirozené inteligenci a schopnosti se rychle adaptovat, dokáže strmě šplhat po mocenském žebříčku.

V rozsáhlém portrétu vězeňských vazeb na vnější kriminální podsvětí film dosahuje podobné virtuozity jako italská

Gomora.

 

NEPŘEMOŽITELNÝ

Postava Malika je esencí komplexnosti filmu, jeho základní fyzičnosti, přes níž se dostává k hlubším sdělením. Má svoji křehkost, zranitelnost, kterou mu propůjčuje představitel hlavní role, výjimečný Tahar Rahim. Snímek sympaticky zachycuje i momenty jeho introspekce nebo chvilkového štěstí v kolotoči neustálého boje. Zároveň ho ale film trochu

zbytečně mytologizuje. V Prorokovi působí rušivě zejména snové scény, kdy Malik komunikuje s duchem muže, kterého zabil.

Jinak výborný snímek trpí ale ještě jednou vadou. Celý příběh je vystavěn na principu Malikova strmého vzestupu. Hlavní hrdina se stává až heroicky nepřemožitelný a z každé situace jen vychází zase o něco silnější. V okamžiku, kdy se

dostane opravdu do úzkých, mu pomůže takřka nadpřirozený moment. Film se tak stává místy lehce schematickým. Stále se vrší jednotlivé epizody Malikova závratného vzestupu, čímž se ruší jeho reálnost, přese všechno je potřeba z Malika udělat hrdinu.

Výjimečné spojení dokumentárního realismu, akčního thrilleru a velkého příběhu v Prorokovi tak funguje jen do určité míry.

 

 


autor / Dominika Prejdová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Montekové a kapuleti dnes / Jaroslav Fiala > NP č.342 > Téma čísla Dramatik Oscar Wilde napsal, že jsme jen maskami, které na sebe bereme. Milostný vztah proti vůli nepřejícího okolí proto nemusí být tak tragický, jak se může na první pohled zdát. Maska není tvář, lze ji odložit - a tlaku okolí se jde vzepřít.   číst dále Baví mě, jak se lidé oblékají / Zuzana Brodilová, Tomáš Havlín > NP č.342 > Rozhovor Ludmila Kybalová napsala o dějinách módy více knih, než má leckdo dohromady v knihovně. Učarovala jí upjatá španělská móda i nedbalá elegance s dírou na patě. Do oblékání ale nikomu mluvit nechce. "Recept na módu neexistuje," říká. číst dále Přestat být cizincem / Andrea Novotná, Jaroslav Fiala > NP č.342 > Rozhovor Může se Vietnamec stát někdy Čechem? Jak daleko může zajít islamofobie v Evropě? Mohou Češi pomoci řešit izraelsko-palestinský konflikt? Kudy vede hranice mezi nekritickou vstřícnosti a strachem z cizího? Rozhovor s politologem Pavlem Baršou.   číst dále Gender a demokracie / Jitka Kolářová > NP č.342 > Ženská stránka Před pár dny dozněly oslavy kulatého výročí pádu socialismu. Ačkoli byly plné emocí, kritické zhodnocení uběhlých dvaceti let od pádu socialismu v nich chybělo. Jako příjemný kontrast proto působí publikace Gender a demokracie: 1989-2009, která vychází v těchto dnech. Nehlásí se sice o slovo tak hlasitě, o to víc je však nabitá fakty o vývoji na poli rovnosti a nerovnosti pohlaví.   číst dále