Přehled článků autora: Dominika Prejdová

Dominika Prejdová

Dominika Prejdová

Touha skrytá v pohledu > NP č.461 > Kultura | Film Dánský režisér Thomas Vinterberg adaptoval britskou literární klasiku Daleko od hlučícího davu poprvé po padesáti letech a nevede si špatně. Smrt v Cannes > NP č.459 > Kultura | Film Letošní festivalové Cannes bylo bohaté na spoustu dobrých filmů. Ty nejlepší si pak vzaly inspiraci v posledních věcech člověka. Come as you are > NP č.457 > Kultura | Film Dokument Kurt Cobain: Montage of Heck o frontmanovi kultovní Nirvany je první svého druhu, který autorizovala jeho rodina. Režisér Brett Morgen dostal k dispozici celý Cobainův archiv a využil ho naplno. Polský mýtus v českých kinech > NP č.455 > Kultura | Film Město 44 mladého polského režiséra Jana Komasy je velkofilmem, jenž je od počátku provázen bombastičností. Staří králové jsou nazí > NP č.453 > Kultura | Film Berlínský festival ani letos nic nezměnil na své pověsti filmového svátku, který co do kvality notně pokulhává za svým protějškem v Cannes. Birdman se vrací > NP č.451 > Kultura | Film Snímek Birdman, žhavý kandidát na Oscara hned v šesti kategoriích, je působivým comebackem nejen Michaela Keatona v hlavní roli, ale také režiséra, Alexandra Iñarritua. Nemožnost lásky? > NP č.449 > Kultura | Film Mami! Xaviera Dolana, poslední počin kanadského zázračného dítěte, jen pětadvacetiletého autora z Quebecu, je jeho dosud nejlepším, nejvyrovnanějším dílem. Kanibal a transformátor > NP č.444 > Kultura | Film V dokumentu 20 000 dní na Zemi o Nicku Caveovi není dokumentárního skoro nic. Byla by ale škoda ho minout. Jeho autoři přicházejí s konceptem, jakého v žánru hudebního dokumentu ještě nebylo. Vraťte se na začátek > NP č.442 > Kultura | Film Jižanské drama Joe vrací do formy dva velké talenty. Režisér David Gordon Green byl vycházející hvězdou nezávislého filmu, pak se ale vrhl na hollywoodský mainstream. Představitel hlavní role Nicholas Cage dlouho přehrával a karikoval sám sebe. Nyní se ukazuje jako za starých časů Leaving Las Vegas. Jako nikdy předtím > NP č.440 > Kultura | Film Na letošní rok připadá 70. výročí Varšavského povstání. V Polsku nikdy úplně neutichla letitá debata, jestli povstání, kter é stálo 200 000 především mladých životů a smetlo Varšavu z mapy, bylo heroickým aktem, nebo nezodpovědně připravenou akcí vlády.  Češi vs. Romové > NP č.438 > Kultura | Film Na další film autora Mariana (1996) a Paralelních světů (2001) se čekalo dlouho. Jeden z největších talentů české porevoluční kinematografie Petr Václav se k dlouhometrážní režii vrací Cestou ven. Prestižní festival Cannes ji přijal do své vedlejší sekce Acide. Všechny tváře melancholie > NP č.436 > Kultura | Film Jsou filmy tak nakažlivé, že se po nich člověk dívá na svět jejich očima. Patří k nim i snímek Jima Jarmusche Přežijí jen milenci. Nečekané Berlinale > NP č.434 > Kultura | Film Berlínský festival skončil s překvapivě rozdělenými cenami. Favorizovaný film Boyhood Richarda Linklatera dostal jen Cenu za režii. O vítězi, čínském Black Coal, Thin Ice, se do té doby vůbec nemluvilo. Zapomeňte na lásku > NP č.430 > Kultura | Film Jestli někdo umí pracovat s propagací filmu, je to dánský režisér Lars von Trier. Ještě dlouho předtím, než se jeho filmy objeví v kině, je provází přesně dávkovaná kampaň, která si pohrává s diváckým očekáváním a pozicí diváka vůbec.  Polanského Venuše > NP č.428 > Kultura | Film Pozdní díla velkých režisérů. Zřídkakdy někdo ukončí kariéru tak rezolutně, jako maďarský režisér Béla Tarr, který před dvěma lety ohlásil, že Turínský kůň je jeho posledním filmem. Výstřely v Torontu > NP č.426 > Kultura | Film Festival v Torontu je na filmařské mapě důležitou zastávkou. Po Cannes se právě tady odehrává nejvíce obchodů a je startovní čárou pro ty snímky, které se chystají běžet pro sošky Oscarů. Zvítězit nad láskou > NP č.423 > Kultura | Film Hany Abu-Assad se proslavil svým snímkem Ráj hned teď  (Paradise now), vyprávějícím o skupině Palestinců, kteří mají před sebevražedným atentátem. K tématu izraelsko-palestinského konfliktu se nyní režisér po osmi letech vrací ve filmu Omar. Radikálních sedmnáct > NP č.420 > Kultura | Film I když se tajemství hlavní hrdinky filmu Jen 17 provalí, zůstává nejednoznačné, co ji k pochybné aktivitě přimělo. Proč vyhrál Život Adele? > NP č.418 > Kultura | Film V Cannes skončil 66. ročník nejslavnějšího filmového festivalu. Porota vedená Stevenem Spielbergem udělila Zlatou palmu výjimečně režisérovi i dvěma hlavním herečkám francouzského snímku Život Adele. Český Polski film > NP č.400 > Kultura | Film Právě skončil 47. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Přehlídka pyšnící se prestižní kategorií A se staví po bok festivalů v Cannes, Berlíně a Benátkách. Zůstává ale otázkou, jestli toto zařazení není spíše zlatou pastí.   Forman jako osudový milenec > NP č.388 > Kultura | Film Film francouzského režiséra Christopha Honorého Milovaní uzavíral letošní festival v Cannes a právě přichází do kin.   Podivně asexuální psychoanalýza > NP č.386 > Kultura | Film Kanadský režisér David Cronenberg se ve svém posledním filmu Nebezpečná metoda pustil do psychoanalýzy.   Co nového za oceánem > NP č.384 > Kultura | Film Zářijový festival v Torontu se stal nepřehlédnutelným bodem na mapě filmových festivalů.   Krásný film o konci světa > NP č.376 > Kultura | Film Hned po své mezinárodní premiéře v soutěži festivalu v Cannes je poslední snímek kultovního Larse von Triera v českých kinech. Po kontroverzním Antikristovi, jehož přijetí se často zbytečně zastavilo na obrazech násilí a sexu, přichází Trier se svojí vizí konce světa, se svojí Melancholií.   Film plný chladu > NP č.364 > Kultura | Film David Fincher se proslavil filmy Sedm, Klub rváčů, Zodiac nebo Podivuhodným případem Benjamina Buttona. Nyní přichází s filmem Social Network.   Nakažlivá energie mládí > NP č.362 > Kultura | Film Zázračné dítě současné kinematografie Xavier Dolan přichází s novým filmem Imaginární lásky.   Rozpačité jubilejní Berlinale > NP č.347 > Kultura | Film PPrávě skončilo šedesáté Berlinale. Po Cannes druhá nejvýznamnější událost sezóny. Gigantický festival, kde je promítnuto kolem čtyř set filmů, a který rovnocenně přitahuje média, diváky i filmové profesionály, vzbuzuje pravidelně otázky po kritériích a kvalitě výběru svého hlavního profilu - soutěže celovečerních hraných filmů.   Výjimečné vězeňské drama > NP č.342 > Kultura | Film Spolu s Antikristem se do českých kin dostává další film oceněný na letošním festivalu v Cannes, Prorok francouzského režizéra Jacquese Audiarda, který dostal velkou cenu poroty. Zároveň je i francouzským kandidátem na Oscara a má šest nominací na Evropské filmové ceny.     Politická fraška po italsku > NP č.340 > Kultura | Film Trochu se zpožděním se dostává do českých kin italský film Božský, který na loňském festivalu v Cannes dostal Velkou cenu poroty. Bodoval tehdy s jiným italským filmem rovněž uvedeným u nás Gomorrou, přibližujícím objektivním dokumentárním stylem mechanismy italské mafie.     Různé odstíny melancholie > NP č.328 > Kultura | Film Klasik světové kinematografie Clint Eastwood se po nedávno uvedené výměně vrací znovu v plné formě s komediálním dramatem Gran Torino. Nejenže film režíroval, ale hraje v něm tentokrát i hlavní roli. A může si ho připsat ke svým nejpozoruhodnějším snímkům.
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů