NP č.631 > BlogA neuvěříte, co se stalo potom!text: Jiří Pasz, foto: z projektu Picture it!

Sám jsem tomu nevěřil. Ty fotky byly skvělé! Kdybyste je vystavili v galerii moderního umění a vydávali za nejnovější objev, umělce nebo umělkyni obestřenou tajemstvím, nový hype, možná by nikdo nepoznal, že to není pravda, a vydělaly by majlant. Fotili je totiž lidé, za jejichž umění by běžně člověk nedal ani vindru.

Čivava na balkóně. Milenecký polibek. Socha Panny Marie ve smíšeném odpadu. Ptáček, co krade dort. Odrazy architektury ve skle. Abstraktní vzory kolem nás. Anebo – totální umění – autoportrét na kupě písku. Vybíral jsem ty nejdivnější, nejbláznivější, fantastické, poetické, zenové, emocionální fotografie. V několika tisících exemplářů pořízených v rámci projektu Picture it! byl ale patrný i jeden základní vzorec: lidé bez domova fotí úplně stejně jako všichni ostatní. To, co je pro ně důležité, zábavné, co ilustruje jejich život. Nebo prostě momentky.

 

Čivava na balkóně

 

Jako fotograf se probírám stovkami tisíc fotografií a nečekal jsem, že mě tak inspirují a dojmou zrovna tyhle. Možná to bylo pro jejich upřímnost a syrovost, pro to, že je nikdo nestylizoval, náročně neprodukoval, nefotil pro galerie nebo média. Možná proto, že konečně vypráví svůj příběh ti, komu se děje, a nezachycuje jej zase někdo zvenku – novináři, dokumentaristi, experti.

A kdo vy vlastně jste?

Někdy (možná nevědomky) se tam vetře to nebo. Jsem to, nebo ono – bezďák, nebo umělec?

 

Když měla výstava v Maďarsku vernisáž, na kterou se sjeli i autoři – lidé bez domova z Prahy, Bratislavy, Varšavy a Budapešti, nejvíce mi utkvěla v paměti slova Davida Vernera: „Já jsem si vlastně až tady uvědomil, že všichni ti lidi přišli kvůli nám,“ říkal mi s patrným dojetím a tiše pokračoval: „Vždycky se všude cítím méněcenně, mám problém komunikovat s normálními lidmi. Přes to se chci dostat, abych se posunul dál. Myslím ale, že to nejhorší už mám za sebou. Chci fungovat a mít normální život. Žádný význam, směr, výhled, to už zpátky nechci.“

 

 Socha Panny Marie ve smíšeném odpadu

 

David byl v Budapešti nejen člověkem bez domova, zatíženým stereotypy i sebe-stigmatizací, ale taky umělcem, jehož práce byla vystavená v galerii a chodili se ni dívat lidi. Byl to silný moment pro něj i pro nás. „Pro mě to byl první zážitek s lidmi bez domova, kde nešlo o klasickou sociální práci. Ze začátku jsem byla dost skeptická, jak to celé dopadne. Výsledek naprosto předčil moje očekávání a to, že jsme se nakonec podívali s klienty do Budapešti, bylo super,“ svěřila se mi Eva Barvínková z Naděje. Když jsme po výstavě seděli s ostatními umělci v kroužku a bylo vidět jejich dojetí, měli jsme i my oba slzy na krajíčku. „Pro lidi bez domova je nejtěžší vymanit se z toho stereotypu a právě tahle akce pár z nich ukázala, že to jde, najednou vystavovali v Maďarsku, mluvila k nim světoznámá fotografka, následovala výstava na Staromáku. Jsem na ně hrozně pyšná a doufám, že oni na sebe taky,“ shrnula později Eva.

 

 Fotografie lidí bez domova - architektura

 

Identita je klíčovým tématem života každého člověka. Nepříjemné zkušenosti nebo traumata mohou způsobit, že se zasekneme. Čas doslova zamrzne v určitém momentu nebo období našeho života, nedaří se nám udělat potřebné změny a vytvořit si identitu jinou. Znáte ten japonský zvyk, kdy se rozbitá věc slepí zlatem? Věc pak slouží dál a rozbití je jen událostí v jejím životě. Jak se ale lepí rozbitá identita? Na prvním místě se musí člověk rozhodnout, že lepit chce a jak vlastně. Pak až může pomoct síť blízkých vztahů, systém sociální podpory, terapie, pohyb a sport, možností je nepřeberně. Velkou roli může hrát i umění, a to na docela hlubší úrovni, než si někdy představujeme. Umožní nám být opět naplno člověkem, a ne jen „smažkou“, „postižencem“, „buznou“, „ukrfíčkem“, „cigošem“, „bláznem“, …

 

 Fotografie lidí bez domova

 

„Pil jsem všechno, kromě tekutého asfaltu, a propil dva byty. Už dlouho jsem střízlivý, bydlím a pracuju,“ říká Jaroslaw Mordak z Varšavy. Účast na mezinárodní výstavě mu dala možnost se cítit jako rovnoprávný člověk. Další účastník, Slawomir Plichta, už je dokonce rozhodnutý uspořádat výstavu vlastní s názvem Druhý život.

 

Polibek na balkóně

 

 

 

Předplaťte si časopis Nový Prostor a každé nové číslo dostanete elektronicky nebo poštou přímo do schránky! I při objednání přes internet můžete podpořit svého oblíbeného prodejce.


autor / Jiří Pasz VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů