NP č.522 > StartérPěkně SLOUDominika Rýparová

Absolventka oděvního návrhářství v Liberci Kamila Boudová se rozhodla propagovat myšlenky hnutí Fashion Revolution. Od revoluce hodnot v oděvním průmyslu už byl jen krůček ke kompletnímu životnímu stylu. Vznikl projekt SLOU, který se snaží běžným lidem ukázat, jak žít šťastně, pohodlně a udržitelně.

Snem vystudované oděvní návrhářky bylo stát se designérkou v módním průmyslu. Když odjížděla za svou první prací do zahraničí, věřila, že to je její budoucnost. Cílem bylo studium módy v Paříži a elitní zaměstnání. O pár let později přišla o všechny iluze. Pár minut před tím, než si cestou z práce přečetla zprávu o tragické smrti textilních dělníků v Bangladéši, volala do podobné továrny a vyhrožovala pokutou za zpoždění dodávky. Také těžce vydobyté studium módy ji jen utvrdilo v tom, že nechce být součástí téhle mašinérie. O svém tehdejším vystřízlivění mluví jako o velmi bolestivé krizi osobnosti. Bylo jí pětadvacet a nevěděla, jak dál. Ale na konci temného období se zrodila módní revolucionářka Kamila Boudová. Zakladatelka a ambasadorka projektu SLOU.


Šťastná náhoda
Svoje pařížské vzdělání nakonec ukončila prací o udržitelné módě. Přivedla do Česka Fashion Revolution, kde se zákazníci ptají velkých značek, kdo ušil jejich oblečení, aby upozornili na podmínky v továrnách rozvojových zemí. K založení SLOU vedla pouhá náhoda – schůzka s týmem Mercedes-Benz Prague Fashion Week na úplně jiné téma. „Tam se nějak upekl nápad zařadit udržitelnost do doprovodného programu a vznikla tak během měsíce první konference s prezentací dvou značek. Půl roku na to už bylo značek dvanáct," popisuje Kamila.

stačí jen přemýšlet a i v běžných obchodech sáhnout po něčem jiném, než jsme zvyklí

Z původního Sustainable Fashion Day, který se poprvé konal na podzim roku 2016, se postupně staly SLOU DAYS. Několikadenní prodejní akce nabízí komplexní možnosti eco-friendly přístupu k životu. Vedle módy tu potkáte i výrobce certifikované přírodní kosmetiky, čisticích prostředků, doplňků do bytu i jiných chytrých „zelených" vychytávek. Představují se zde i zajímavé projekty z oblasti služeb a vzdělání. K eventu patří také soutěž S Brand, která pomáhá začínajícím férovým značkám nastartovat slibnou budoucnost. Novinkou jsou interaktivní galerie, které návštěvníkům názorně ukazují nové trendy v udržitelném životním stylu. „Naším cílem je ukázat, že žít udržitelně vůbec neznamená dělat kompromisy, co se týče estetiky nebo komfortu. Neznamená to odejít do lesů a v ručně tkané lněné haleně obdělávat půdu," říká s nadsázkou zakladatelka SLOU DAYS.


Jak na velké věci bez peněz
Letos v červnu vyšlo také první tištěné vydání časopisu SLOU. Proč vznikl další plátek, když trafiky přetékají čtivem všeho druhu? „SLOU má být prodlouženou rukou SLOU DAYS. Ty se konají jen dvakrát za rok v Praze. Časopis můžete číst kdykoliv a kdekoliv," vysvětluje Kamila Boudová, která je zároveň šéfredaktorkou. Svým čtenářům chce nabídnout jiný pohled na svět – zpomalit, najít svoje místo ve světě, budovat vlastní osobnost i styl a přemýšlet o budoucnosti i v širším kontextu. „Lidé si pod ‚udržitelným' často představují něco buď ošklivého, radikálního a nepohodlného, nebo naopak něco drahého, na co nemají. Přitom často stačí jen přemýšlet a i v běžných obchodech sáhnout po něčem trochu jiném, než jsme zvyklí," říká Boudová.

Naším cílem je ukázat, že žít udržitelně vůbec neznamená dělat kompromisy, co se týče estetiky nebo komfortu. Neznamená to odejít do lesů a v ručně tkané lněné haleně obdělávat půdu

Nabízí se otázka: jak se dělají tak velké projekty bez velkých peněz? „Jen díky rodině, kamarádům a lidské touze dělat něco smysluplného, která někdy může nahradit touhu vydělávat peníze. Ale upřímně právě na tomto teď SLOU málem dojelo. Máme striktní politiku v oblasti partnerů a ani u velkých firem, které dělají něco smysluplného, se nedaří spolupráci navázat, protože naše standardy jsou moc vysoké a oni se s nimi nechtějí porovnávat. Ale jistě najdeme strategii, jak šetrnost a respekt dál představovat módnímu průmyslu i jeho zákazníkům," pevně prohlašuje mladá podnikatelka s vizí.


Žít lépe jde i bez radikálních řešení
Cílovou skupinou totiž nejsou jen ekologové, milovníci bioproduktů nebo vegani, ale právě běžní lidé, kterým není jedno, co se s planetou děje. Děsí vás tuny plastů plující v oceánech? Nekupujete vejce z klecového chovu? Podporujete rádi malé farmáře? Pak by vás aktivity SLOU mohly zajímat. „Na SLOU DAYS mě přivedl workshop Efektivní šatník. Byla jsem spíš zvědavá, ale odcházela jsem totálně nadšená. Nešlo vůbec o návod, jak všechno vyhodit a koupit si to nové. Jen jak se na svou skříň dívat, aby dávala smysl. Zapsala jsem se k odběru Slou magazínu, a najednou jsem znala spoustu malých prodejců kvalitního oblečení za normální ceny. Začala jsem se víc zajímat o kosmetiku, víc řešit třeba i svoje odpady. Myslím, že pořád se oblékám hezky, maluju se a jím normální jídlo, ale už neutrácím za hlouposti, vážím si kvality a přemýšlím o tom, co v životě dělám. Žádná radikální změna, ale zlepšení stoprocentní," říká jedna z pravidelných návštěvnic SLOU DAYS Monika Paterová.


autor / Dominika Rýparová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA
celý archiv