NP č.438 > Kultura | Výtvarné uměníVše závisí na úhlu pohleduJiří Ptáček

Mimořádnou výstavou Barbary Probst prohlubuje Galerie Rudolfinum svůj zájem o fotografii.

V Rudolfinu má fotografie své nezastupitelné místo. A víc než to. Projdeme-li program galerie za poslední čtyři roky, napočítáme tři velké tematické fotografické přehlídky, čtyři samostatné výstavy zahraničních autorů, dvě menší výstavy historické a jednu kolektivní. Jedná se přesně o polovinu z dvaceti výstavních titulů. Poslední dva roky k tomuto výjimečnému postavení fotografie přispívá i zkušený produkční a kurátor David Korecký, který působil v někdejší pražské Galerii Langhans. Coby zaměstnanec Rudolfina dosud připravil dvě výstavy v takzvané „malé galerii“. Výstava Barbary Probst (*1964) je jeho třetí - a zároveň první v hlavních sálech.

 

SOCHAŘSTVÍ A FOTOGRAFIE

 

Barbara Probst pochází z Mnichova, kde také studovala sochařství. S fotografií se blíže seznámila v düsseldorfském školním ateliéru klasika konceptuální fotografie Bernda Bechera.

 

Fotografické soubory Barbary Probst, bez výjimky vytvořené za uplynulých čtrnáct let, vycházejí z obou autorčiných zkušeností. Ze sochařství přenáší do fotografií důraz na
prostor. Z konceptuálních lekcí zase vychází její uvažování o fotografii jako o specifickém způsobu zobrazování a komunikace, se kterým si lze hrát. Diváka pak uvádí do situace, kdy se musí zamýšlet nad tím, co je mu nabídnuto k pozorování a jaká je v tom jeho role.

 

TUCET POHLEDŮ NA ZLOMEK ČASU

 

První Exposure, jak soubory jednotně nazývá, vytvořila v roce 2000. Objevila tím potenciál mnohonásobného zachycení výjevu větším počtem aparátů, kdy každý stojí na jiném místě a snímá jinou výseč scény. O scéně je přitom dobré mluvit i s ohledem na divadelnost pečlivě inscenovaných „situací“. Může jít o dva snímky nebo o tucet, jejich počtu ale vždy odpovídá počet aparátů. Divák tak sleduje stále tentýž výjev, jenže z odlišných odstupů a úhlů, což mění prostředí i kompozici snímků. Tento základní princip Probst uvolnil ruce pro sofistikované hry s prostorem vznikajícím mezi obrazy, ale rovněž s parametry fotografie. V některých případech pouze množí pozice, z nich je scéna snímána, a ukazuje, jak rozdílné obrazy vznikají. Jindy užívá kulisy v podobě velkých zvětšenin rozvěšených na scénu, které z jistých pohledů vytvářejí matoucí iluze, takže snímky z jednoho souboru působí, jako by pocházely z různých časoprostorů. To umocňují i kombinace barevného a černobílého materiálu, nebo uplatnění různých fotografických žánrů v jednom souboru.

 

Probst tak manifestuje závislost fotografie na volbě, kterou učiní autor, když se něco rozhodne zachytit, a zároveň zpochybňuje pravidla, podle kterých se řídíme, když se fotografii snažíme porozumět. Je to rafinovaná a důkladně promyšlená práce, která sama o sobě dostatečně objasňuje autorčin mezinárodní úspěch. Na kurátorovi Davidu Koreckém vlastně zůstalo dobře si vybrat a materiál nenásilně prezentovat. A přesně to udělal. Díky tomu nepřestává platit, že na rozdíl od bombastických událostí v Rudolfinu, které mají být sexy kvůli podvazkům, jsou zdejší nejlepší výstavy ty neokázalé.


Barbara Probst: Úplné znejistění. Galerie Rudolfinum, Praha 1 (www.galerierudolfinum.cz). Výstava potrvá do 6. července.


autor / Jiří Ptáček VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Vousaté strašidlo / Anastasie Molozina, Ondřej Slačálek > NP č.438 > Téma čísla Alexandr Dugin je dnes v západním tisku trochu za superstar. Stal se jí paradoxně díky těm, kdo na něm chtějí ukázat odpornost a nebezpečnost současného Ruska. Jeho jméno se zasvěceně zmiňuje na znamení, že novinář rozumí dnešnímu dění na východě. číst dále Zahrádka: přítelkyně živitelka / Kristýna Brokešová > NP č.438 > Dějiny přítomnosti Už vás nebaví kupovat drahou, chemicky ošetřovanou zeleninu bez chuti? Chcete vzít motyčku do vlastních rukou? Nebojte se, zahrádkaření není žádná alchymie! číst dále Zprávy ulice / Tomáš Havlín > NP č.438 > Uličníci Noci kostelů v Praze se koncem května zúčastní i spolek divadla Bohém. Divadelníci bez domova vytáhnou ze svého repertoáru prověřený kus Mořičvíl, jenž je volnou adaptací stejnojmenné humoristické fantasy českého autora Dannyho Newmana, inspirované slavnou Zeměplochou Terryho Pratchetta. Zájemci o nevšední kulturní zážitek mohou přijít 23. května do Žižkova sboru Církve československé husitské na náměstí Barikád v Praze na Žižkově.   Mezi chronicky opuštěné a chátrající domy v Praze patří také komplex budov známý jako Barrandovské terasy. Dílo architekta Maxe Urbana, kterému vévodí funkcionalistická vyhlídková restaurace a jež bylo na konci osmdesátých let prohlášeno za kulturní památku, získali v restituci bratři Ivan a Václav Havlovi. Po nepovedených převodech a prodejích jejich podílů i navzdory pravidelně se objevujícím zprávám o chystané rekonstrukci zůstávají všechny budovy více než dvě desetiletí prázdné. Překvapeni proto mohli být ti, kdo uprostřed páteční dubnové noci spatřili ve svahu nad Vltavou, pod střechou jindy temné vyhlídky, blikající neonové srdce. To patřilo k free party, kterou zde pod názvem Fuck you fucking fucks uspořádalo několik pražských soundsystémů. Událost neunikla pozornosti policie, která se zde krátce po půlnoci shromáždila v počtu několika desítek mužů i žen. Navzdory nepřítomnosti majitele, který by je o zákrok požádal, vstupovali policisté opakovaně do objektu a vyhrožovali účastníkům akce zásahem. Kdyby s takovou razancí zasahovali proti spekulantům s nemovitostmi, možná by v Praze nemuselo být více než čtyři tisíce lidí bez domova. Možná by se také přiblížila chvíle, kdy dlouhodobě prázdné domy budou moci využívat ti, kterých střecha nad hlavou chybí číst dále Nevrátit se domů s prázdnou / Tereza Virtová > NP č.438 > Dějiny přítomnosti Vysloužili si potlesk za dokumentární komedii o lžích a somálských pirátech. Co dokumentaristé prozradili sami o sobě a o nás? číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů