NP č.438 > Kultura | FilmČeši vs. RomovéDominika Prejdová

Na další film autora Mariana (1996) a Paralelních světů (2001) se čekalo dlouho. Jeden z největších talentů české porevoluční kinematografie Petr Václav se k dlouhometrážní režii vrací Cestou ven. Prestižní festival Cannes ji přijal do své vedlejší sekce Acide.

Cesta ven jako by byla navázáním na Mariana, který byl hlubokým osobním příběhem i sociologickou sondou a zároveň filmem, který si v české hrané kinematografii snad nejlépe poradil s romským tématem. Nový snímek se odehrává v současném romském ghettu, byl natočený na reálném místě ostravského Přednádraží a celý je obsazený romskými neherci. S výhradním obsazením naturščiků také do jisté míry film stojí a padá.

 

Je zvláštní, že při takové snaze o autentičnost zvolil Václav jinak dosti televizní způsob pracování. Dokumentární snaze by spíš odpovídala dokumentární kamera, která je stále na kůži hrdinů, obnažuje je i chrání zároveň. Václav ale snímá scény převážně seriálově, na stativu v místnosti, rozhovor je snímaný klasicky záběrem na toho, kdo mluví a protizáběrem. Pro vykreslení prostředí občas následují celkové záběry na industriální prostředí Ostravska.


OD CELKU K PŘÍBĚHU

 

Úskalím filmů s romskou tematikou může být to, že je čím dál těžší najít ke zpracování nový, neobehraný klíč dobrých humanistických záměrů s cílem ukázat, jak to má menšina opravdu těžké. To se podařilo například bosenskému filmu Epizoda ze života sběrače železa, který si stanovil skromný cíl - před kamerou přehrát reálnou epizodu ze života romského páru, který ve filmu hraje sám sebe. Vztah mezi sebou tak neherci nemuseli hrát a film se mohl soustředit na civilní nesentimentální odvyprávění příběhu o neposkytnutí pomoci. Sociální situace Romů pak přirozeně prosakovala skrze něj.

 

V Cestě ven je to téměř naopak. Jako by bylo hlavní ukázat celý kontext, předsudky většinové společnosti, každodenní potíže Romů a protiromskou politiku. Teprve na to je namontovaný příběh o silné mladé ženě, matce tříleté dcery, která se nepoddává a úporně bojuje o slušné žití. Tento příběh nakonec silný je, jen svoji sílu nabírá těžkopádně, jako by se mu nejdřív všechno vzpíralo. Neherci nejsou příliš sehraní, nepomáhá jim scénář filmu, který občas šustí papírem v dialozích (nevím, kdo by při letmém setkání na ulici odpověděl na prostou otázku „mám o tom pochybnosti“). Občas také drhnou motivy jak vystřižené z červené knihovny - hrozný politik města, který vede protiromskou politiku ve snaze zakrýt korupci na radnici, je také násilnický klient romské prostitutky, jež zase koketuje s myšlenkou, jak se s ním vypořádat nadobro.

 

ANI ČERNÁ, ANI BÍLÁ

 

Film zato nečernobíle ukazuje celou škálu chování Romů - přes odvážnou Žanetu, která si nechce nechat nic líbit a nemůže najít práci, i když pracovat chce, přes pasivního otce a další, kteří nedokáží přijmout pravidla většinové společnosti a žijí na hraně kriminality. Se stejnou šíří postojů ukazuje i druhou stranu - někdo podá Žanetě ruku, ale ta naráží spíš na každodenní ústrky, autobus nezastaví na zastávce s Romy, vyhazovač Žanetu nepustí do baru. Vidíme i chladný přístup sociálky, ale také únavu úřednic z romské nedochvilnosti.

 

Jak se film postupně soustředí na hlavní hrdinku (ve skvělém podání Klaudie Dudové) a její osobní dilemata a přestává mít tolik ambice všechno řešit, je čím dál silnější. Být slušným člověkem Žanetu stojí mnohem víc než bílého Čecha.

 

Film je tak působivým i citlivým konstatováním více nebo méně známých faktů. K hlubší reflexi nad sebou samými, nad našim otevřeným či latentním rasismem, nás ale nejspíš nedovede.


autor / Dominika Prejdová VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Jsem pro každou špatnost / Tomáš Havlín > NP č.438 > Rozhovor Přestože sbírá se skupinou Prago Union hudební anděly, připomene si spousta lidí Kata hlavně jako postavu z devadesátkových Chaozz. Rozhovor o břemenu minulosti, jízdě na kole i práci v reklamě. číst dále Vousaté strašidlo / Anastasie Molozina, Ondřej Slačálek > NP č.438 > Téma čísla Alexandr Dugin je dnes v západním tisku trochu za superstar. Stal se jí paradoxně díky těm, kdo na něm chtějí ukázat odpornost a nebezpečnost současného Ruska. Jeho jméno se zasvěceně zmiňuje na znamení, že novinář rozumí dnešnímu dění na východě. číst dále Přepínací éra / Jan Stern > NP č.438 > Fejeton Doma mi říkají Fantozzi. Nemám sice tak krásnou dceru, kvalitní vůz a cyklistické schopnosti jako slavný italský filmový hrdina, v jednom se mu však vyrovnám – ve schopnosti přepínat televizi. číst dále Zprávy ulice / Tomáš Havlín > NP č.438 > Uličníci Noci kostelů v Praze se koncem května zúčastní i spolek divadla Bohém. Divadelníci bez domova vytáhnou ze svého repertoáru prověřený kus Mořičvíl, jenž je volnou adaptací stejnojmenné humoristické fantasy českého autora Dannyho Newmana, inspirované slavnou Zeměplochou Terryho Pratchetta. Zájemci o nevšední kulturní zážitek mohou přijít 23. května do Žižkova sboru Církve československé husitské na náměstí Barikád v Praze na Žižkově.   Mezi chronicky opuštěné a chátrající domy v Praze patří také komplex budov známý jako Barrandovské terasy. Dílo architekta Maxe Urbana, kterému vévodí funkcionalistická vyhlídková restaurace a jež bylo na konci osmdesátých let prohlášeno za kulturní památku, získali v restituci bratři Ivan a Václav Havlovi. Po nepovedených převodech a prodejích jejich podílů i navzdory pravidelně se objevujícím zprávám o chystané rekonstrukci zůstávají všechny budovy více než dvě desetiletí prázdné. Překvapeni proto mohli být ti, kdo uprostřed páteční dubnové noci spatřili ve svahu nad Vltavou, pod střechou jindy temné vyhlídky, blikající neonové srdce. To patřilo k free party, kterou zde pod názvem Fuck you fucking fucks uspořádalo několik pražských soundsystémů. Událost neunikla pozornosti policie, která se zde krátce po půlnoci shromáždila v počtu několika desítek mužů i žen. Navzdory nepřítomnosti majitele, který by je o zákrok požádal, vstupovali policisté opakovaně do objektu a vyhrožovali účastníkům akce zásahem. Kdyby s takovou razancí zasahovali proti spekulantům s nemovitostmi, možná by v Praze nemuselo být více než čtyři tisíce lidí bez domova. Možná by se také přiblížila chvíle, kdy dlouhodobě prázdné domy budou moci využívat ti, kterých střecha nad hlavou chybí číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů