Mohlo by se zdát, že digitálně propojená doba přímo vybízí k nejrůznějším kolaboracím mezi hudebníky. Jenže pravdou je spíše opak – jen hrstka interpretů se odhodlá vystoupit z mantinelů postavených z očekávání fanoušků a pustit se do projektu, který by při troše smůly mohl ohrozit jejich křehkou kariéru. O to více potěší, když se najdou odvážlivci, kteří se vrhnou do podobně nejistých projektů a skutečně se jim podaří vybudovat smysluplný most mezi dvěma světy. Společné album britského zpěváka Elvise Costella a filadelfského hiphopového bandu The Roots je přesně takovým počinem. Suverénně překračuje nejen hranice žánrů, ale i představivosti fanoušků.
Spolupráce pětapadesátiletého elegána z Londýna (kterého si většina lidí spojí s interpretací balady Charlese Aznavoura She z romantického filmu Notting Hill) s americkou hiphopovou úderkou vypadá na první pohled divoce, jenže ve skutečnosti je spojuje mnohem více než jen láska k brýlím s tlustou obroučkou. Costello si z punkové revoluce konce sedmdesátých let odnesl hudební volnomyšlenkářství a v následujících třech dekádách se stal doslova chodící encyklopedií popu s diskografií nadžánrového chameleóna, který do sebe vstřebal všechno od soulu, funku až po reggae. A Ahmir „Questlove“ Thompson, bubeník a kapelník The Roots, zase ve své knize Mo' Meta Blues dokazuje, že je obsedantním fanouškem populární hudby, jehož obzory daleko přesahují záběr jeho kolegů. Oba dva navíc rádi vyhledávají inspirativní kolaborace – Costello má za sebou desky s Burtem Bacharachem či Richardem Harveym, Questlove vypomáhal mimo jiné na projektech Al Greena či D'Angela.
Znovuzrození chameleóna
Poprvé se potkali před čtyřmi lety, kdy Costello vystupoval v televizní talkshow Jimmyho Faloona, v níž The Roots působí jako doprovodná kapela. Britského zpěváka tehdy překvapili znalostí jeho hitů a ještě při večerním posezení vznikl nápad natočit desku coververzí Costellových písní v podání The Roots. To by ale samozřejmě nebyli dva vizionáři, aby se spokojili s pouhými předělávkami. Z tuctu skladeb alba Wise Up Ghost & Other Songs sice občas vykoukne známý motiv či kus textu z Costellova staršího materiálu (Stick Out Your Tongue například odkazuje na třicet let starou píseň Pills and Soap), jako celek ale deska dýchá novostí a espritem znovuzrozeného veterána, do níž o generaci mladší hudebníci napumpovali svěží energii. A Costellův drzý chrčák už léta nezněl tak dobře jako ve Walk Us Uptown, v níž se potkává reggae s funkovým groove.
The Roots (bez chybějícího rappera Blacka Thoughta) jsou především fantastická živá kapela, která servíruje syrovou energii černé hudby stylem, který si nic nezadá se Sly and the Family Stone nebo Funkadelic/Parliament. Questlove ale také moc dobře ví, kdy funkové rozcvičky (Come the Meantimes) vystřídat pomalejšími tempy, v nichž skladby obaluje do smyčcových aranží orchestrálního soulu (Refuse to be Saved, Wise Up Ghost).
Zajímavý je i politický podtext alba. Jestliže na předchozím kolaborativním albu Wake Up! s Johnem Legendem The Roots horovali proti malověrnosti a pesimismu pomocí coververzí šlágrů z éry boje za občanská práva, s Costellem u mikrofonu brojí proti pasivitě a přihlížení bezpráví. Podobně bohulibé projekty se málokdy povedou tak jako spojení těchto veteránů.
Elvis Costello & The Roots – Wise Up Ghost and Other Songs (Blue Note, 2013)
Temné je krásné
Ne jeden, ale hned dva zajímavé hudební projekty přijedou 12. října do smíchovské MeetFactory – chicagské postmetalové trio Russian Circles a gotická písničkářka Chelsea Wolfe. První jmenovaní za deset let své existence vydali pět alb, na kterých dovedli k dokonalosti epický, atmosférický metal, který nepotřebuje ukazovat svaly a už vůbec nepotřebuje vokalistu. Svoje desky vydávají každý druhý rok vždy v říjnu, snad aby měly tu pravou podzimní náladu. V Praze představí aktuální Memorial. Jejich parťačkou bude Chelsea Wolfe, osobitá kytaristka čerpající jak z folku, tak z industriálu, libující si v temných náladách. Kdo jiný by taky nazval své album Pain Is Beauty?
Russian Circles (USA) + Chelsea Wolfe (USA), 12. 10. 2012, MeetFactory, Praha