NP č.347 > Kultura | DivadloSamota dokonalé přítomnostiMarta Harasimowicz

Hra Jiřího Jarkovského je zdrcujícím příběhem o odcizení a hledání sebe sama v prázdnu uprostřed lidského světa.

 

Zhasnou světla. Všudypřítomnou tmu na jevišti prolamuje jen jeden letmo osvětlený bod uprostřed. Promlouvá z něho hlas postavy. Kdo ta postava je? Člověk? Zvíře? Nebo nějaký úplně jiný druh bytosti? Z toho, co vidíme a slyšíme, si nemůžeme být jistí. A vlastně celé představení bude pátráním po neznámých základech příběhu a existence hlavního hrdiny. Na jevišti se rozjasní, ale pocitu tmy obklopující dění se nezbavíme.

 

BUDOUCNOST JE UTRPENÍ Z ČEKÁNÍ

Unicorn Jiřího Jarkovského je inspirován hrami Samuela Becketta. „Divadelni detektivka pro jednoho herce“ ( jak ji představuje soubor Spitfire Company ve svých materiálech) souzní ovšem i s širší literární tradicí: máme zde existenciální neklid a soustředění na jednotlivce vlastní dílům Alberta Camuse, prvky avantgardní konfrontačnosti, zároveň ale i důraz na jazykovou uhlazenost a libozvučnost, který asociuje první moderní evropské autory.

Hra je sondou do hrůzného světa totálně osamoceného jedince, přičemž slovo „totálně“ není prázdným jazykovým prostředkem. Hrdina Unicornu existuje v prapodivném stavu izolace od témeř veškerých prvků lidského světa. O jeho situaci nevíme mnoho: bydlí snad v bytě v paneláku nebo činžovním domě, z něhož vnímá střípky okolního světa: střídající se dny a noci, počasí, zpěv a mlčení ptaků. V monologu se vyskytne i záhadná postava ženy, která hrdinovi nosí do bytu jídlo a základní potřeby. Podobně jako u hrdiny ale nevíme, kdo ona žena může být (hrdina si tipuje, že je to matka nebo jiná blízká příbuzná, ovšem – navzdory až překvapivě přesným vzpomínkám na dětství, tato myšlenka pozůstává pouhou domněnkou). Stejně tak neznáme přičinu hrdinova odcizení. Nemoc? Zločin? Šílenství? Vlastní rozhodnutí? Slyšíme a vidíme střípky vzpomínek z jeho někdejšího života, nahlížíme do husté sítě asociací a idejí. Tohle všechno ale nestačí k pochopení či aspoň zachycení situace. Nacházíme se ve stavu svého druhu dokonalé přítomnosti, kde minulost vane prázdnotou a budoucnost je totožná s nejistotou i utrpením vyplývajícím z čekání.

 

SMÍCH I SOUCIT

Přestože temno a úzkost jsou dominujícími pocity, které doprovázejí představení, tvůrci Unicornu se značnou dovedností střídají různé emocionální polohy. Mění se tak i vztah diváka k hlavnímu hrdinovi. Jednou s ním soucitíme, jindy nás téměř štve nebo se mu smějeme či v nás vyvolává štítivou reakci. Unicorn je v repertoáru Spitfire Company vyjímečný už jen tím, že na rozdíl od ostatních inscenací souboru, neklade hlavní důraz na pohybové experimenty či hru s nestandardními výrazovými prostředky, nýbrž na samotný text. I přes takové rozložení akcentů je tady ústředním faktorem, na němž visí celkový ráz představení, herecká dovednost interpreta. Jarkovský psal hru speciálně pro Petra Vaňka a tato umělecká kooperace vskutku nemá chybu. Vaněk podává hluboce dojímavý výkon, na který se nedá snadno zapomenout. Stejně velký potlesk patří režisérovi Petru Boháčovi, který vytvořil velmi originální koncepci představení a v neposlední řadě i autorovi light designu Martinu Špetlíkovi, jehož práce se světlem se významně podílí na vyprávění příběhu.

Zároveň se ale Unicorn bohužel nevyhnul některým nebezpečím, které skýtá složitost textu a poměrně náročná konvence divadla jednoho herce. Je to znát hlavně na tempu vyprávění, které jednou sledujeme se zaujetím, místy ovšem naopak – jednolitost dění téměř nutí diváka sáhnout po hodinkách. Těžko se tak zbavime dojmu, že by se Jarkovského drama lépe osvědčilo v o něco kratší inscenaci.

 

Jiří Jarkovský: Unicorn, česká premiéra 19. června 2009 Spitfire Company

 


autor / Marta Harasimowicz VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Štatl: Kávové město / Ester Danelová > NP č.347 > Referát Rok 1702 začal nedělí. Vznikl tehdy první britský deník Daily Courant, v Japonsku se narodil císař Nakamikado a v Brně založil Turek Achmet první kavárnu.   číst dále Lásku nelze vysvětlit / Martina Křížková > NP č.347 > Téma čísla Česká železnice možná není v dobré kondici. Má však jednu velkou výhodu. A to své fanoušky. Jsou ochotni o ní diskutovat, fotit vlaky, počítat nýty a podomácku vyrábět ideální jízdní řády. V případě potřeby ji ale také zachraňovat a starat se o ni. Jen se liší v pohledu, jak na to.   číst dále Nemohu to pochopit / Tomáš Halda > NP č.347 > Rozhovor Vydání tohoto textu provázela řada nejasností. Autor loni hovořil s Iráčanem Abú Gairánem o boji s Američany i teroristy z Al-Káidy, ale téměř celý další rok ho přesvědčoval k publikaci. I naše redakce byla na rozpacích, zda rozhovor otisknout. Dát prostor někomu, kdo je odpovědný za smrt jiných lidí, není to za hranicemi přijatelného? Rozhovor však od začátku představoval jedinečnou možnost dozvědět se, co si myslí ti z opačné strany konfliktu a jak vypadá syrová realita války.   číst dále Cézaropapismus na Hradě / Alexandr Budka > NP č.347 > Pošli to dál Habemus papam, chtělo by se zvolat. Po měsících nejistoty už tedy víme, kdo nahradí arcibiskupa Miloslava kardinála Vlka a převezme 10. dubna pražskou arcidiecézi.   číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů