NP č.341 > Kultura | Výtvarné uměníVesmír v obývákuJiří Ptáček

Návod obvykle vzniká s úmyslem pomoci někomu, kdo si neví rady. Výtvarní umělci se však k návodům staví jako ke schématům, jejichž použití nám může říct hodně o lidském myšlení, jednání i o umění samotném. Matěj Smetana z návodů učinil zrcadlo našeho uchvácení přírodou a vesmírem. 

 

Žijeme obklopeni návody na všechno možné. Pokud potřebujeme sestavit skříň z Ikei, vezmeme si k ruce leták s návodem, pokud neumíme upéct kuře, otevřeme kuchařku. Přivedli jsme na svět mnoho postupů a k nim je třeba mnoho návodů.

Pro konceptuální umělce ovšem nemají návody jenom praktický význam. Někteří například mění jejich funkce a upozorňují na způsoby manipulace, jiní jejich prostřednictvím přesouvají autorství díla na jinou osobu a nechají nás přemýšlet, kdo je vlastně autorem, nebo například upozorňují, že v umění funguje řada návodů, jak ho vytvářet a jak mu přijít na kloub.

Nedávno si s návodem chytrácky pohrál sochař Tomáš Džadoň. Na výstavě finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého naskládal ke zdi jednotlivé díly architektonického objektu a názvem Stratil som navod vysvětlil, proč je nechal jen tak. Byl to trochu podvod na diváka, protože Džadoňovým cílem bylo využít estetiku skladu k zajímavé sochařské kompozici.

Mladý pražský umělec Matěj Smetana, vystavující v brněnském Atriu Pražákova paláce, návody neztratil. Vystavuje totiž pouze čtyři animované návody - na umělý krystal zasazený do šutru z papíru, na domáckou výrobu záběrů vesmíru s naší planetou, jak je známe z dokumentů NASA, na akvárium s „živým“ trilobitem a na nekonečný západ slunce i s měňavými odrazy na vodní hladině.

 

VESMÍRNÝ KUTIL

Živý trilobit nebo homemade vesmír zaujmou mizivé procento kutilů. rozšíření vlastních objevů ovšem není Smetanovým cílem. Zajímá ho hlavně, co a jak lze zprostředkovat obrazy. Protože přišel na to, jak oživit trilobita, rozhodl se to „říct“ obrazy i nám. Ale protože přišel na něco neobvyklého, musel zároveň vysvětlit, proč chtít trilobita oživovat. A v tomto napětí tkví krása Smetanových animací.

Na jedné straně nám dává návod k pracovnímu postupu, na straně druhé předestírá romantický obzor kutilství a klukovských snů o výpravách do vesmíru a do pravěku. Každý Smetanův Návod se skládá ze dvou polovin. Se samotným pracovním postupem se vždy seznámíme až v té druhé. Zde Smetana prokazuje mimořádnou vynalézavost (když například jednoduše doloží, že červený kroužek na bílé ploše je míč) a také udrží svižné tempo, kvůli kterému zkomponoval i vlastní elektronický muzak.

Mimořádně důležité jsou ale první poloviny animací. V nich Smetana jednak vysvětlí cíl postupu (jak jinak pochopit, že budeme dělat umělý západ slunce) a zákonitosti lidského zraku a optické zkratky, fraktálovou strukturu krystalu nebo minulost planety Země, jednak na maximum stupňuje ambientně-romantickou náladu.

Zatímco u pracovních postupů se nenechá nic navíc, aby nepletl případné kutily při práci, v úvodních pasážích si dovolí dlouhé jízdy krajinou a pohledy na vesmír a zapadající sluneční kotouč. Aniž by uhnul z naučné linie „návodů“, předkládá nám „schémata“ o uchvácení univerzem a jeho uhrančivostí a o naší touze se k němu vyjádřit a uchopit ho lidským myšlením a činy. Třebaže myšlením a činy je nápad na sestrojení trilobita pohybujícího se po dně akvária. Jedním z vydatných zdrojů evropské kultury je umělecké hnutí romantismu oslavující hluboký prožitek z tajemství přírody a vesmíru. Smetana si bere nízkou formu obyčejného kutilského návodu a nalézá v jeho pozadí podobně obrovský prožitkový prostor. Nikoli za své konkrétní vynálezy, ale za tento „objev“ a jeho skromné, nepatetické, vtipné a velmi výtvarné zprostředkování si zaslouží obdiv.

 

www.matejsmetana.com Matěj Smetana: Návody. Atrium Pražákova paláce, Moravská galerie, Husova 15, Brno (http://www.moravska-galerie.cz/).

Výstava potrvá do 17. ledna.

 


autor / Jiří Ptáček VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Životopis konzervy / Jaroslav Fiala > NP č.341 > Dějiny přítomnosti Na první pohled se může zdát, že konzervování potravin patří k výdobytkům moderní doby. Potřeba zásobovat rostoucí populaci koncentrovanou ve velkoměstech však nebyla jeho hlavním důvodem. Lidstvo uchovávalo potraviny od úsvitu civilizace kvůli přežití v nepříznivých podmínkách. Dlouhodobou tradici má například sušení, mražení a kvašení.      číst dále Indický fašista mezi Hitlerem a Ghándím / Petr Beránek > NP č.341 > Referát Dnešní společnost ostře odsuzuje diktátorské "ismy" dvacáteého století. Asi největší odpor v každém z nás vyvolává slovo fašismus. Zřeteleným cejchem zla jsou označeni nejen jeho původci, ale i ti, kdo jim pomáhali nebo se přidali. Rozlišují se tak jen dvě kategorie: obránci svobody a fašističtí agresoři. V odlišném kulturním prostředí ale můžeme narazit na třetí, "šedou", stranu.      . číst dále Bez protestů na nádraží / Martina Křížková > NP č.341 > Pošli to dál Bylo po půlnoci a pěkná zima. Panice jsem začala propadat po deseti minutách. Na nádraží se nešlo dostat. Všechny dveře byly zamčené. Věděla jsem, že vlak do Berlína jet musí. Měla jsem na něj lístek.   číst dále Hledání hranice / Martina Křížková > NP č.341 > Téma čísla Stroje už nejsou poháněny uhlím, ale vypadá to, že lidé ve městech si na to ještě nezvykli. Rozhovor s architektem Pavlem Hniličkou o urbanismu osídlených míst. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů