NP č.340 > Kultura | DivadloPotkat AnnikMarta Harasimowicz

Na letmo osvětleném jevišti se odehrává fatální konfrontace dvou žen, jejichž jména známe. Známe však jejich příběh? 

 

 

Život Iana Curtise - frontmana proslulé britské postpunkové skupiny Joy Division - a jeho osudové vztahy se dvěmi ženami inspirovaly vznik několika uměleckých děl (nejznámější z nich je patrně film Control z roku 2007). Inscenace slovenské režisérky Petry Fornayové a souboru NANOHACH navazuje na tragický příběh milostného trojúhelníku a netypickým způsobem se soustředí na postavy Curtisových žen: manželky Deborah a milenky Annik.

 

SOUBOJ NA POMEZÍ ZDÁNÍ

Vybíravý divák se po přečtení anotace na představení Kdo je Annik? bude muset ihned poprat s několika pochybnostmi. Ztvárnění životních osudů slavných lidí se totiž velmi často nedokážou vyhnout jistému nepříliš sofistikovanému zkreslování a určitému bulvárnímu nádechu. Také využití příběhu kultovní postavy, jakou Ian Curtis pro mnohé přiznivce rockové hudby je, hrozí tím, že tvůrce snadno sklouzne k reprodukování zažitého mýtu nebo k vytvoření díla, které bude velmi hermetické a nepochopitelné pro širší skupiny diváků.

Inscenace Petry Fornayové se naštěstí, už díky samotnému konceptu představení, všem těmto schématům vymyká. Postava Curtise není pro představení stěžejní, stejně jako se hudba, která doprovází dění, neomezuje na hitovky od Joy Division. Na scéně vidíme napínavý příběh dvou žen, z nichž každá v sobě nese velké emoce: smutek, strach, vztek (či dokonce nenávist), lásku a nejistotu. Scény, které sledujeme, nenavazují přímo na skutečné události. Odehrávají se na pomezí snu a reality: v čase, posloupnosti a prostoru, které nejsou určené - stejně jako neurčité jsou často čas a prostor, v nichž vzníkají lidské city a myšlenky.

Velmi moderní choreografie, v níž pohyby napodobující každodenní činnosti střídají scény tělesné konfrontace obou učínkujících tanečnic, napomáhá soustředění a vytváří jedinečnou atmosféru představení. Mimořádně vydařená je i hudba Tomáše Procházky, která mírně navazuje na styl skladeb Joy Division, zároveň ale zachovává originalitu a jistě by mohla fungovat i samostatně, mimo inscenaci.

 

NOC RIVALITY, NOC TOUHY

Kdo je Annik? je alternativním příběhem Annik Honoré a Deborah Curtis. Hra, zasazená do oblasti cítění obou hrdinek, se nestaví na stranu žádné ze sokyň. Naopak se snaží uchopit vnitřní neklid, který doprovázel každou z nich, a přenést vyprávění na obecnější rovinu. Ženy, které vidíme, spolu tvrdě rivalizují a bojují. Zároveň je ale v jejich tanečním souznění na jevišti i spousta něhy a jakéhosi soucítění. Jejich vztah je vztahem, který si každá z nich z velké části domýšlí, je možná dokonce pouhou vzájemnou představou jedné o druhé. Krutý boj se odehrává v nitru každé z postav - a proto jsou obě dvě odkázané k samotě. Představení trochu přípomíná záznam bezesné noci podváděné partnerky, kterou doprovází ochromující pocit nejistoty a otázka: kdo vlastně je ta druhá? Kdo je Annik? Obě dvě hrdinky jsou od sebe odlišné, zároveň ale i hodně podobné, což ilustrují podobné pohyby a kostýmy obou tanečnic. Za titul představení vybrali tvůrci otázku a až do konce představení zůstává otázkou i to, která z dvou žen je zrazenou manželkou a která nešťastnou milenkou. Je ale odpověď vůbec nutná?

 

Petra Fornayová a NANOHACH: Kdo je Annik?

Světová premiéra 21. 9. 2009 Divadlo Ponec   

 


autor / Marta Harasimowicz VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Reklama - zpravodajství zítřka / Jan Stern > NP č.340 > Fejeton Milí čtenáři, možná jste si již povšimli, že reklamní trh se před časem obohatil o takovou novinku. Když zpravodajský internetový server vydá nějaký článek, dejme tomu o výpočetní technice, speciální program k tomu na základě shodnosti klíčových slov automaticky připojí tématickou reklamu – v tomto případě tedy výrobců počítačů či třeba antivirových programů. číst dále Nováčci v poli / Martina Křížková > NP č.340 > Reportáž Tento příběh je jako hra. Na startovní čáře stojí několik figur. Ministerstvo vnitra, Správa uprchlických zařízení, neziskové organizace a cizinci, u kterých ale není jisté, že vůbec mají čím táhnout. Jednotliví hráči si nejsou rovni. Někteří z nich mají už na začátku trestné body. Hraje se o peníze z evropských fondů. Pravidla určují všichni, ale každý má úplně jinou moc je měnit.   číst dále Rock jako ze sci-fi / Karel Veselý > NP č.340 > Kultura | Hudba Smíchejte film 2001: Vesmírná odysea, desky Franka Zappy a fraktálové obrazce a dostanete kapelu The Flaming Lips. Roztomilí excentrici na svém dvanáctém studiovém albu Embryonic znovu našli způsob jak překvapit a namíchat fantastický psychedelický koktejl.     číst dále Politická fraška po italsku / Dominika Prejdová > NP č.340 > Kultura | Film Trochu se zpožděním se dostává do českých kin italský film Božský, který na loňském festivalu v Cannes dostal Velkou cenu poroty. Bodoval tehdy s jiným italským filmem rovněž uvedeným u nás Gomorrou, přibližujícím objektivním dokumentárním stylem mechanismy italské mafie.     číst dále