Od začátku svého pontifikátu tepe papež
František do kapitalismu a zbožštění peněz.
Po encyklice Evangelii gaudium, v níž se v některých
pasážích pouští do horlivé kritiky peněžní
ekonomie měnící lidi ve zboží, si tak pontifex
vzal na paškál otázku životního prostředí.
V novém textu Laudato si‘ papež pléduje za
integrální ekologii, která by měla mít za cíl
nejen ochranu přírody, ale také zlepšení životní
a sociální situace těch, na které ekologické
problémy dopadají nejcitlivěji. Papež také
nepřímo varuje před takovou ekologií, která
si myslí, že se problémy životního prostředí dají
vyřešit pouhým rozvojem nových technologií.
„Byla by to stejná iluze jako si myslet, že sociální
nerovnosti budou vyřešeny volným trhem,“ varuje
vatikánský vládce.
V analýzách textu, které proběhly médii, však
poněkud zapadá, že celá encyklika je sepsaná
s ohledem na ochranu „řádu Stvořeného“. Proto
se mezi kritizovanými praktikami nachází
vedle geneticky modifikované kukuřice třeba
také institut náhradního mateřství, který je
sice možná sporný eticky, ale jen stěží může
být vnímán jako ekologický problém. A jak papež
vysvětlil jinde a jindy, do ochrany tohoto
božího řádu spadá i boj proti „genderovým
teoriím“ a všemu tomu, co zpochybňuje pevné
vymezení svazku mezi mužem i ženou. Je sice
možné, že papež je nejlevicovějším státníkem
dneška, jak podotýkají někteří zahraniční komentátoři.
Nedodávají však, že hlavně kvůli
bídě ostatních než díky lesku vatikánského
vladaře.