NP č.419 > Kultura | DivadloVždyť se tolik milovaliMarta Harasimowicz

Spolek Kašpar končí sezónu shakespearovskou tragédií.

Již v době svého vzniku si Kašpar, působící v Divadle v Celetné, jako jeden ze svých programových cílů určil práci na „živých podobách“ literární klasiky. Při pohledu na repertoár divadla v posledních letech se snad nejpatrnějším důkazem této snahy zdá neustávající zájem souboru o díla Williama Shakespearea – a to v nastudováních, která v sobě spojují jistou míru inovace s úctou k divadelní tradici. Po úspěšných adaptacích Richarda III., Hamleta a Romea a Julie se spolek pod vedením režiséra Jakuba Špalka rozhodl připravit inscenaci Othella, která měla premiéru koncem dubna letošního roku.

 

Banalita vášní

Vznik Othella je datován do období mezi léty 1602 až 1604 a shakespearovští badatelé se v případě této hry zpravidla pozastavují u jejích dvou markantních znaků: jednak jejího (i ve srovnání s ostatními autorovými tragédiemi) nesmírně pesimistického vyznění, jednak pro Shakespearovo poměrně vzácného vyprávění zaměřeného na komplikované mezilidské vzta- hy. Tématem Othella jsou tak v podstatě celkem všední city – láska, vášeň, závist, touha po pomstě, podezíravost, žárlivost – které se ale ve vyhrocené situaci stanou pro hrdiny dramatu fatálními.

Oproti mnohým klasickým zpracováním, které mouřenína Othella ukazovaly často jako mladého člověka, se Špalek rozhodl titulní roli svěřit zralejšímu Janu Potměšilovi. Po jeho boku naopak vidíme mladičkou Alenu Dolákovou (Desdemona je její první velkou rolí v Divadle v Celetné) a nutno říci, že po estetické stránce působí rozdíl v jejich věku jako velice chytrý způsob dokreslení kontrastní podoby vztahu bohaté Benátčanky a cizince.

 

Pomlouvač a voják

Předchozí shakespearovskou inscenaci spolku Kašpar – Romea a Julii – a jejich nynějšího Othella výrazně spojují osoby autora kostýmů Jana C. Löbla a skladatele hudby Daniela Fikejze. Ani z poměrně konzervativního pří- stupu k formálnímu zpracování předchozího představení Othello nevystupuje. Jeho dobové renesanční kostýmy (v současném divadle již téměř nevídaný jev) a tradiční statičnost ovšem dobře vyvažuje strohá scéna a moderní překlad Martina Hilského. Poněkud přebytečným a až kýčovitě folklorním dojmem naopak působí scény tance a soubojů (minulá Špalkova představení bohužel dosvědčují, že má pro tyto choreografické vložky výraznou slabost). Nejpovedenější se inscenace zdá být po herecké stránce. Naprosto září Adrian Jastraban, jehož zásluhou se postava pomlouvače a zrádce Jaga (Jastrabanem však ztvárněna mnohovrstevným a přitažlivým způsobem) dostává téměř do centra příběhu. Dalším výrazným výkonem je Potměšilův Othello, na kterém lze ocenit především jeho věrohodnost – a to jak v úvodních scénách, kde se hrdina představuje jako mírně neohrabaný žoldák, tak i v závěrečných emocionálně vypjatých okamžicích představení. Zaujme i Eva Elsnerová jako Emílie.

V Othellovi těžko najdeme lehkost a nápaditost, která byla vlastní Romeovi a Julii, a také bychom bez pochyby mezi ostatními inscenacemi Kašparu našli povedenější počiny. I přesto však nelze nejnovější premiéru spolku hodnotit jinak než kladně. Rozhodně se jedná o další položku v repertoáru, která potvrzuje pozici Divadla v Celetné jako jednoho ze souborů, které nejlé- pe dokáže zacházet s klasickou činohrou.

 

William Shakespeare: Othello, premiéra 25. dubna 2013 Divadlo v Celetné. 


autor / Marta Harasimowicz VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Cesty do dospělosti / Jan Kratochvíl, Zuzana Brodilová > NP č.419 > Rozhovor Kde potkáte nejšťastnější děti? A co dnes člověk může udělat pro to, aby se stal dospělým? Pořídit si občanku, sexuální zážitek nebo volební právo? S americkým psychologem Bretem Stephensonem o společnosti, která ztratila schopnost umožnit dětem stát se dospělými... číst dále Naděje i strach indického slumu / Tomáš Halda > NP č.419 > Reportáž Indické velkoměsto Mumbaí (Bombaj) je komplikované a v místním slumu Dharaví je to vidět. Na necelých dvou kilometrech čtverečních tady žije neoficiálně až milion lidí. Přišli ze všech koutů Indie a mají rozdílné zvyky, náboženství i jazyk. Jedno je ale začíná spojovat – mají obavy o další existenci jejich domova. číst dále Ostuda s nejistým koncem / Ema Veselá > NP č.419 > Pošli to dál Kdo druhou červnovou sobotu procházel Řehořovou ulicí na pražském Žižkově, nemohl přehlédnout, že je něco jinak. Už v pátek v noci se na fasádách domů objevily papírové obrazy obličejů s komiksovými bublinami. „Je mi na blití ze společnosti, která ve jménu posvátnosti soukromého vlastnictví nechá umrznout člověka před zamčenými dveřmi prázdného domu,“ uváděla do děje hned na začátku ulice bublina od kluka v šátku a kšiltovce.  číst dále Popkultura za lunaparkem / Benjamin Slavík > NP č.419 > Téma čísla Devadesátá léta v popkultuře jsou svatá, platí za něco lepšího a chytřejšího. Zatímco nostalgici doufají, že se „devadesátky“ v nějaké podobě vrátí, skeptici se ošívají, že nelze zapomínat na jejich zápory. Pravda může být přesně mezi oběma pohledy.   číst dále