NP č.376 > Kultura | Výtvarné uměníNa fotografiemi zabitýchJiří Ptáček

Nakladatelství Paseka vydalo rozsáhlý esej americké teoretičky fotografie Susan Sontagové o fotografiích lidského utrpení a válečné reportáži.

 

Od druhého května nás hromadné sdělovací prostředky s buldočí vytrvalostí zpravují o událostech z jedné neobvykle velké vily v pakistánském Abbottábádu. Proslula jako úkryt vůdce al-Káidy Usámy bin Ládina. Razie amerického komanda završená bin Ládinovým zastřelením, zadržení členů jeho rodiny, vyzvednutí dokumentů o fungování jeho organizace, v podstatě jakákoliv dostupná informace je masmédii probírána shora i zdola. V tom všem ryku ovšem pravidelně zaznívá zajímavá otázka: Budou zveřejněny fotografie zmasakrovaného teroristy?

Volají žurnalisté pouze po dalším šťavnatém soustu? Proč by to dělali? Kdyby žila teoretička fotografie Susan Sontagová, možná by to komentovala slovy: „Většina zobrazení týraných, zohavených těl dokáže vzbudit eroticky motivovaný zájem. Veškeré obrazy předvádějící zneuctění přitažlivého těla jsou do jisté míry pornografické. Přitahovat však může i zobrazení něčeho odpudivého. Každý ví, že provoz vozidel, která na dálnici projíždějí kolem hrůzné dopravní nehody, nezpomalí pouze čirá zvědavost. U mnoha lidí jde i o přání vidět cosi otřesného. Označíme-li tato přání za ´morbidní´, naznačujeme tím, že jde o výjimečné poblouznění smyslů. Přitažlivost podobných výjevů však výjimečná není a představuje trvalý zdroj vnitřní trýzně.“ Americký prezident se prozatím rozhodl fotografie nezveřejnit.

 

CO S NÁMI DĚLAJÍ OBRAZY VÁLKY

Susan Sontagová zemřela v roce 2004 ve svých jednasedmdesáti letech. Rozsáhlý esej S bolestí druhých před očima uveřejnila o rok dříve. Při jeho čtení tak nahlížíme do pozdního myšlení teoretičky, spisovatelky a lidskoprávní aktivistky, jejíž soubor esejů O fotografii (1977) celosvětově ovlivnil pohled, který na toto médium upíráme. Tentokrát se zaměřila především na válečnou fotografii a to, jak je s hrůznými obrazy destrukce a utrpení nakládáno a co nám způsobují. Její výchozí otázkou přitom je, zda nás pohled na ně může přimět k odporu k válce. A neříká, že ano. „Snížená vnímavost k děsivým scénám války plyne právě z tušení, že válce, jakékoli válce, podle všeho nelze zamezit. Soucit je velmi nestálá emoce. /... / Ani dojetí nemusí být nutně lepší. Sentimentalita, jak je známo, bývá slučitelná se zálibou v brutalitě i v něčem horším,“ píše s poukazem na velitele z Osvětimi, který doma rodině přehrával Schubertovy klavírní skladby. Exkurzi do současnosti a historie válečné fotografie a rovněž do doby před vznikem fotografie samotné směřuje k argumentům, proč válečné snímky podléhají tomu, jak je kdo užije, k jejich úloze v utváření kolektivního vědomí společnosti nebo k nenaplněnosti volání po „ekologii obrazů“ a nutnosti přijmout zaplavení zrůdnými obrazy a vyvanutí jejich šokujícího dopadu. Podobně hledí i na působení válečných fotografií v uměleckých galeriích. „Návštěva muzea či galerie je společenskou situací zahrnující různé formy rozptýlení /.../ Závažnost a serióznost se do určité míry lépe zachovává v knize, do níž člověk může nahlížet v soukromí a u snímků prodlít delší dobu bez jakéhokoli hovoru. Přesto v určitou chvíli knihu zavřeme. /.../ Specifičnost obvinění, jaká fotografie vznáší, nakonec ustoupí do pozadí.“ Ve čtenáři její slova vzbuzují skepsi. Avšak Sontagové nebylo nic více cizí než cynismus. V úplném závěru proto musí napsat: „Neumíme si představit, jak děsivá, jak příšerná je válka a jak rychle se stává něčím běžným. /.../ Právě to neochvějně cítí každý voják, každý novinář, každý humanitární pracovník a nezávislý pozorovatel, jenž strávil nějaký čas pod palbou a měl to štěstí, že unikl smrti, která skosila někoho v jeho blízkosti. A mají pravdu.“ Překlad Sontagové eseje je tím přínosnější, že pozorně analyzuje fotografické žánry, které u nás hlubší reflexi zatím unikají.

 

Susan Sontagová: S bolestí druhých před očima. Nakladatelství Paseka, Praha, 2010, 120 stran, 199 Kč.

 


autor / Jiří Ptáček VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Od pacienta ke spotřebiteli / Klára Cozlová > NP č.376 > Pošli to dál Slova nejsou neutrální odrazy reality, naopak – často ji aktivně vytvářejí. Někdy nasvítí tu její vrstvu, kterou jsme si nepřipouštěli, jindy mají povahu závoje, který část reality skryje. A někdy také působí jako zbraň, která na skutečnost zaútočí. Dávat věcem a zejména lidem jména není nevinné ani neškodné.   číst dále Orientalismus žije / Marta Harasimowicz > NP č.376 > Pošli to dál Arabským světem stále otřásá vlna prodemokratických bouří, v Evropě ale zůstávají některé věci neměnné. Atrakcí letošního ročníku veletrhu Svět knihy, jehož hlavním tématem byla arabská literatura, bylo jako čestný host Království Saúdské Arábie.   číst dále Krásný film o konci světa / Dominika Prejdová > NP č.376 > Kultura | Film Hned po své mezinárodní premiéře v soutěži festivalu v Cannes je poslední snímek kultovního Larse von Triera v českých kinech. Po kontroverzním Antikristovi, jehož přijetí se často zbytečně zastavilo na obrazech násilí a sexu, přichází Trier se svojí vizí konce světa, se svojí Melancholií.   číst dále Poškozený nárazník / Tomáš Havlín > NP č.376 > Téma čísla Evropa se ráda staví do role světlonoše na poli demokracie a lidských práv. V případě zemí na severu Afriky se ovšem snadno dokázala sžít s diktátorským statem quo. Kontrolu migrace se teď bude muset snažit vnuknout vládám vzešlým z lidových revolucí.   číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů