NP č.376 > Kultura | Výtvarné uměníNa fotografiemi zabitýchJiří Ptáček

Nakladatelství Paseka vydalo rozsáhlý esej americké teoretičky fotografie Susan Sontagové o fotografiích lidského utrpení a válečné reportáži.

 

Od druhého května nás hromadné sdělovací prostředky s buldočí vytrvalostí zpravují o událostech z jedné neobvykle velké vily v pakistánském Abbottábádu. Proslula jako úkryt vůdce al-Káidy Usámy bin Ládina. Razie amerického komanda završená bin Ládinovým zastřelením, zadržení členů jeho rodiny, vyzvednutí dokumentů o fungování jeho organizace, v podstatě jakákoliv dostupná informace je masmédii probírána shora i zdola. V tom všem ryku ovšem pravidelně zaznívá zajímavá otázka: Budou zveřejněny fotografie zmasakrovaného teroristy?

Volají žurnalisté pouze po dalším šťavnatém soustu? Proč by to dělali? Kdyby žila teoretička fotografie Susan Sontagová, možná by to komentovala slovy: „Většina zobrazení týraných, zohavených těl dokáže vzbudit eroticky motivovaný zájem. Veškeré obrazy předvádějící zneuctění přitažlivého těla jsou do jisté míry pornografické. Přitahovat však může i zobrazení něčeho odpudivého. Každý ví, že provoz vozidel, která na dálnici projíždějí kolem hrůzné dopravní nehody, nezpomalí pouze čirá zvědavost. U mnoha lidí jde i o přání vidět cosi otřesného. Označíme-li tato přání za ´morbidní´, naznačujeme tím, že jde o výjimečné poblouznění smyslů. Přitažlivost podobných výjevů však výjimečná není a představuje trvalý zdroj vnitřní trýzně.“ Americký prezident se prozatím rozhodl fotografie nezveřejnit.

 

CO S NÁMI DĚLAJÍ OBRAZY VÁLKY

Susan Sontagová zemřela v roce 2004 ve svých jednasedmdesáti letech. Rozsáhlý esej S bolestí druhých před očima uveřejnila o rok dříve. Při jeho čtení tak nahlížíme do pozdního myšlení teoretičky, spisovatelky a lidskoprávní aktivistky, jejíž soubor esejů O fotografii (1977) celosvětově ovlivnil pohled, který na toto médium upíráme. Tentokrát se zaměřila především na válečnou fotografii a to, jak je s hrůznými obrazy destrukce a utrpení nakládáno a co nám způsobují. Její výchozí otázkou přitom je, zda nás pohled na ně může přimět k odporu k válce. A neříká, že ano. „Snížená vnímavost k děsivým scénám války plyne právě z tušení, že válce, jakékoli válce, podle všeho nelze zamezit. Soucit je velmi nestálá emoce. /... / Ani dojetí nemusí být nutně lepší. Sentimentalita, jak je známo, bývá slučitelná se zálibou v brutalitě i v něčem horším,“ píše s poukazem na velitele z Osvětimi, který doma rodině přehrával Schubertovy klavírní skladby. Exkurzi do současnosti a historie válečné fotografie a rovněž do doby před vznikem fotografie samotné směřuje k argumentům, proč válečné snímky podléhají tomu, jak je kdo užije, k jejich úloze v utváření kolektivního vědomí společnosti nebo k nenaplněnosti volání po „ekologii obrazů“ a nutnosti přijmout zaplavení zrůdnými obrazy a vyvanutí jejich šokujícího dopadu. Podobně hledí i na působení válečných fotografií v uměleckých galeriích. „Návštěva muzea či galerie je společenskou situací zahrnující různé formy rozptýlení /.../ Závažnost a serióznost se do určité míry lépe zachovává v knize, do níž člověk může nahlížet v soukromí a u snímků prodlít delší dobu bez jakéhokoli hovoru. Přesto v určitou chvíli knihu zavřeme. /.../ Specifičnost obvinění, jaká fotografie vznáší, nakonec ustoupí do pozadí.“ Ve čtenáři její slova vzbuzují skepsi. Avšak Sontagové nebylo nic více cizí než cynismus. V úplném závěru proto musí napsat: „Neumíme si představit, jak děsivá, jak příšerná je válka a jak rychle se stává něčím běžným. /.../ Právě to neochvějně cítí každý voják, každý novinář, každý humanitární pracovník a nezávislý pozorovatel, jenž strávil nějaký čas pod palbou a měl to štěstí, že unikl smrti, která skosila někoho v jeho blízkosti. A mají pravdu.“ Překlad Sontagové eseje je tím přínosnější, že pozorně analyzuje fotografické žánry, které u nás hlubší reflexi zatím unikají.

 

Susan Sontagová: S bolestí druhých před očima. Nakladatelství Paseka, Praha, 2010, 120 stran, 199 Kč.

 


autor / Jiří Ptáček VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Některé si o to koledují / Kateřina Lišková > NP č.376 > Ženská stránka „Jestli se chcete vyhnout znásilnění, neoblékejte se jako štětky,“ poradil kanadský policista studentkám na besedě o znásilnění. Rozzlobené ženy uspořádaly slutwalk, pochod štětek, s cílem demonstrovat právo žen na vlastní vyjádření.   číst dále Orientalismus žije / Marta Harasimowicz > NP č.376 > Pošli to dál Arabským světem stále otřásá vlna prodemokratických bouří, v Evropě ale zůstávají některé věci neměnné. Atrakcí letošního ročníku veletrhu Svět knihy, jehož hlavním tématem byla arabská literatura, bylo jako čestný host Království Saúdské Arábie.   číst dále Jménem lásky tě teď zalehnu / Ester Danelová > NP č.376 > Referát V České republice dosud neproběhlo žádné soudní řízení vedené vůči psychoterapeutovi, který zneužil svého postavení a porušil práva svých klientů. Bohužel to lae neznamená, že jsou práva klientů vždy zachována. Jen jsme o tom doposud mlčeli.   číst dále Krotitel orchestrů / Alexandr Budka > NP č.376 > Rozhovor Marko Ivanović se proslavil spoluprací na uvedení Dobře placené procházky v Národním divadle, režírované Milošem Formanem. Skladateli, dirigentovi, učiteli, vedoucímu skautů a praktikujícímu katolíkovi se tak otevřela možnost v Česku záviděníhodná. Dělat a uživit se bez kompromisů tím, co ho baví.   číst dále