Školné má zvednout kvalitu výuky, protože studující budou chtít utrácet své peníze jen za dobré školy a učitele. Ti, kdo dobu vzdělání přetahují, budou takto motivováni k větší píli a dokončí školu včas. A kdo na to nemá, může si vzít půjčku. Anebo ještě lépe, zaplatí hned. Například člen TOP 09, Jan Vitula, kter ý se podílí na reformních přípravách ohledně zavádění školného, v rozhovoru pro Aktuálně.cz nedávno řekl: „Osobně jsem pro výrazné motivační prvky, aby studenti půjček nevyužívali. Kdo by zaplatil hned a nebral si půjčku, měl by slevu na školném.“ Náklady na vysokoškolského studenta jsou přitom pro českou rodinu nemalé už dnes – pohybují se průměrně v rozmezí 8-10 000 korun měsíčně a je ironií osudu, že pokud se uskuteční návrh na motivační „slevu“, bohatší student, který zaplatí hned, bude zvýhodněn, zatímco chudší bude splácet půjčku i s úroky. Je tu však také fundamentálnější otázka: Jestliže současné již docela vysoké náklady na studium někoho nemotivují k tomu, aby se snažil, bude jejich další zvýšení skutečně tak efektivní? (připomeňme si, že se za protahování doby studia platí ne zrovna nízká částka už dnes) A povede se v takovém případě diskuse studentů s učiteli o zkvalitnění výuky, nebo půjde spíše o nátlak za úlevu ze studijních povinností? A co když student po absolvování nedosáhne kýžené výše platu, aby mohl splácet? Zatáhne za něj vše daňový poplatník, nebo budou takovému člověku narůstat úroky? Možná, že se horní limit částky 10 000 korun za semestr zatím zdá zvládnutelný. Nemělo by ale uniknout naší pozornosti, že může docházet k jeho dalšímu zvyšování. Potenciál tu je. Například ve Velké Británii se od zavedení odloženého školného v roce 2004 zvýšil průměrný dluh studenta za tento poplatek o několik tisíc liber. Jsme ale přeci jen trochu jinde. Jak před časem ukázala Česká televize v pořadu 168 hodin, řešení našich politiků jsou pozoruhodně jednoduchá. Petr Nečas například studentům vzkázal, že pokud vynechají pár hospodských sedánků, školné hravě zaplatí. A podle Václava Klause bude zase stačit, když si vysokoškoláci nebudou kupovat na zimu zbytečně drahé lyže.