Přehled článků autora: Jan Kolář
Jan Kolář
Smrt a dívka
> NP č.424 > Kultura | Film
Označení „dokumentární detektivka“ používané pro film Kauza Cervanová,
je zavádějící – dokumenty i detektivky by měly přinášet důkazy a rozuzlení.
Snímku Roberta Kirchhoffa se však nedaří odkrýt ani pozadí čtyřicet let staré
vraždy či podivného soudního procesu.
Obrazy bolesti, obrazy nudy
> NP č.421 > Kultura | Film
Únos se určitě nezařadí mezi největší spektákly sezóny. V paměti však může
uvíznout mnohem déle než většina z nich.
Láska z márnice
> NP č.383 > Kultura | Film
Milovníci filmové španělštiny se v těchto týdnech nemusejí upínat jen ke Kůži, kterou nosím. Vedle ní lze nyní v kinech narazit i na Post Mortem chilského režiséra Pabla Larraína.
Národní velkokýč
> NP č.379 > Kultura | Film
Pravděpodobně by už nebylo nutné vytahovat na světlo dramaturgické a režijní nedostatky Lidic Petra Nikolaeva, už toho o nich bylo mnohokrát a dostatečně napsáno jinde. Nikolaevův snímek, který už měsíc dominuje návštěvnosti českých kin, však doprovází zajímavý paradox, o němž stojí za to se zmínit.
Paměť za okraji obrazů
> NP č.361 > Kultura | Film
Když v květnu předal Tim Burton hlavní cenu canneského festivalu thajskému režisérovi Apichatpongu Weerasethakulovi bylo to pro mnohé překvapivé rozhodnutí.
Jeruzalém má láska
> NP č.349 > Kultura | Film
IZRAELSKÝ SNÍMEK ŠIROCE OTEVŘENÉ OČI REŽISÉRA CHAIMA TABAKMANA PROVÁZÍ POVĚST JEDNOHO
Z NEJPOZORUHODNĚJŠÍCH DEBUTŮ LOŇSKÉHO ROKU. DÍKY NÁRODNÍMU FILMOVÉMU ARCHIVU JE
TEĎ MOŽNÉ SETKAT SE S JEHO NENÁPADNOU SILOU I V ČESKÝCH KINECH.
Ani život, ani smrt
> NP č.348 > Kultura | Film
Letošní oscarový šampión je pro tvorbu jeho autorky typický. Kathryn Bigellow své znepokojivé postřehy vždy vyjadřovala prostřednictvím schémat tradičně mužských žánrů - od policejních thrillerů až po kyberpunkové sci-fi. Smrt čeká všude však zároveň rámec válečného dramatu překračuje.
Zlo mezi námi
> NP č.343 > Kultura | Film
Když Michal Haneke přebíral v květnu Zlatou palmu, bylo to pro mnohé překvapení. Ne že by si tvorba nejkonzistentnějšího a dost možná nejvýznamnějšího režiséra současnosti takové ocenění nezasloužila. Překvapivé však bylo, že si nejprestižnější cenu z Cannes odnesl za film, který jde tak ostentativně proti hlavnímu proudu současné kinematografie.
Zanechte naděje, kdo vstupujete
> NP č.341 > Kultura | Film
Nejnovější snímek Larse von Triera provází už od premiérového uvedení na festivalu v cannes pověst skandálního díla. Mezi excitovaným líčením zmrzačených genitálií a pohoršenými povzdechy nad rouhačstvím dánského provokatéra by však nemělo zaniknout, že Antikrist je film, jenž je především uhrančivě krásný. A zatraceně dobrý.
Evangelium podle Sinn Fein?
> NP č.339 > Kultura | Film
Dobrovolná smrt hladem severoirských vězňů z počátku osmdesátých dodnes představuje jednu z nejextrémějších forem politického protestu, Její filmové zpracování ověnčené záplavou festivalových cen je naproti tomu jednou z nejextrémnějších podob diváckého zážitku.
Slzy a úsměvy mezi tváří a maskou
> NP č.329 > Kultura | Film
Vyzdvihovat film pro jeho „rušivě neobvyklý tvar“, díky němuž si můžeme uvědomit své
vlastní divácké předsudky, většinou působí jako čirý alibismus – film je sice špatný,
ale alespoň tak, jak se jen tak nevidí. Filmové herečky Valerie Bruni Tedeschi však patří
mezi vzácné výjimky.
Odběr novinek