Přehled článků autora: Benjamin Slavík

Benjamin Slavík

Benjamin Slavík

Temný případ v temných dobách > NP č.533 > Kultura Žánr takzvané falešné kriminálky se stal v posledních letech velmi oblíbeným. Série, které využívají motiv „neprůhledného a temného" detektivního vyšetřování jako pozadí pro spíše psychologické vyprávění, představují typ produkce, který je na jedné straně stále závislý na ověřených vzorcích, ale na druhé straně tyto vzorce dokáže efektivním způsobem variovat, kombinovat a rozkládat. Sérii HBO Temný případ (True Detective) pak lze považovat za transparentní příklad takto se svými diváky komunikující seriálové tvorby. Sexuální výchova na Netflixu > NP č.532 > Kultura Navzdory tomu, že se seriál Sex Education při pohledu z prvního plánu jeví jako pouhý produkt pro rychlé pobavení teenagerů, tak mu lze přiznat větší význam. Ženy v hororu > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. Domácí kino nové generace > NP č.530 > Novinky / Kultura Ze skutečnosti, že se společnost Netflix podepsala pod snímek Roma, zřejmě nejvýrazněji medializované audiovizuální dílo konce loňského roku, lze vyvodit několik důsledků. Netflix oživil Orsona Wellese > NP č.529 > Novinky / Kultura Společnosti Netflix se povedlo, aby se pro velké množství lidí stala ztělesněním kvalitní soudobé seriálové produkce; když je na nějaký seriál (nebo celovečerní film) nalepen její label, vždy to už něco znamenaná. Nutně se ovšem nemusí jednat pouze o dobře vybudované povědomí o brandu. Animal Collective: Radost a bolest. Dva odstíny svobody. > NP č.527 > Kultura V roce 2009 neexistoval žádný hipster, který by na Animal Collective nepřísahal. V roce 2018 jako by neexistoval žádný hipster, který by si na ně nevzpomněl. Následující esej se pokusí nahlédnout to, co se stalo v mezičase. Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. Julien Baker. Písně silnější než pravda > NP č.523 > Kultura Mladá, teprve dvaadvacetiletá písničkářka Julien Baker patnáctého září vystoupí v pražské kavárně NoD. O tom, že přijíždí jedna z nejdůležitějších současných nezávislých umělkyň, pojednává následující esej. Nová šance pro kapelu Gang Gang Dance aneb chill letošního léta > NP č.522 > Kultura Co budou letos v létě poslouchat hipsteři, když se se sluchátky na uších vydají do přírody? Co se stane nejlepším chillem stejného období? Nepřišla právě nyní doba, kdy by se každý měl povinně zamilovat do americké kapely Gang Gang Dance? Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. Seriál The End of  the F****ng World: Od cynismu k citu > NP č.519 > Kultura Jedním z nejzajímavějších seriálů poslední doby je dílo The End of the F****ng World. Nechte se tvůrci vlákat do pasti, ve které se vám bude náramně líbit. Duchovní anarchie > NP č.518 > Kultura Trpitelka Jana z Arku jako rozpustilá dívka? Duchovní film coby muzikál, ve kterém zazní metalové kytary? Taneční film, v němž se netančí? Film o dětství naplněný spiritualitou a tělesným utrpením dětí? Máte-li dost strnulých stereotypů v myšlení a kinematografii, podívejte se na film Janička. Následující esej se vám pokusí vysvětlit, proč není pouhým anarchistickým gestem. Tune-Yards: Jak se zbavit ideologických pout a dosáhnout svobody > NP č.517 > Kultura V žánrech indierocku, indiepopu, folku či artpopu už téměř deset let patří k nejzajímavějším nahrávkám alba vydávaná pod nickem Tune-Yards. Letos vyšlo už čtvrté. Jmenuje se I Can Feel You Creep Into My Private Life. O mužích, zakázaných pudech a odložených ženách > NP č.515 > Kultura Italský režisér Luca Guadagnino natočil jeden z nejoceňovanějších filmů. Nahlédnete-li jej zblízka, zjistíte, že je víc, než by se mohlo zdát. Následující esej otevírá vzájemně provázané prostory filmu Dej mi své jméno. MGMT: Jak se neztratit v chaosu > NP č.514 > Kultura Američtí MGMT patří k nejzajímavějším současným kapelám. Přestože jejich čtyři řadová alba vlastně nabízejí „pouze“ zábavný indierock, lze v jejich estetice nalézt identitární rozpad, který vystihuje životní zkušenost jejich publika. Franz Ferdinand > NP č.513 > Kultura Intelektuální zamyšlení nad nejzábavnější kapelou tohoto měsíce. Fever Ray – Zvuk tvojí migrény > NP č.512 > Kultura Druhé album Fever Ray kopíruje zvuk vaší migrény. Zpěvačka ceněné švédské skupiny The Knife na něm proti sobě staví dvojí tendenci: snahu vyzpívat se „sama ze sebe“ a animální pud oddání se fyzickému rituálnímu zážitku. Vyprávění o světě, který nechcete zažít > NP č.511 > Kultura Ruský snímek režiséra Andreje Zvjaginceva, oceněný Zlatou palmou z Cannes, bývá popisován jako hodně temná alegorie současného Ruska. Benjamin Slavík vás ale v interpretaci filmu Nemilovaní vezme o pořádný kus dál. Björk a její sebepoznání > NP č.510 > Kultura Tajemná Islanďanka Björk je už více než dvacet let jednou z nejzajímavějších, ale zároveň nejnáročněji uchopitelných umělkyň na hudební scéně. Její deváté album Utopia pak představuje její dost možná nejvíce spirituální nahrávku. Mindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosu > NP č.509 > Kultura První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí. Aronofského fyzický zážitek > NP č.507 > Kultura Režisér Darren Aronofsky do hlavních rolí snímku Matka! obsadil populární herce Jennifer Lawrence a Javiera Bardema. Na půdorysu subžánru „mateřského hororu“ se v něm pokouší rekonstruovat archetypální bolest zrození života a nalezení identické jednoty se sebou samým. LCD Soundsystem. Váš svět zavřený do padesáti minut zvuku. > NP č.505 > Kultura Když se LCD Soundsystem před několika lety s hudební scénou rozloučili, nejeden hipster brečel. Teď, když se newyorská skupina vrací s albem American Dream, dost možná by brečel znovu. Je Klusákův Daliborek ještě dokument? A nebo není? A není to vlastně úplně jedno? > NP č.501 > Kultura Benjamin Slavík a jeho úvaha o nepotřebnosti jistot a koncepcí slibujících jasné řešení. Jsou metody práce Víta Klusáka legitimním filmařským postupem? A co výsledek říká o Klusákovi, o jeho Daliborkovi a také o nás, divácích? Písně, které odpojují hlavu > NP č.499 > Téma čísla Úvaha o vhodné hudbě k běhání, v níž nezazní jméno jediného interpreta Jak vylepšit mainstream > NP č.424 > Referát Kulturní kritika teskní nad propastí zející mezi hloupými mainstreamovými prefabrikáty a náročným, sebestředným uměním. Několika umělcům se ale daří balancovat v kýženém meziprostoru. Tajemní spasitelé > NP č.421 > Dějiny přítomnosti Co mají společného Batman a Iron Man se Spidermanem? A k čemu potřebujeme každý rok nového superhrdinu? Popkultura za lunaparkem > NP č.419 > Téma čísla Devadesátá léta v popkultuře jsou svatá, platí za něco lepšího a chytřejšího. Zatímco nostalgici doufají, že se „devadesátky“ v nějaké podobě vrátí, skeptici se ošívají, že nelze zapomínat na jejich zápory. Pravda může být přesně mezi oběma pohledy.