NP č.533 > KulturaTemný případ v temných dobáchBenjamin Slavík

Žánr takzvané falešné kriminálky se stal v posledních letech velmi oblíbeným. Série, které využívají motiv „neprůhledného a temného" detektivního vyšetřování jako pozadí pro spíše psychologické vyprávění, představují typ produkce, který je na jedné straně stále závislý na ověřených vzorcích, ale na druhé straně tyto vzorce dokáže efektivním způsobem variovat, kombinovat a rozkládat. Sérii HBO Temný případ (True Detective) pak lze považovat za transparentní příklad takto se svými diváky komunikující seriálové tvorby.

Třetí řada této série pak do popředí, tedy do prostoru před proces samotného detektivního pátrání, staví otázku etického rozměru policejního vyšetřování. Novou řadu tak lze sledovat především jako svého druhu institucionální kritiku. Na diváka by nemělo zapůsobit ani tak pátrání po původci zločinu; stejný divák by měl být stimulován především pozorováním důsledků samotného vyšetřování, toho, jakým způsobem se daný detektivní proces otiskne do života všech zainteresovaných postav, tedy figur detektivů, jejich rodin a dalších osob z řad pozůstalých.


Takto eticky orientovaný narativ se pak jeví jako poměrně důležitý v kontextu současné společensko-politické situace. Pokud žijeme v době, ve které instituce stále méně zvažují morální rozměr svého jednání, je cenné, že vznikl seriál, který tuto otázku zpětně vrací do hry. Když tak neučiní popkultura, tak zřejmě ani nikdo jiný.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Mindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosu / Benjamin Slavík > NP č.509 > Kultura První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí. číst dále Björk a její sebepoznání / Benjamin Slavík > NP č.510 > Kultura Tajemná Islanďanka Björk je už více než dvacet let jednou z nejzajímavějších, ale zároveň nejnáročněji uchopitelných umělkyň na hudební scéně. Její deváté album Utopia pak představuje její dost možná nejvíce spirituální nahrávku. číst dále Animal Collective: Radost a bolest. Dva odstíny svobody. / Benjamin Slavík > NP č.527 > Kultura V roce 2009 neexistoval žádný hipster, který by na Animal Collective nepřísahal. V roce 2018 jako by neexistoval žádný hipster, který by si na ně nevzpomněl. Následující esej se pokusí nahlédnout to, co se stalo v mezičase. číst dále Je Klusákův Daliborek ještě dokument? A nebo není? A není to vlastně úplně jedno? / Benjamin Slavík > NP č.501 > Kultura Benjamin Slavík a jeho úvaha o nepotřebnosti jistot a koncepcí slibujících jasné řešení. Jsou metody práce Víta Klusáka legitimním filmařským postupem? A co výsledek říká o Klusákovi, o jeho Daliborkovi a také o nás, divácích? číst dále
celý archiv