NP č.533 > KulturaTemný případ v temných dobáchBenjamin Slavík

Žánr takzvané falešné kriminálky se stal v posledních letech velmi oblíbeným. Série, které využívají motiv „neprůhledného a temného" detektivního vyšetřování jako pozadí pro spíše psychologické vyprávění, představují typ produkce, který je na jedné straně stále závislý na ověřených vzorcích, ale na druhé straně tyto vzorce dokáže efektivním způsobem variovat, kombinovat a rozkládat. Sérii HBO Temný případ (True Detective) pak lze považovat za transparentní příklad takto se svými diváky komunikující seriálové tvorby.

Třetí řada této série pak do popředí, tedy do prostoru před proces samotného detektivního pátrání, staví otázku etického rozměru policejního vyšetřování. Novou řadu tak lze sledovat především jako svého druhu institucionální kritiku. Na diváka by nemělo zapůsobit ani tak pátrání po původci zločinu; stejný divák by měl být stimulován především pozorováním důsledků samotného vyšetřování, toho, jakým způsobem se daný detektivní proces otiskne do života všech zainteresovaných postav, tedy figur detektivů, jejich rodin a dalších osob z řad pozůstalých.


Takto eticky orientovaný narativ se pak jeví jako poměrně důležitý v kontextu současné společensko-politické situace. Pokud žijeme v době, ve které instituce stále méně zvažují morální rozměr svého jednání, je cenné, že vznikl seriál, který tuto otázku zpětně vrací do hry. Když tak neučiní popkultura, tak zřejmě ani nikdo jiný.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA
celý archiv