NP č.532 > KulturaSexuální výchova na NetflixuBenjamin Slavík

Navzdory tomu, že se seriál Sex Education při pohledu z prvního plánu jeví jako pouhý produkt pro rychlé pobavení teenagerů, tak mu lze přiznat větší význam.

Přestože oním produktem určeným ke snadné konzumaci globálním publikem nesporně je, tak zároveň zaplňuje mezeru ve stále poměrně problematickém, či poněkud „nevyřešeném" žánru, tedy v popkultuře s ambicí zrcadlit problém hledání sexuální identity teenagerů.


Tento tematický rámec jako by býval uchopován jen v hraničních pólech. Zkoumaný problém bývá buď banalizován na vulgární ne/komedii (tu představuje například kdysi populární série Prci, prci, prcičky), nebo naopak zatěžkáván náročnými/provokativními uměleckými filmy (ty najdete ve festivalových programech, z nichž vyčnívá pár let starý srbský snímek Klip). Seriál Sex Education se pak realizuje v zajímavém a stále nevyplněném meziprostoru.


První sexuální zkušenosti teenagerů chápe jako pro daný věk důležité události; rovněž na ně ovšem nahlíží s nadhledem, který člověk reálně získá až poté, když se přes dané první zkušenosti sám překlene, tj. později, než když první zážitky v nervech a vzrušení prožívá. Sex Education tak na jednu stranu může zůstat lehkým fastfoodem, ale zároveň prezentuje cenný produkt, který není ani zkažený nebo jiným způsobem závadný. Až se dnešních třicátníků zeptáte, co chybělo jejich dospívání, dost možná vám stáhnou tuhle netflixovou oddechovku.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Spotřebujte do data zkázy / Barbora Kebová > NP č.532 > Téma čísla Do odpadu putuje celá třetina všech globálně vyprodukovaných potravin, což je množství, které by dokázalo nasytit více než dvě miliardy lidí. Okolo 8,8 milionu tun potravin je  jen v EU vyhozeno kvůli nepřesnému označování trvanlivosti. Z evropských (ale i českých) průzkumů jasně vyplývá, že spotřebitelé datům na obalech nerozumějí, s potravinami nakládají nesprávně a naprosto nezávadné potraviny tak často končí úplně zbytečně v koši. číst dále 5 věcí, které jsem se dozvěděl o moderní kaligrafii / Štěpán Materna > NP č.532 > DIY Jak u psaní správně sedět a dýchat, kdy má být linka tenká a kdy má být naopak tlustá? Jak se dá psát kávou nebo vývarem z černého bezu? A k čemu je vlastně dobré umění krasomalby v době, kdy si můžeme posílat elektronické vzkazy vyvedené některým z nabídky tisíců písem? Co vás čeká, přihlásíte-li se na kurz moderní kaligrafie, zjišťoval Štěpán Materna. číst dále Lovím látky / Taja Spassková > NP č.532 > Příběh Návrhářka Anna Vácová a její cesta k udržitelné módě. Začíná na ulicích korejského Soulu a končí (zatím) v Praze na Letné. číst dále Dobrou chuť / Redakce > NP č.532 > Téma čísla Míra jakési společenské vyspělosti, kulturní a ekonomické, ale i morální, se dá odvodit od celé řady věcí. Jedním z těch nejzajímavějších indikátorů je vztah společnosti k jídlu. A když se podíváme na náš vztah k jídlu, není to s námi za až tak úplně špatné. číst dále

Nejčtenější články autora

Temný případ v temných dobách / Benjamin Slavík > NP č.533 > Kultura Žánr takzvané falešné kriminálky se stal v posledních letech velmi oblíbeným. Série, které využívají motiv „neprůhledného a temného" detektivního vyšetřování jako pozadí pro spíše psychologické vyprávění, představují typ produkce, který je na jedné straně stále závislý na ověřených vzorcích, ale na druhé straně tyto vzorce dokáže efektivním způsobem variovat, kombinovat a rozkládat. Sérii HBO Temný případ (True Detective) pak lze považovat za transparentní příklad takto se svými diváky komunikující seriálové tvorby. číst dále Sexuální výchova na Netflixu / Benjamin Slavík > NP č.532 > Kultura Navzdory tomu, že se seriál Sex Education při pohledu z prvního plánu jeví jako pouhý produkt pro rychlé pobavení teenagerů, tak mu lze přiznat větší význam. číst dále Písně, které odpojují hlavu / Benjamin Slavík > NP č.499 > Téma čísla Úvaha o vhodné hudbě k běhání, v níž nezazní jméno jediného interpreta číst dále Animal Collective: Radost a bolest. Dva odstíny svobody. / Benjamin Slavík > NP č.527 > Kultura V roce 2009 neexistoval žádný hipster, který by na Animal Collective nepřísahal. V roce 2018 jako by neexistoval žádný hipster, který by si na ně nevzpomněl. Následující esej se pokusí nahlédnout to, co se stalo v mezičase. číst dále
celý archiv