NP č.532 > KulturaSexuální výchova na NetflixuBenjamin Slavík

Navzdory tomu, že se seriál Sex Education při pohledu z prvního plánu jeví jako pouhý produkt pro rychlé pobavení teenagerů, tak mu lze přiznat větší význam.

Přestože oním produktem určeným ke snadné konzumaci globálním publikem nesporně je, tak zároveň zaplňuje mezeru ve stále poměrně problematickém, či poněkud „nevyřešeném" žánru, tedy v popkultuře s ambicí zrcadlit problém hledání sexuální identity teenagerů.


Tento tematický rámec jako by býval uchopován jen v hraničních pólech. Zkoumaný problém bývá buď banalizován na vulgární ne/komedii (tu představuje například kdysi populární série Prci, prci, prcičky), nebo naopak zatěžkáván náročnými/provokativními uměleckými filmy (ty najdete ve festivalových programech, z nichž vyčnívá pár let starý srbský snímek Klip). Seriál Sex Education se pak realizuje v zajímavém a stále nevyplněném meziprostoru.


První sexuální zkušenosti teenagerů chápe jako pro daný věk důležité události; rovněž na ně ovšem nahlíží s nadhledem, který člověk reálně získá až poté, když se přes dané první zkušenosti sám překlene, tj. později, než když první zážitky v nervech a vzrušení prožívá. Sex Education tak na jednu stranu může zůstat lehkým fastfoodem, ale zároveň prezentuje cenný produkt, který není ani zkažený nebo jiným způsobem závadný. Až se dnešních třicátníků zeptáte, co chybělo jejich dospívání, dost možná vám stáhnou tuhle netflixovou oddechovku.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Duchovní anarchie / Benjamin Slavík > NP č.518 > Kultura Trpitelka Jana z Arku jako rozpustilá dívka? Duchovní film coby muzikál, ve kterém zazní metalové kytary? Taneční film, v němž se netančí? Film o dětství naplněný spiritualitou a tělesným utrpením dětí? Máte-li dost strnulých stereotypů v myšlení a kinematografii, podívejte se na film Janička. Následující esej se vám pokusí vysvětlit, proč není pouhým anarchistickým gestem. číst dále Ženy v hororu / Benjamin Slavík > NP č.531 > Kultura Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní. číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále Mindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosu / Benjamin Slavík > NP č.509 > Kultura První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí. číst dále