NP č.530 > Novinky / KulturaDomácí kino nové generaceBenjamin Slavík

Ze skutečnosti, že se společnost Netflix podepsala pod snímek Roma, zřejmě nejvýrazněji medializované audiovizuální dílo konce loňského roku, lze vyvodit několik důsledků.

Ten zjevnější lze chápat jako akt určité identifikace: Netflix tak dává najevo, že není spojen pouze se spotřební seriálovou produkcí, nýbrž za své přijímá rovněž mnohem náročnější filmovou kulturu. Druhá implikace se ale jeví jako ještě mnohem zajímavější; svým způsobem představuje určitou dekonstrukci či podvratnou energii vůči své vlastní dosavadní politice.


Přestože je Netflix spojen především s televizní či on-line distribucí, estetické vlastnosti snímku Roma vlastně vůbec neodpovídají atributům takzvaných televizních či on-line děl. Tento nejnovější film ceněného režiséra Alfonsa Cuaróna totiž využívá především precizně komponovaných dlouhých záběrů, tedy prvku, který bývá nejčastěji spojován spíše s „konzumací" nikoli u televizí či monitorů, nýbrž naopak ve velkých kinosálech, ve kterých si divák jejich „velkou formu" může lépe vychutnat. Fakt, že je Netflix podepsán pod takto výrazné umělecké dílo, pak deklaruje skutečnost, že nyní jeho produkci již nebude možné omezovat na snímky spojované výhradně s estetikou snadno konzumovatelné on-line popkultury.


Nic na řečeném nemění ani skutečnost, že film Roma bylo v Česku možné vidět také v některých kinech. Taková možnost se totiž netýkala diváků napříč všemi zeměmi.

 


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Krásná geometrie / Libor Hruška > NP č.530 > Příběh Ikonické geometrické kompozice Zdeňka Sýkory mizejí z veřejného prostoru. Jeho žena Lenka neúnavně bojuje za jejich záchranu. číst dále Proč může být rok 2019 fajn? / Redakce > NP č.530 > Téma čísla Česká společnost, která kdysi na chvíli uvěřila, že může být líp a že má na co být pyšná, zase propadá apatii, zase uvěřila tomu, že lhát a krást je nejen snazší, ale vlastně prospěšnější než se o něco snažit. A proto jsme se rozhodli pátrat po dobrých příkladech toho, že existuje i paralelní společnost, kreativní, sebevědomá, a hlavně aktivní. číst dále V první linii / Veronika Štefanová > NP č.530 > Prodejci NP Co obnáší práce sociálního pracovníka Nového Prostoru? Jak vypadá každý den za pultem v denním centru, kam si naši prodejci chodí nakupovat časopisy? O zákulisí sociální práce a o tom, jací jsou naši prodejci a co je trápí, vypráví vedoucí denního centra Nového Prostoru Zbyněk Kvítek. číst dále Dejvické malování / Štěpán Materna > NP č.530 > DIY Říkáte si: přijít někam a něco načmárat na papír, to nic není! Také jsem si to říkal. Jenže pak jsem najednou zjistil, že už čtvrt hodiny sedím za stolem a přemýšlím, co vlastně budu malovat. Když jsem se totiž domlouval s Monikou Kočendovou, majitelkou Dejvického ateliéru, na vzniku této reportáže, byla trochu tajemná. číst dále
celý archiv