NP č.530 > Novinky / KulturaDomácí kino nové generaceBenjamin Slavík

Ze skutečnosti, že se společnost Netflix podepsala pod snímek Roma, zřejmě nejvýrazněji medializované audiovizuální dílo konce loňského roku, lze vyvodit několik důsledků.

Ten zjevnější lze chápat jako akt určité identifikace: Netflix tak dává najevo, že není spojen pouze se spotřební seriálovou produkcí, nýbrž za své přijímá rovněž mnohem náročnější filmovou kulturu. Druhá implikace se ale jeví jako ještě mnohem zajímavější; svým způsobem představuje určitou dekonstrukci či podvratnou energii vůči své vlastní dosavadní politice.


Přestože je Netflix spojen především s televizní či on-line distribucí, estetické vlastnosti snímku Roma vlastně vůbec neodpovídají atributům takzvaných televizních či on-line děl. Tento nejnovější film ceněného režiséra Alfonsa Cuaróna totiž využívá především precizně komponovaných dlouhých záběrů, tedy prvku, který bývá nejčastěji spojován spíše s „konzumací" nikoli u televizí či monitorů, nýbrž naopak ve velkých kinosálech, ve kterých si divák jejich „velkou formu" může lépe vychutnat. Fakt, že je Netflix podepsán pod takto výrazné umělecké dílo, pak deklaruje skutečnost, že nyní jeho produkci již nebude možné omezovat na snímky spojované výhradně s estetikou snadno konzumovatelné on-line popkultury.


Nic na řečeném nemění ani skutečnost, že film Roma bylo v Česku možné vidět také v některých kinech. Taková možnost se totiž netýkala diváků napříč všemi zeměmi.

 


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Netflix oživil Orsona Wellese / Benjamin Slavík > NP č.529 > Novinky / Kultura Společnosti Netflix se povedlo, aby se pro velké množství lidí stala ztělesněním kvalitní soudobé seriálové produkce; když je na nějaký seriál (nebo celovečerní film) nalepen její label, vždy to už něco znamenaná. Nutně se ovšem nemusí jednat pouze o dobře vybudované povědomí o brandu. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Seriál The End of  the F****ng World: Od cynismu k citu / Benjamin Slavík > NP č.519 > Kultura Jedním z nejzajímavějších seriálů poslední doby je dílo The End of the F****ng World. Nechte se tvůrci vlákat do pasti, ve které se vám bude náramně líbit. číst dále Mindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosu / Benjamin Slavík > NP č.509 > Kultura První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů