NP č.530 > Novinky / KulturaDomácí kino nové generaceBenjamin Slavík

Ze skutečnosti, že se společnost Netflix podepsala pod snímek Roma, zřejmě nejvýrazněji medializované audiovizuální dílo konce loňského roku, lze vyvodit několik důsledků.

Ten zjevnější lze chápat jako akt určité identifikace: Netflix tak dává najevo, že není spojen pouze se spotřební seriálovou produkcí, nýbrž za své přijímá rovněž mnohem náročnější filmovou kulturu. Druhá implikace se ale jeví jako ještě mnohem zajímavější; svým způsobem představuje určitou dekonstrukci či podvratnou energii vůči své vlastní dosavadní politice.


Přestože je Netflix spojen především s televizní či on-line distribucí, estetické vlastnosti snímku Roma vlastně vůbec neodpovídají atributům takzvaných televizních či on-line děl. Tento nejnovější film ceněného režiséra Alfonsa Cuaróna totiž využívá především precizně komponovaných dlouhých záběrů, tedy prvku, který bývá nejčastěji spojován spíše s „konzumací" nikoli u televizí či monitorů, nýbrž naopak ve velkých kinosálech, ve kterých si divák jejich „velkou formu" může lépe vychutnat. Fakt, že je Netflix podepsán pod takto výrazné umělecké dílo, pak deklaruje skutečnost, že nyní jeho produkci již nebude možné omezovat na snímky spojované výhradně s estetikou snadno konzumovatelné on-line popkultury.


Nic na řečeném nemění ani skutečnost, že film Roma bylo v Česku možné vidět také v některých kinech. Taková možnost se totiž netýkala diváků napříč všemi zeměmi.

 


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Domácí kino nové generace / Benjamin Slavík > NP č.530 > Novinky / Kultura Ze skutečnosti, že se společnost Netflix podepsala pod snímek Roma, zřejmě nejvýrazněji medializované audiovizuální dílo konce loňského roku, lze vyvodit několik důsledků. číst dále Vyprávění o světě, který nechcete zažít / Benjamin Slavík > NP č.511 > Kultura Ruský snímek režiséra Andreje Zvjaginceva, oceněný Zlatou palmou z Cannes, bývá popisován jako hodně temná alegorie současného Ruska. Benjamin Slavík vás ale v interpretaci filmu Nemilovaní vezme o pořádný kus dál. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Mindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosu / Benjamin Slavík > NP č.509 > Kultura První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí. číst dále
celý archiv