NP č.531 > KulturaŽeny v hororuBenjamin Slavík

Současná mainstreamová hororová produkce v posledním necelém roce nabírá poměrně zajímavý směr. Zda jej bude možné označit za širší trend, napoví až další vývoj; pozoruhodný potenciál však lze vydělit již nyní.

Sledovaný kurz se ovšem jeví jako více než pozitivní. Horor pro širší divácké, tedy nejen komunitní publikum už nutně nepředstavuje pouze přefiltrovaný-žánrový-film, nýbrž nabízí rafinovanější transformaci. Hororový prvek totiž již není pouze atrakcí, jejímž záměrem je, aby svého diváka vyděsila; místo toho je prostor hororového filmu nástrojem pro plnohodnotné dramatické vyprávění.


Před časem uvedené Tiché místo, stejně jako aktuální netflixový film využívají poměrně typické hororové narativy k rozvinutí mnohem dráždivějšího příběhu o na jedné straně mateřském daru, na té druhé ale také náročném břemeni, které musí žena ve stereotypy řízené společnosti nést. Současné horory se tak na jednu stranu staví na stranu žen; už tím, že je posouvají do rolí protagonistek, s nimiž vše stojí a padá. Na tu druhou jim ale nedávají prostor dýchat; jejich funkce je totiž přísně taková, jakou od nich konzervativní diskurz žádá. Důsledkem pak je, že takto vyjadřovaný „popkulturní feminismus" zůstává naplněn pouze na půl cesty. Tak, aby vyhověl „mužskému zadání". Postavil ženy do popředí, ale stále je nenechal disponovat skutečnou silou a mocí rozhodovat.


autor / Benjamin Slavík VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Björk a její sebepoznání / Benjamin Slavík > NP č.510 > Kultura Tajemná Islanďanka Björk je už více než dvacet let jednou z nejzajímavějších, ale zároveň nejnáročněji uchopitelných umělkyň na hudební scéně. Její deváté album Utopia pak představuje její dost možná nejvíce spirituální nahrávku. číst dále Duchovní anarchie / Benjamin Slavík > NP č.518 > Kultura Trpitelka Jana z Arku jako rozpustilá dívka? Duchovní film coby muzikál, ve kterém zazní metalové kytary? Taneční film, v němž se netančí? Film o dětství naplněný spiritualitou a tělesným utrpením dětí? Máte-li dost strnulých stereotypů v myšlení a kinematografii, podívejte se na film Janička. Následující esej se vám pokusí vysvětlit, proč není pouhým anarchistickým gestem. číst dále Julian Casablancas a The Voidz - Esej o tom, jak si zachránit život / Benjamin Slavík > NP č.521 > Kultura Třetí album Virtue kapely The Voidz představuje jednu z nejzajímavějších desek letošního roku. To na jedné straně reprezentuje schopnost experimentovat s různými hudebními vlivy, ale na druhé se zároveň může stát symbolem toho, jak známý hudebník bojuje s vlastní minulostí. Toho, že se od ní nutně nemusí odříznout, pokud chce jít s čistým a svobodným výhledem dál. číst dále Ostré předměty: seriál, který na každém, kdo ho viděl, zanechal jizvy / Benjamin Slavík > NP č.526 > Kultura Seriál Ostré předměty patří k tomu nejzajímavějšímu, co jste zatím letos mohli vidět. Nejen kvůli neodolatelné depresačce Amy Adams v hlavní roli. O tom, zda ve skvělé krimi vyšetřuje vraždu dvou nezletilých děvčat, nebo svou vlastní, která se ne/stala v nedaleké minulosti, či snad něco úplně jiného, vám poví následující esej. číst dále
celý archiv