NP č.507 > StartérProgramuj už dnes!Michaela Rozšafná

Make IT today, make it today nebo MIT. Trojí varianta názvu ojedinělého vzdělávacího projektu v sobě skýtá vše, co zahrnuje jeho náplň. Začni s IT, začni hned dnes a třetí možnost je zkratka přední technické univerzity (Massachusettský technologický institut zkráceně MIT), kde vznikl programovací jazyk Scratch!

Mladé kreativní dámy Silvie ZemanKlára Štouračová se na začátku letošního roku rozhodly v Praze rozjet kurzy programování pro děti od 8 do 12 let. Vedle digitálních dovedností se v nich malí účastníci naučí formou hry a zábavy základy prezentování, kooperace či argumentace.
„Rády posouváme věci vpřed a už nějakou dobu jsme nad vzdělávacími kurzy pro děti přemýšlely. Obě jsme studovaly v zahraničí a z tamních zkušeností zjistily, že českému školství chybí spousta věcí, které sice v současnosti vypadají jako nové a nepotřebné, ale které za pár let budou patřit mezi základní a nezbytné dovednosti. Nejde o to, vychovat z dětí malé programátory. Digitální dovednosti budou dnešní děti potřebovat v jakémkoli povolání,“ vysvětluje Silvie Zeman.


Obě zakladatelky projektu makeITtoday mají zkušenosti s prací v nadnárodních softwarových společnostech. Při analyzování českého trhu si ověřily, že u nás jakákoli systematická výuka digitálních dovedností nefunguje. „Sem tam se konají jednodenní workshopy. Jejich součástí už ale není přesah do soft-skills, potřebných dovedností v oblasti práce s lidmi, kreativního myšlení, zasazení věcí do kontextu nebo práce v kolektivu. My jsme chtěly toto všechno propojit,“ upřesňuje druhá ze zakladatelek projektu Klára Štouračová.


„Když jsem šla z Karlovy univerzity v Praze na Erasmus do Belgie, najednou po mně ve škole začali chtít zasazovat věci do kontextu, mít a dokázat si obhájit svůj názor. U nás jsem se naučila informace nabiflovat, nikoli nad nimi ale do hloubky a kreativně přemýšlet. Dalo by se té druhé světové válce vyhnout? Co byste v dané situaci udělal vy a jaké jiné přístupy bychom mohli zvolit? Vzdělávání v zahraničí je odlišné a uvědomila jsem si, co tomu našemu zásadně chybí,“ uvádí příklad z vlastní zkušenosti Silvie.


Kurzy digitálních dovedností spočívají v tom, že si děti samy osvojí základní principy programování. Naučí se tvořit a programovat vlastní projekty, jednoduché animované příběhy, videoklipy nebo počítačové hry – například pexeso. Svoji práci pak dokážou popsat a představit kamarádům, rodičům i ostatním účastníkům kurzu. 

 

V průběhu tří měsíců si osvojí také zásady správného ovládání počítače, klávesnice, myši, ale třeba i zdánlivě snadné a jasné záležitosti, jak správně sedět u počítače. Základy programování se děti učí ve vizuálním programovacím jazyku Scratch, který je pestrý, barevný a na první pohled si v něm spíš hrají. „Máme velkou radost, jak moc naše kurzy děti chytly. Byť zatím převažují kluci, s nadšením programují i děvčata. Po pětasedmdesátiminutové lekci často ani nechtějí skončit,“ říká Klára.


Účastníky kurzů jsou zatím zejména synové a dcery rodičů pohybujících se v technologickém sektoru, zakladatelky ale upozorňují, že zapojit se mohou všechny děti bez předchozích zkušeností a znalostí. „Je jedno, jestli jim jde lépe matika, fyzika, čeština nebo angličtina, nemusejí umět ani zapnout počítač. Kurzy jsou určené úplně pro všechny děti, které rády tvoří,“ vysvětlují zakladatelky, pro které je projekt makeITtoday srdcový a zatím ho financují z vlastních úspor. V dohledné době chtějí nabídku kurzů rozšířit i o navazující lekce pro pokročilé „programátory“. „Chceme s dětmi spolupracovat v rozmezí od osmi do sedmnácti let. V pokročilých kurzech už budou pracovat se složitějšími programovacími jazyky a rádi bychom v budoucnosti daly dohromady celý dětský technologický hub – kreativní prostředí, kde budou samy libovolně dlouho pracovat na projektech, které je zajímají,“ říká Silvie.


Kurzy v angličtině vede rodilý lektor z USA, české kurzy mají v kompetenci zkušení lektoři. „Často do toho spousta lektorů právě kvůli formě výuky, která je vstřícná, kamarádská a zábavná, neměla kuráž. Bohužel platí, že zábavná výuka je u nás téměř sprosté slovo,“ říká Silvie. „Na další kurzy, které začnou v únoru, hledáme další šikovné lektory,“ dodává Klára.


První semestr poběží do konce roku a od února na něj navážou pokračovací kurzy i nové kurzy pro začátečníky. Přihlásit se můžete přes webové stránky projektu.


autor / Michaela Rozšafná VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Metro podle psychologa / Michaela Rozšafná > NP č.498 > Téma čísla Podle dopravního psychologa Radka Stehlíka se u nás ve veřejné dopravě sociální světy pouze dotýkají, ale neprolínají, což je dané naší mentalitou. číst dále Moje Dejvická, můj hrad! / Michaela Rozšafná > NP č.496 > Život prodejce S vestibulem metra ve stanici Dejvická je Irena Cochlarová spjata už šestým rokem. Potkáte ji každý všední den u výstupu ve směru na Vítězné náměstí, kde vysedává v červené bundě a s úsměvem na tváři čeká na  své zákazníky. číst dále Díky běhu jsem začal mít rád lidi / Michaela Rozšafná > NP č.499 > Téma čísla Ultramaratonec a zakladatel běžecké školy Miloš Škorpil má naběháno tolik, co celá naše redakce za celé své životy. A možná ještě víc. Vyprávěl nám nejen o tom, jak správně běhat, co se techniky týče, ale také o samotné filosofii běhu. Běh v jeho podání není nutně o trhání rekordů. Je to cesta ke šťastnějšímu životu. číst dále Cestovní horečka / Michaela Rozšafná > NP č.502 > Téma čísla Letní lásky, to nejsou jen krátkodobé vztahy navázané na tanečních parketech či v kempu u řeky. Horké dny, pobyt na vzduchu, fyzicky náročné aktivity a polní hygienické podmínky nahrávají k přeskočení jiskry i na zájezdech, jejichž filozofií je dobrodružství, sport a adrenalin. „I čtyřicátníci si na nich mohou připadat, jako by se navrátili na dětský tábor, a je tak běžné, že krátce po dovolené zasílají do cestovní kanceláře svatební oznámení,“ říká průvodce CK Kudrna Jan Haruda. číst dále Psychologie samoty / Michaela Rozšafná > NP č.507 > Téma čísla Samota není jen fyzickou izolací, ale častěji spíše stavem duše, který je tvůrčí a posouvá nás vpřed. Máme v ní čas na svoje nejistoty a otázky, říká psychoterapeut Jakub Hučín. číst dále
celý archiv