NP č. 390 | Ve jménu slev
Téma čísla
Slasti a strasti slev / Alexandr Budka
Okřídlený citát Nechci slevu zadarmo dokonale vystihuje podstatu věci. Cena
slevy je vyšší, než by se člověk nadál. Až příliš často u ní platí, že kde jeden
získává, druhý tratí. A dopady lákavých nabídek jsou tím nepříjemnější, čím
dovedněji jsou skryty očím váhajících zákazníků.
V duši zákazníka / Alexandr Budka
Svět obchodu je tvrdý a nic se v něm neponechává náhodě. Zákazníci jsou
neustále podrobováni zkoumání, kterak je co nejefektivněji přimět k utrácení.
Není tedy divu, že výzkum trhu je působištěm mnoha psychologů, sociologů
a dalších, původně pomáhajících profesí, zběhlých do komerční sféry.
Sen o zlveněném štěstí / Andrea Novotná
Někteří psychologové říkají, že pokud získáme zboží za nižší než původní cenu,
prožijeme pocit uspokojení a výhry. Platí to ale i tehdy, když se ze slev stává
systém – a z jejich využívání jedna z mála dostupných možností, jak se „mít líp“
anebo vůbec přečkat? Koho v takovém případě vlastně obehráváme?
Nejsem Ali Baba / Markéta Vinkelhoferová
Kdo by neznal scénu z filmu Život Briana Monty Pythonů, v níž trhovec nutí
nešťastníka na útěku před spravedlností smlouvat, protože se to tak patří? Naše
cesty po arabském světě jako by tomu nasvědčovaly: dohadování o ceně se prý
nevyhneme.
ročník 2012
čísla 390 - 407
celý archiv