NP č.498 > Téma číslaMetro podle psychologaMichaela Rozšafná

Podle dopravního psychologa Radka Stehlíka se u nás ve veřejné dopravě sociální světy pouze dotýkají, ale neprolínají, což je dané naší mentalitou.

Cestující v metru se permanentně mračí, nedívají se do očí a jsou a priori negativně nastaveni. Souhlasíte, nebo jde o stereotypní vnímání?
Určitě je to tvrzení zobecňující, možná z určité části pravdivé, ale nevidím v tomto případě rozdíl mezi metrem a ostatními typy hromadné dopravy. Může jít o obecnou obrannou reakci na masu lidí kolem nás a asi to něco říká o našich povahách a kulturních zvyklostech. Je fakt, že existují kontaktnější a komunikativnější národy. Bližší kontakt včetně zrakového se tradičně připisuje jižním národům, obyvatelé Afriky či Asie naopak mnoho pohledů považují spíše za projev neúcty, nadřazenosti.


Náplní vaší práce je vyšetřování řidičů a strojvedoucích a posuzování jejich psychické způsobilosti. Řešíte také samotné cestující a vliv hromadné dopravy na jejich psychiku?
Ve společnosti je velká poptávka po tom, jak lidem zpříjemnit cestování. Z tohoto úhlu pohledu se dbá i na poznatky související s psychologií dopravy a cestování. Bere se na ně zřetel zejména ve chvílích, kdy se plánují renovace a modernizace vagonů metra. Jedním z hlavních kritérií, na které se hledí, je ergonomie. Důraz klademe také na aspekty, které souvisejí s čistotou, bezpečností a komfortem cestujících. Je to hodně o kompromisech. Například vozy metra musejí být provzdušňovány, ale při velkém počtu cestujících, třeba 200 lidí ve vagonu, nemusí intenzita proudění vzduchu každému vyhovovat. Existují také různé ergonomické studie, například konstrukčního uspořádání madel ve tvaru stromu tak, aby poskytovaly cestujícím více místa k držení a nemuseli zápasit o místo s ostatními cestujícími. Konkrétně byly tyto studie prováděny pro varšavské metro.

Někteří se pokoušejí uhájit osobní prostor třeba prostřednictvím novin, které vedle sebe odkládají.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Michaela Rozšafná VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Příští stanice: Petržalka / Libor Hruška > NP č.498 > Téma čísla I Bratislava měla mít své metro, budovat se začalo v roce 1988, ale po pádu režimu se práce zastavily. Stopy projektu jsou dodnes k vidění na sídlišti Petržalka. „Bratislava si na svoji druhou šanci mít metro bude muset ještě dost dlouho počkat. V nejbližších 15 letech to určitě nebude,“ říká Peter Martinko, odborník na historii i současnost bratislavské hromadné dopravy. číst dále Splněný sen archeologa? / Libor Hruška > NP č.498 > Téma čísla Zdeněk Dragoun a Michal Tryml měli to štěstí, že se na začátku kariéry v 70. letech dostali k vykopávkám spojeným s výstavbou pražského metra. Splněný sen archeologa? Jen pokud by na práci bylo více času. Stavba metra se nesmí zpozdit, zněl stranický úkol, a tak si archeologové museli vybírat, co zachránit. číst dále Metro bylo nejvíc... / Jakub Yellen > NP č.498 > Téma čísla Tolik legrace jako při vzpomínkách na mládí asi při jiných hovorech nezažijete. Zvlášť když to vaše mládí bylo pěkně divoké. Našli jsme dva sprejery, kteří byli na počátku 90. let u zrodu graffiti scény u nás a povídali si s nimi o pětadvacet let starých historkách z pražského metra a přilehlých zdí. číst dále Pasivista / Jan Stern > NP č.498 > Fejeton Jsou věci, na které nejsem zrovna hrdý. Třeba že jsem viděl všechny díly seriálu Dva a půl chlapa. Ale pak jsou věci, za které se nestydím, ač mi leckdo naznačuje, že bych měl. Třeba za to, že jsem pasivista. číst dále
celý archiv