NP č.498 > Téma číslaMetro podle psychologaMichaela Rozšafná

Podle dopravního psychologa Radka Stehlíka se u nás ve veřejné dopravě sociální světy pouze dotýkají, ale neprolínají, což je dané naší mentalitou.

Cestující v metru se permanentně mračí, nedívají se do očí a jsou a priori negativně nastaveni. Souhlasíte, nebo jde o stereotypní vnímání?
Určitě je to tvrzení zobecňující, možná z určité části pravdivé, ale nevidím v tomto případě rozdíl mezi metrem a ostatními typy hromadné dopravy. Může jít o obecnou obrannou reakci na masu lidí kolem nás a asi to něco říká o našich povahách a kulturních zvyklostech. Je fakt, že existují kontaktnější a komunikativnější národy. Bližší kontakt včetně zrakového se tradičně připisuje jižním národům, obyvatelé Afriky či Asie naopak mnoho pohledů považují spíše za projev neúcty, nadřazenosti.


Náplní vaší práce je vyšetřování řidičů a strojvedoucích a posuzování jejich psychické způsobilosti. Řešíte také samotné cestující a vliv hromadné dopravy na jejich psychiku?
Ve společnosti je velká poptávka po tom, jak lidem zpříjemnit cestování. Z tohoto úhlu pohledu se dbá i na poznatky související s psychologií dopravy a cestování. Bere se na ně zřetel zejména ve chvílích, kdy se plánují renovace a modernizace vagonů metra. Jedním z hlavních kritérií, na které se hledí, je ergonomie. Důraz klademe také na aspekty, které souvisejí s čistotou, bezpečností a komfortem cestujících. Je to hodně o kompromisech. Například vozy metra musejí být provzdušňovány, ale při velkém počtu cestujících, třeba 200 lidí ve vagonu, nemusí intenzita proudění vzduchu každému vyhovovat. Existují také různé ergonomické studie, například konstrukčního uspořádání madel ve tvaru stromu tak, aby poskytovaly cestujícím více místa k držení a nemuseli zápasit o místo s ostatními cestujícími. Konkrétně byly tyto studie prováděny pro varšavské metro.

Někteří se pokoušejí uhájit osobní prostor třeba prostřednictvím novin, které vedle sebe odkládají.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Michaela Rozšafná VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Rekviem za Vetřelce / Ivan Adamovič > NP č.498 > Novinky / Kultura Ridley Scott býval bohem filmového sci-fi nebe. Autor Vetřelce a Blade Runnera se pak posunul k jiným žánrům, a když se v pozdním věku vrací k fantastickému žánru, výsledky bývají rozpačité. číst dále Splněný sen archeologa? / Libor Hruška > NP č.498 > Téma čísla Zdeněk Dragoun a Michal Tryml měli to štěstí, že se na začátku kariéry v 70. letech dostali k vykopávkám spojeným s výstavbou pražského metra. Splněný sen archeologa? Jen pokud by na práci bylo více času. Stavba metra se nesmí zpozdit, zněl stranický úkol, a tak si archeologové museli vybírat, co zachránit. číst dále Podzemní kultura trochu jinak / Ivan Adamovič > NP č.498 > Kultura Metro je významnou součástí města, ale obvykle se snažíme v něm pobýt co nejkratší dobu. Než přišli spisovatelé fantastické literatury, skoro to vypadalo, jako by v něm nemohl vzniknout ani žádný příběh. Mladí tvůrci ale našli v podzemní temnotě nové inspirace. číst dále Střecha, která přežije smrt vesmíru / Darek Šmíd > NP č.498 > Novinky / Technoskop Psát katastrofické články o tom, jak se konec světa blíží a jak nás zmutované bakterie nesežerou pouze v případě, že nás dřív stihnou superinteligentní roboti přeměnit v baterky, je sice zábavné, ale zapomínat na dobré zprávy by se také nemělo. Takže tady jsou hned dvě. číst dále
celý archiv