NP č.531 > Téma číslaExistuje pravda na jevišti?Redakce

To, co se odehrává na jevišti, nikdy není pravda. Je to dohoda několika dokonale smluvených lidí, kteří šest až osm týdnů zkoušeli najít, uchopit a zapamatovat si takovou sestavu jevištních úkonů, aby přetvořili abstraktní pojmy jako láska, lež, touha, zrada, spravedlnost či pravda ve smyslový zážitek diváka.

Pro zjednodušení si představte, že váš mozek sestává ze dvou částí. První je aktivní většinu bdělého času, dokáže odhalit lež i lháře, pomáhá vám neustále se orientovat ve světě kolem vás. Tu druhou část aktivujete při četbě knihy, sledování filmu či divadelního představení. Funguje pouze v případě, že jí to ta první část dovolí, dá si pohov a umožní vám věřit něčemu, co není pravdivé. Třeba tomu, že dva herci na jevišti na sebe vytasí dýky, protože se nemají rádi a jeden druhého chce zabít.


Co se ale stane, vloudí-li se na jeviště pravda? Například i v tak nicotné podobě, jako je zakopnutí představitele hlavní role, způsobí, že se mozek okamžitě zorientuje a vyšle vám signál, že toto do nazkoušeného představení nepatří a že nezakopl Hamlet, nýbrž nervózní herec Vomáčka.


Pokud se na jeviště vetře pravda, divák vždy zpozorní. Je-li nepravděpodobně dlouhá pauza mezi replikami, hned nastane mezi herci na jevišti, ale i mezi diváky v hledišti, velmi zjitřená situace. Něco totiž není v pořádku. I tři vteřiny takového napětí mohou být silnější, autentičtější, a tedy pravdivější zážitek než sebebrilantnější divadelní konstrukce.


Mezi diváky jsou pak oblíbené ty momenty, které jsou něčím živé, něčím jedinečné, něčím vpravdě pravdivé, a zlatý fond divadelních vzpomínek často tvoří vzpomínky právě na to, co do představení nepatřilo.


Stejně tak herci po představení si v šatně nebo klubu nepovídají o tom, jak nesmrtelné věty Hamlet pronáší a jak dobře odrážejí člověka, ale i oni se vracejí k momentům, kdy je zaskočila na jevišti pravda. Třeba:

 

1. herec: „Tys mi tam stál blbě!"
2. herec: „Kde?"
1. herec: „No před tím bodnutím!"
2. herec: „Ne, mám tam značku, stál jsem na ní!"
1. herec: „Nekecej, stál jsi blbě, kryl jsi mě, já jsem to tam musel jak debil vobcházet!"
2. herec: „Hele, nemel, když tě bodli, tak ses pak ještě drbal na noze."


To je totiž pravda, která tvoří příběh ne o Hamletovi, ale příběh o představení Hamleta. Velká dramata obyčejných herců, kteří leží bodnuti v louži červeného barviva a snaží se podrbat se na noze.


Osobně mám rád divadlo, které balancuje na hraně nečekaného, pravdivého. Divadlo, které nenechá mozek v klidu, které nutí diváka být stále ve střehu. Protože pouze tehdy, když si mozek neodpočine, přichází skutečný zážitek.


autor / Redakce VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Proč může být rok 2019 fajn? / Redakce > NP č.530 > Téma čísla Česká společnost, která kdysi na chvíli uvěřila, že může být líp a že má na co být pyšná, zase propadá apatii, zase uvěřila tomu, že lhát a krást je nejen snazší, ale vlastně prospěšnější než se o něco snažit. A proto jsme se rozhodli pátrat po dobrých příkladech toho, že existuje i paralelní společnost, kreativní, sebevědomá, a hlavně aktivní. číst dále Nový prostor: 15 let / Dagmar Kocmánková, Redakce > NP č.448 > Pošli to dál Street-papery po celém světě vznikají, aby upozornily na problém bezdomovství, pomohly lidem bez domova získat příjem a daly jim hlas. Nový Prostor se o to snaží již patnáct let. číst dále Dobrý psychopat / Redakce > NP č.494 > Téma čísla Když se řekne psychopat, vybavíme si někoho v lepším případě nesnesitelného, v horším případě okolí nebezpečného. Jsou ale vlastnosti, díky kterým lidé s psychopatickými rysy mohou hrát ve společnosti kladnou a zásadní úlohu. Psychopat díky absenci emocí a strachu může činem na hraně totálního rizika posunout lidstvo vpřed. Hledáme dobrého psychopata! číst dále Hranice trpělivosti / Redakce > NP č.533 > Téma čísla Jak moc jsme museli být trpěliví, abychom vyrobili číslo o trpělivosti? To je otázka, která se v nás sebezpytně vyrojila, když teď koukáme na hotové a zalomené stránky tématu a za krkem cítíme posledních čtrnáct dnů, kdy jsme s trpělivostí vstávali i uléhali. číst dále
celý archiv