NP č.512 > KulturaUtopie králíkárnyIvan Adamovič

Dříve nenáviděné šedivé kotce zažívají renesanci mezi pamětníky i teoretiky umění.

Snad žádná jiná výstavba neprošla tak dramaticky rozdílným hodnocením jako panelová sídliště. V průběhu 80. let se stala jedním ze symbolů normalizačního životního stylu, přistřižením životní úrovně mezi panelové zdi a umakartové jádro. Již v průběhu 90. let, s uvolňováním cen bytů, si ale někteří majitelé těch panelových začali v tomto levném bydlení libovat. Sídliště přišla odporná zvláště těm, kteří na nich nežili. Václav Havel označil paneláky Jižního Města za „králíkárny", sám ovšem bydlel v měšťanském bytě na vltavském nábřeží. Věra Chytilová natočila apokalyptickou Panelstory, v níž se bydlení na tomtéž sídlišti jeví jako poslední předstupeň pekla, sama však bydlela v luxusní vile v Troji od architekta Emila Přikryla.

 

S paneláky do muzea
Sídliště, to ale není jen Jižní Město. Jen v Praze najdeme dohromady 56 sídlišť, žije v nich 40 % Pražanů. Před lety se ještě výstava na UMPRUM o bydlení na sídlišti jmenovala Husákovo 3+1, dnes je přístup mnohem méně ironický.
Shodou náhod se nyní sešly hned dvě velké výstavy o panelových domech. V brněnském Uměleckoprůmyslovém muzeu je to ambiciózní Paneland (do 25. 3.) a v pražském protějšku téže instituce to je expozice Bydliště: Panelové sídliště (do 20. 5.), vyvrcholení několikaletého výzkumného projektu Panelová sídliště v České republice. Prý jde skutečně o shodu náhod v načasování, ovšem obě výstavy mají stejného architekta – výtvarníka Tomáše Džadoně. 

Ony „socialistické" paneláky mají ke světové avantgardě blíže, než by se zdálo.

Brněnská výstava připravená Rostislavem Koryčánkem se pokouší přiblížit spíše životní styl spojený se sídlištním bydlením. Zcela v duchu současných retro nálad přináší velkolepou imitaci panelákového bytu v modelu 1:1. Stavidla nostalgie mohou být otevřena dokořán. Umakart, šílené tapety, drhané závěsy, gramofon, domácí trepky... však to asi znáte. Výstava v Brně využívá podstatně větší výstavní plochy než UPM v Praze, takže může věnovat prostor i hravým instalacím, kdy je třeba z dobových váz z litého skla poskládán panelákový horizont, najde se i místo pro tvorbu současných, sídlištěm odkojených umělců.


Pražská výstava je vizuálně skrovnější, zato však mnohem víc teoreticky podložená. Vztahují se k ní dva katalogy Paneláci 1 a 2, které připravil kolektiv spolupracovníků s velkým přínosem historika architektury Rostislava Šváchy. Ten jako jeden z prvních odborníků začal brát v 90. letech minulého století panelovou výstavbu vážně a věnoval se jí teoreticky. Jako předkrm vám však můžeme doporučit také knihu americké badatelky Kimberly Elman Zarecorové Utváření socialistické modernity (Academia 2015). Jde o nejdůkladnější studii o panelové výstavbě v Československu, napsanou přitom – jak to je už zvykem – cizincem.


Kolektiv autorů Paneláků se jako první pokusil zmapovat všechna významnější sídliště v Česku a upozornit na to, že i sídliště měla svůj historický vývoj. Dříve ohrnovali architekti nad panelovými krabicemi nos a nebyly vůbec řídké názory, že by se měla sídliště srovnat se zemí. Po zkušenostech se sterilní sídelní kaší satelitních předměstí a po odhození ideologického balastu dřívější negativní vášně pomalu pomíjejí. Při bedlivějším zkoumání se navíc ukazuje, že ony „socialistické" paneláky mají mnohem blíže ke světové avantgardě, než by se zdálo.

Jestliže se auta montují sériově,
proč by to nešlo dělat i s domy?

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Umění na půl cesty / Ivan Adamovič > NP č.520 > Téma čísla Jedenáctitisícový Humpolec má od letošního dubna galerii, jakou mu může závidět i Praha. Popřípadě Brno. číst dále Krásná geometrie / Ivan Adamovič > NP č.530 > Příběh Ikonické geometrické kompozice Zdeňka Sýkory mizejí z veřejného prostoru. Jeho žena Lenka neúnavně bojuje za jejich záchranu. číst dále Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále

Nejčtenější články z tohoto čísla

Zdraví a nemoc / Stanislav Komárek > NP č.512 > Jiné čtení V českém jazyce je etymologie slova nemoc obzvlášť křišťálově průzračná. číst dále Psycho silnice / Darek Šmíd > NP č.512 > Téma čísla Lidský faktor stojí za většinou nehod na silnicích; tak proč se mu nevěnuje větší pozornost? číst dále Umění ve 130 km/h / Ivan Adamovič > NP č.512 > Téma čísla Facebooková aktivita Davida Šťávy nazvaná Nejdelší galerie se věnuje uměleckým dílům spojeným především s déjedničkou. Mapuje ale i ostatní dálnice. „Wikipedie i Google selhaly, tak jsem se do toho pustil sám,“ říká. číst dále Číšnictví je jako herectví / Štěpán Materna > NP č.512 > Život prodejce Prodejce Petr z Palmovky vzpomíná na svoji číšnickou minulost. V 80. letech prošel několika pražskými podniky a rozepsal o tom knihu. Bizarní svět státních Restaurací a jídelen. číst dále

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

celý archiv
//