NP č.512 > Život prodejceČíšnictví je jako herectvíŠtěpán Materna

Prodejce Petr z Palmovky vzpomíná na svoji číšnickou minulost. V 80. letech prošel několika pražskými podniky a rozepsal o tom knihu. Bizarní svět státních Restaurací a jídelen.

Píšete knihu Tanec se židlemi, která je plná hospodských historek. Jak jste je všechny posbíral?
Vystudoval jsem průmyslovku, jsem strojař. Původně jsem pracoval jako garážmistr v PSVS (Pražské silniční a vodohospodářské stavby, pozn. red.) Středokluky, kde se vyráběly živičné směsi. V jednu dobu hrozilo, že mě zavřou kvůli způsobu, jakým jsem objednával náhradní díly, tak jsem radši dal výpověď. Manželka mě tehdy hecovala, že bych mohl dělat pingla, ale že bych to určitě nedokázal. Tak jsem to nevydržel a šel jsem. Nakonec jsem po hospodách a restauracích pracoval až do roku 1990.

 

Máte rodinu?
Ženatý jsem byl od roku 1978 do roku 1987, máme syna Martina, který se našel jako rozhlasový moderátor a dj, vystřídal rádia jako Rádio City, Rádio Kiss, Rádio Beat...teď pracuje ve Vídni v Rádiu Max.

V restauraci Kyjev jsem hlásil:
kabáty a samopaly si odložte v šatně.

Hospody a restaurace patřily v té době státu. Připomeňte mladším čtenářům, co se skrývalo za zkratkou RaJ.
Národní podnik Restaurace a jídelny provozoval většinu restaurací, bufetů, jídelen a hospod v ČSSR. Musely se dodržovat závazné kuchařské normy, kterými se pak každý podnik řídil. Obsahovaly přesné postupy pro přípravy všech jídel, která se dala dělat. Když si nějaký kuchař nebo vedoucí vymyslel vlastní jídlo, muselo být nejdříve složitě schváleno na ústředí RaJ, než je mohl podávat. Účelem norem bylo, aby byla ve všech koutech republiky zajištěna strava stejné kvality. Výsledkem ale byla velká různorodost. V různých místech uměli kuchaři různě vařit, a někteří i různě šidili. Já jsem sedm let pracoval v hotelu Tatran na Václaváku, který se dneska jmenuje Juliš. Tam dělal ředitele starý pán, který se vypracoval z pikolíka a dohlédl na to, že se všechno dělalo poctivě. Pod ním se pracovalo bezvadně. Uvědomil jsem si tam třeba, že číšnictví má hodně blízko k herectví. Někdy je dobré ukázat hostům nějakou šou. V Tatranu jsem porcoval maso na stole před hosty, na place jsem také připravoval třeba saláty. Ostatní pikolíci na mě koukali jako na blázna, ale když viděli, jak se to hostům líbí a jak to oceňují na spropitném, dělali to za chvíli všichni taky tak.


Šlo si jen tak otevřít hospodu?
Tak to nešlo. O otevření nové hospody rozhodoval někdo z národního podniku Restaurace a jídelny. Na starosti to dostal místní RaJ spadající pod daný Národní výbor. A vedení RaJe také určilo, kdo bude v nové hospodě dělat vedoucího. Obvykle šlo o někoho, kdo měl dobré známosti.

Restauraci Riga se říkalo „za prdelí“,
protože byla přímo za sochou Lenina.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Umění ve 130 km/h / Ivan Adamovič > NP č.512 > Téma čísla Facebooková aktivita Davida Šťávy nazvaná Nejdelší galerie se věnuje uměleckým dílům spojeným především s déjedničkou. Mapuje ale i ostatní dálnice. „Wikipedie i Google selhaly, tak jsem se do toho pustil sám,“ říká. číst dále Chlapi potřebujou hlavně najíst! Prodejkyně Eva versus Hanka Holišová / Prodejkyně Eva > NP č.512 > VIP Rozhovor Rozhovor Evy z Moravského náměstí v Brně a herečky Hanky Holišové byl z mužského pohledu fascinující. Ženy si dokážou tak hezky povídat, i když se vidí poprvé v životě. Hanka Holišová do svých odpovědí vždycky propašovala i otázku na Evu, takže jsme se nakonec dozvěděli víc o Evě než o ní. A to je vlastně skvělý! číst dále 1985 / Jan Stern > NP č.512 > Fejeton Léto roku 1985 jsem trávil v tiché vesničce za Prahou. Centrem nedění zde byla malá samoobsluha Jednota a hospůdka u fotbalového hřiště, kde na stěně visel umaštěný zažloutlý plakát Jiřího Korna s nápisem Pragokoncert. Tam jsem chodil každé poledne na guláš a limonádu Broňa. číst dále Dálnice pro zvířata / Michaela Rozšafná > NP č.512 > Téma čísla Na D1, nejstarší dálnici v republice, to zvířata nemají jednoduché. V době výstavby se vliv stavby na zvířecí říši téměř neřešil. O blýskání na lepší časy jsme se bavili s ředitelem správy CHKO Žďárské vrchy Václavem Hlaváčem. číst dále

Nejčtenější články autora

Autismus v divadle / Štěpán Materna > NP č.505 > Téma čísla Důkazem, že autismus a kreativita si nejsou cizí, je nejen podoba tohoto čísla NP. Při Národním ústavu pro autismus (NAUTIS, z. ú.) funguje divadelní soubor Dr.amAS, složený z herců s poruchou autistického spektra. O bezbřehé fantazii i hvězdných manýrech jsme si povídali se zakladatelkou souboru Dominikou Hejzlarovou. číst dále Pět věcí, které jsem se naučil o práci se dřevem / Štěpán Materna > NP č.533 > DIY Kurz Základy práce se dřevem pražského spolku Z pokoje do pokoje není moc o teorii. Nedozvíte se tam o tvrdosti různých dřev nebo obecných zásadách pro práci se dřevem. Tedy pokud se nezeptáte. Na kurz chodí návštěvníci s vlastními projekty, se kterými si nevědí rady a potřebují kromě dílenského zázemí i slovo odborníka. Na tříhodinovém večerním kurzu není na dlouhé povídání kdy, protože i práce se dřevem chce svůj čas. číst dále Nejdřív střecha / Štěpán Materna > NP č.516 > Startér Vojtěch Sedláček v rámci svých firem ProVás a Obslužná zprostředkovává práci osobám se zdravotním omezením. „Když jsem ale zkoušel zaměstnávat lidi bez domova, zjistil jsem, že to nejde. Hledal jsem tedy jiné způsoby, jak jim pomoci, a narazil na koncept Housing First,“ popisuje začátky projektu Nejdřív střecha. číst dále Sešit od slova „sešít“ / Štěpán Materna > NP č.525 > DIY Mezi všemi těmi 3D tiskárnami a digitálními kutily 21. století působí hlouček lidí s barevnými papíry a tiskátky jako návštěva ze století předminulého. Nacházíme se na pražském Výstavišti na festivalu Maker fair. U stánku autorského papírnictví Papírna stojí menší stůl, kolem něj sedí šest lidí a soustředí se na krátký výklad instruktora Ondřeje. Začíná workshop zaměřený na ruční výrobu sešitů, kterého jsme se přijeli zúčastnit. číst dále
celý archiv