NP č.516 > KulturaMalíři dobrodružstvíIvan Adamovič

Milovníci dobrodružných knih a ilustrací ve stylu Zdeňka Buriana mohou slavit. Na světě je první česká ucelenější publikace o výtvarnících, bez nichž bychom často nevěděli, jaký pohled měl vlastně Old Shatterhand, jak vypadaly čelenky indiánských bojovníků či hřebci pouštních beduínů.

Ilustrace dobrodružné literatury v českých zemích nezačala Zdeňkem Burianem, její kořeny sahají hlouběji. Kniha Vladimíra Prokopa Ilustrátoři dobrodružství (vydal Toužimský a Moravec) po nich pátrá a představuje profily sedmnácti malířů a ilustrátorů prakticky od počátku 20. století.


Že je tato součást populární kultury neméně zajímavá než umění vysoké, o tom dnes už snad není třeba pochybovat. Přesto se jí nedostává příliš velké pozornosti. Ve Spojených státech se tento problém rozhodl vyřešit sběratel a fanoušek narativního umění, režisér George Lucas. Nechá totiž za vlastní peníze vybudovat v Los Angeles futuristické Lucasovo muzeum věnované právě obrazům s příběhem – od ilustrací starých sportovních časopisů po vizuály z animovaných 3D filmů.


V českých podmínkách tady tedy zatím máme knihu pana Prokopa, středoškolského učitele a amatérského badatele, který již vydal několik monografií, zejména o Zdeňku Burianovi, na jehož dílo je předním odborníkem. Prokop hned na počátku knihy bojovně upozorňuje, že zahrnutí autoři jsou „až na vzácné výjimky vynikajícími kreslíři" a že „jejich realistický projev není rezultátem výrazového tápání a anachronismu, ale výsledkem empatie k povaze textu a schopnosti stimulovat mravní étos čtenáře".


Od padlého husity k Tarzanovi
Struktura knihy sestávající z jednotlivých životopisných kapitol nesměřuje k syntetickým poznatkům, ale přesto není chudá na objevy. Pozoruhodný je například samotný zrod žánru dobrodružné ilustrace, který měli na svědomí výtvarníci ve své době významní, či alespoň dobře známí a dnes zapomenutí: Josef Ulrich, Stanislav Hudeček, Rudolf Komínek či Karel Ladislav Thuma. Svět akademické malby 19. století, svět studiových portrétů dam a venkovských krajinek tu totiž ne zcela bezbolestně vstupuje do krajin indiánů a dobrodruhů, neřkuli mimozemských stvoření.


Specialisty na exotiku nebylo kde brát, žádní nebyli. A tak s podivem zjišťujeme, že tentýž Josef Ulrich, který kreslil satirické pérovky k dobovým humoreskám Josefa Skružného a který maloval obrazy s názvy Padlý husita, se musel v roce 1899 také prokousávat Divokým Kurdistánem. Že Věnceslav Černý, spoluzakladatel Spolku výtvarných umělců Mánes a slavný ilustrátor Jiráskových Starých pověstí českých prakticky paralelně ilustroval první vydání verneovek či jedenadvacet knih Karla Maye. Stanislav Hudeček volně přecházel od ilustrací Tolstého Vojny a míru či Erbenovy Kytice k biologickým mutantům ve Wellsově Ostrovu doktora ­Moreaua a bicepsům a leopardí suknici Tarzana. A že klasik obálek staré dobrodružné a sci-fi četby Václav Čutta si velmi dobře vydělával jako autor ilustrací pohádek a barvotiskových pohlednic; ovšem skutečný byznys s malováním a vydáváním pohlednic si zřídil další matador exotického čtiva Alois L. Salač.


Na druhou stranu nejsou takové vazby nelogické. Ilustrace historických příběhů plných bojovníků ve zbroji byly dobrou průpravou pro obálky románů o ozbrojených dobrodruzích v nebezpečných situacích – a příšerky z pohádek od Erbena či Němcové zase posloužily jako odraziště výtvarné imaginace ke ztvárnění mimozemských tvorů. Jen pravěcí dinosauři se domácím výtvarníkům zoufale nedařili, zde musel nasadit lať až Burian spolupracující s paleontology.

 

Stanislav Hudeček volně přecházel od ilustrací Erbenovy Kytice k biologickým mutantům ve Wellsově Ostrovu doktora Moreaua

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Cestování se psem / Markéta Štěpánková > NP č.516 > Travel Cestovatel Jan Drobný se svým pejskem procestoval celý svět a své zážitky sepsal v knize Vždy je cesta. číst dále Jak naučit herce létat / Jan Kalous > NP č.516 > Kultura Měsíc Jupitera, thriller z blízké budoucnosti, vypráví příběh uprchlíka, který po zásahu policejní kulkou k vlastnímu překvapení zjišťuje, že umí létat. Film o nepravděpodobném superhrdinovi míří do kin. „Ano, film je o uprchlících, ale je také o hledání boha,“ říká maďarský režisér Kornél Mundruczó. číst dále Táborák, smrdět kouřem, dát si buřta... prodejce Jarda versus Bára Mottlová / prodejce Jarda > NP č.516 > VIP Rozhovor Herečka, zpěvačka a bývalá playmate Bára Mottlová nás pozvala na rozhovor do své oblíbené pekárny Bakeshop v centru Prahy. „Já mám tolik otázek, že nevím, na co se zeptat dřív,“ svěřuje se nervózně Jarda. Bára ale přichází přesně, Jarda už nemá na rozmyšlenou čas, skočí do toho po hlavě rovnou tou nejpřímější otázkou. číst dále Pravidla ubytovny / Jana Hessová > NP č.516 > Prodejci NP Prodejkyni Růženku můžete potkávat nejen v pražské Františkánské zahradě při prodeji NP, ale také na divadelních prknech. Vypravili jsme se na zkoušku hry Co čumíš?! II, představení, ve kterém hrají ženy bez domova, včetně Růženky. číst dále

Nejčtenější články autora

Český design vypravuje / Ivan Adamovič > NP č.497 > Kultura Obsáhlá kniha Design v českých zemích 1900–2000 podává zatím nejucelenější příběh českého užitého umění. Ocenění Czech Grand Design naopak představuje každé jaro jeho nejsoučasnější podobu. Jak na sebe tyto dva příběhy navazují? číst dále Baby / Ivan Adamovič > NP č.504 > Téma čísla Považuji za mimořádné štěstí, že jsem členem národa s mimořádně krásnými ženami. Nicméně občasné zašilhání na východ ukazuje, že Slovenky se drží v těsném závěsu a v různých rysech Češky doplňují i předstihují. číst dále Brno – střet / Ivan Adamovič > NP č.491 > Téma čísla Je zima. Ne zrovna ideální čas na průzkum vyloučené lokality s největší koncentrací Romů v Brně. Ulice jsou prázdné, což je dost netypické pro čtvrť, která si získala přezdívku Bronx. Brzy se jí možná začne říkat přesmyčkou BRNOX. Tu má na svědomí drobná dívka, která mi jde křupavým sněhem po boku. Jak se tu rozhlížíme po zpustošených dvorcích plných nákupních vozíků, které někdo „zapomněl“ vrátit, vypadáme jako nějací streetworkeři. Ve skutečnosti je má průvodkyně, Kateřina Šedá, ve světě možná nejznámějším žijícím českým umělcem. V tašce mi leží její více než pětisetstránkový průvodce touto lokalitou, který právě vydala. číst dále Umění ve 130 km/h / Ivan Adamovič > NP č.512 > Téma čísla Facebooková aktivita Davida Šťávy nazvaná Nejdelší galerie se věnuje uměleckým dílům spojeným především s déjedničkou. Mapuje ale i ostatní dálnice. „Wikipedie i Google selhaly, tak jsem se do toho pustil sám,“ říká. číst dále
celý archiv