NP č.504 > Téma číslaSlovenštinaŠtěpán Materna

My Češi máme pro slovenštinu slabost. Pro její měkkost a hravost. Jak svůj rodný jazyk vnímá rapper, pro kterého je hra s mateřštinou denním chlebem?

V dřevních dobách počátků českého a slovenského hiphopu jsem vždy lehce tíhl k tomu slovenskému, reprezentovanému především skupinou Trosky. Jaksi zpovzdálí a nikterak náruživě sleduji obě scény dodnes. Ale co je to, co dělá ze slovenského rapu něco lepšího, na to jsem vlastně nikdy nepřišel. Zeptal jsem se proto jednoho z nejpovolanějších – rappera, DJ, hudebního producenta a moderátora Branislava Kováče, známého jako Vec. Spolu s Midim zakládal roku 1992 skupinu Trosky, která v listopadu odehraje svůj koncert v Praze.

 

Často tvoříte s českými rappery. Jak vnímáte rozdíly slovenštiny a češtiny pro hiphopovou tvorbu?
Keďže je slovenčina môj materinský jazyk, veľa vecí, z ktorých sú Česi odvarení, je pre mňa úplne prirodzené. Tiež bývam často namäkko z pražského slangu, pričom pre Pražákov je všedný. Alebo dnes som vám, Čechom, na chvíľu závidel slovo „aniž", lebo keď som hľadal slovenský ekvivalent, napadol ma len výraz „bez toho, aby", čo je v rape strašne nepraktické a dlhé spojenie. A takto by som mohol pokračovať do nekonečna. Oba naše jazyky majú veľa plusov aj mínusov, je to vždy len o mozgu, ktorý ho spracováva.

 

Máte pocit, že slovenština je pro Čechy přitažlivá?
Veľakrát som sa stretol s názorom, že „slovenština je hrozně sexy". Je pravda, že mi to vždy vraveli ženy, takže vysvetlení, prečo by to tak mohlo byť, sa ponúka hneď niekoľko. Nechajme sex faktor tak a venujme sa faktom. Máme niečo, čo vám chýba: dvojhlásky ia, ie, iu a tie môžu naozaj navodiť dojem, že hovoríme mäkšie. Podľa mňa to je ale kokotina. Dúfam, že som sa vyjadril dosť tvrdo. :)


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Sešit od slova „sešít“ / Štěpán Materna > NP č.525 > DIY Mezi všemi těmi 3D tiskárnami a digitálními kutily 21. století působí hlouček lidí s barevnými papíry a tiskátky jako návštěva ze století předminulého. Nacházíme se na pražském Výstavišti na festivalu Maker fair. U stánku autorského papírnictví Papírna stojí menší stůl, kolem něj sedí šest lidí a soustředí se na krátký výklad instruktora Ondřeje. Začíná workshop zaměřený na ruční výrobu sešitů, kterého jsme se přijeli zúčastnit. číst dále Porcelánový šperk / Štěpán Materna > NP č.529 > DIY Když vejdete do sklepa jednoho obyčejného smíchovského činžovního domu, první, co uvidíte, jsou police plné nádobí a keramických objektů všech velikostí a tvarů. A když píšu plné, mám na mysli, že kdyby se  tu místo workshopu konal večírek, museli by všichni držet své skleničky a šálky v ruce, protože i kdyby je  dokázali někam odložit, už by je pak nikdy nenašli. číst dále 5 věcí, které jsem se dozvěděl o moderní kaligrafii / Štěpán Materna > NP č.532 > DIY Jak u psaní správně sedět a dýchat, kdy má být linka tenká a kdy má být naopak tlustá? Jak se dá psát kávou nebo vývarem z černého bezu? A k čemu je vlastně dobré umění krasomalby v době, kdy si můžeme posílat elektronické vzkazy vyvedené některým z nabídky tisíců písem? Co vás čeká, přihlásíte-li se na kurz moderní kaligrafie, zjišťoval Štěpán Materna. číst dále My to Jinak neumíme / Štěpán Materna > NP č.514 > Téma čísla Jestli lze někoho s klidným svědomím nazvat věčným dítětem, pak určitě členky a členy loutkového divadelního souboru Buchty a loutky. V průběhu představení se nebojí zcela změnit měřítko a perspektivu, odložit loutky a vzít práci za ně. Jak jsme se dozvěděli v rozhovoru se zakládající členkou souboru Zuzanou Bruknerovou, hravé představení neuděláte bez toho, abyste si při jeho tvorbě sami hráli. číst dále
celý archiv