NP č.509 > Téma číslaSpěte sladce!Michaela Rozšafná

Spánek, to není jen nějakých zhruba sedm hodin denně, kdy ležíme bezvládně v posteli. Jak důležitý je kvalitní spánek pro lidskou mysl, a především pohybový aparát, jak správně spát a jak se na spánek připravit, o tom všem jsme hovořili se specialistou přes funkční pohyb Danielem Müllerem.

Odborníci radí, že na kvalitní spánek bychom se měli nastavit mentálně, připravit tělo na to, že jde odpočívat, a neřešit před spaním nic jiného. Co vy na to?
Představte si situaci, kterou každý zná – večer si jdu nastavit na mobilu budík a ten mi ukáže, že zazvoní za čtyři hodiny a padesát minut. Tohle je pro tělo největší stres.


Řeknu si, že se vůbec nevyspím...
A taky nevyspíte. V tu chvíli se snažíte honem honem co nejdřív usnout, jenomže to jako na potvoru nejde. Mozek danou situaci vyhodnotí jako stres, aktivuje vám pohybový systém těla a nedojde k regeneraci. Zatímco když si před spaním v klidu lehnete a budete si chvíli číst, tělo ví, že má odpočívat a lépe se zregeneruje.

 

Předpokládám, že pouze mentální přípravou se kvalitní spánek nedostaví. Co byste ještě poradil?
Pořiďte si kvalitní postel a matraci. Než si koupíte matraci, na které budete spát, je potřeba ji vyzkoušet. Všimněte si, že na všech obrázcích v prodejnách postelí je nakreslené tělo na boku. To je naprostý nesmysl, protože málokdo dokáže spát čistě jenom na boku. Vždycky máte pozici stočenou víc na záda nebo na břicho. Správná matrace by měla být tvrdá, abychom do ní nezapadli, ale mohli se během spánku přirozeně hýbat.

 

Někteří by asi namítli, že se při spaní celou noc ani nehnou...
Naše tělo v noci vlivem magnetického pole přirozeně rotuje. Když si vezmete miminko do manželské postele, několikrát za noc vás pokope. Jednou do ledvin, jednou do hlavy, jednou do nohou... Malé dítě cestuje v posteli podle toho, jak se otáčí zeměkoule. Když jsme ale dospělí a máme vedle sebe v posteli partnera, už si nemůžeme dovolit ho odrazit. (smích) Jenomže když je partner na služební cestě, tak se k dětské přirozenosti vrátíme a zase se v posteli více hýbeme. Tělo, které se v noci hýbe, regeneruje lépe kompletní systém svalových struktur, a jakmile se otáčíme, uvolňujeme správně celou páteř. Když si koupím postel s měkkou matrací, zabořím se do ní jako do sarkofágu a proces otáčení chybí. Proto například často dochází k blokacím zad, když jsme na dovolené. Ve čtyřhvězdičkových hotelích málokdy narazíte na jinou než měkkou matraci, do které zaplujete a nemáte prostor se hýbat.


Naruší se harmonizační procesy svalů během spánku ve chvíli, kdy v noci vstanu a jdu na toaletu?
De facto ano, protože k rotačním pohybům a uvolňování svalů dochází v nejhlubší fázi spánku. Když se proberete, tak se páteř nahodí, jenomže vy ji hned zase zastavíte. V tu chvíli se začnou svaly stahovat a už ztrácí regenerační schopnost.

 

Kolik hodin denně spíte vy?
Čtyři a půl až pět. Chodím spát v půl jedné a vstávám maximálně v půl šesté.

 

To vám stačí?
Naprosto v pohodě. Jednou za čas přijde den, kdy potřebuji odpočinku víc, ne že bych ale více spal, jenom ležím déle v posteli. Mám to tak nastavené v hlavě, nepotřebuji ani budík. Kolem pěti hodin spím většinou i na dovolené.

 

Předpokládám, že ne vždy jste spal pět hodin denně. Jak jste se k tomu dopracoval?
Jako dítě jsem o víkendech dokázal spát klidně do dvanácti. Potřebovat méně spánku mě naučil život. V jedné době jsem se dostal do složité situace, poté, co jsem svému příteli půjčil milion a půl, on s penězi zdrhnul a já jsem musel měsíčně splácet bankám a bratrovi osmdesát tisíc. Abych to vydělal, tvrdě jsem pracoval a spal dvě až tři hodiny za den. Motor, který mě hnal, abych peníze splatil, byl neuvěřitelný.


Jak se takový záběr projevil na vašem těle?
Celý systém těla dostal zabrat, protože dvě až tři hodiny spánku denně jsou skutečně málo. Po třech a půl letech, kdy jsem dluh splatil, jsem si oddechl, ale víc než pět hodin stejně nespím. Organismus se naučil spát méně a já jsem od té doby sova a skřivan v jednom.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Michaela Rozšafná VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Metro podle psychologa / Michaela Rozšafná > NP č.498 > Téma čísla Podle dopravního psychologa Radka Stehlíka se u nás ve veřejné dopravě sociální světy pouze dotýkají, ale neprolínají, což je dané naší mentalitou. číst dále Moje Dejvická, můj hrad! / Michaela Rozšafná > NP č.496 > Život prodejce S vestibulem metra ve stanici Dejvická je Irena Cochlarová spjata už šestým rokem. Potkáte ji každý všední den u výstupu ve směru na Vítězné náměstí, kde vysedává v červené bundě a s úsměvem na tváři čeká na  své zákazníky. číst dále Díky běhu jsem začal mít rád lidi / Michaela Rozšafná > NP č.499 > Téma čísla Ultramaratonec a zakladatel běžecké školy Miloš Škorpil má naběháno tolik, co celá naše redakce za celé své životy. A možná ještě víc. Vyprávěl nám nejen o tom, jak správně běhat, co se techniky týče, ale také o samotné filosofii běhu. Běh v jeho podání není nutně o trhání rekordů. Je to cesta ke šťastnějšímu životu. číst dále Cestovní horečka / Michaela Rozšafná > NP č.502 > Téma čísla Letní lásky, to nejsou jen krátkodobé vztahy navázané na tanečních parketech či v kempu u řeky. Horké dny, pobyt na vzduchu, fyzicky náročné aktivity a polní hygienické podmínky nahrávají k přeskočení jiskry i na zájezdech, jejichž filozofií je dobrodružství, sport a adrenalin. „I čtyřicátníci si na nich mohou připadat, jako by se navrátili na dětský tábor, a je tak běžné, že krátce po dovolené zasílají do cestovní kanceláře svatební oznámení,“ říká průvodce CK Kudrna Jan Haruda. číst dále Klikni, nakup, daruj / Michaela Rozšafná > NP č.509 > Startér Prostřednictvím portálu GIVT.cz nakoupíte standardní cestou přes téměř tisícovku e-shopů, nestandardně k tomu ale zároveň podpoříte přes tři tisíce neziskovek z celého Česka. číst dále Programuj už dnes! / Michaela Rozšafná > NP č.507 > Startér Make IT today, make it today nebo MIT. Trojí varianta názvu ojedinělého vzdělávacího projektu v sobě skýtá vše, co zahrnuje jeho náplň. Začni s IT, začni hned dnes a třetí možnost je zkratka přední technické univerzity (Massachusettský technologický institut zkráceně MIT), kde vznikl programovací jazyk Scratch! číst dále Psychologie samoty / Michaela Rozšafná > NP č.507 > Téma čísla Samota není jen fyzickou izolací, ale častěji spíše stavem duše, který je tvůrčí a posouvá nás vpřed. Máme v ní čas na svoje nejistoty a otázky, říká psychoterapeut Jakub Hučín. číst dále Němé tváře / Michaela Rozšafná > NP č.510 > Téma čísla Jak se dorozumívají zvířata mezi sebou? A jak s námi? Existují i neslyšící zvířecí druhy? A proč je někdy pořádně smradlavý vzkaz výmluvnější než tisíce slov? číst dále
celý archiv