NP č.509 > StartérKlikni, nakup, darujMichaela Rozšafná

Prostřednictvím portálu GIVT.cz nakoupíte standardní cestou přes téměř tisícovku e-shopů, nestandardně k tomu ale zároveň podpoříte přes tři tisíce neziskovek z celého Česka.

Internetový projekt GIVT vznikl jako start-up v roce 2015 a jeho zakladatelé se inspirovali podobnými organizacemi v zahraničí. „Ve všech zemích na západ od nás podobné formáty fungují. Ve Velké Británii představují stabilní část financování neziskového sektoru a už se tam tímto způsobem vybralo přes půl miliardy korun. Jeden z našich zakladatelů se inspiroval u svého příbuzného ve Švédsku, který tam tímto způsobem financoval svůj sportovní klub," říká Barbora Říhová z GIVTu. Podle jejích slov u nás podobný dobročinný portál před vznikem GIVTu nefungoval. Sama v něm jakožto studentka olomoucké univerzity začala pracovat jako brigádnice. „Tehdy byl projekt v plenkách a moje náplň práce spočívala v obvolávání neziskovek. Dneska už se podílím na rozvoji a organizaci firmy. Od začátku jsem si ale osvojila jeden z našich hlavních principů, že s každou zapojenou neziskovou organizací navazujeme osobní vazby." V současnosti v organizaci pracuje dvanáct až patnáct zaměstnanců a brigádníků.


První bylo Divadlo Tramtarie
První neziskovou organizací, která se do GIVTu v roce 2015 zapojila, bylo olomoucké Divadlo Tramtarie. „Protože jsme firmu založili v Olomouci, zpočátku jsme oslovovali především neziskové organizace v tamní lokalitě. Trvalo nějaký čas, než k nám našli důvěru a postupně jsme se rozšířili do celé republiky," říká Barbora. Kapacita je neomezená a zapojit se může kdokoliv. „V současnosti sdružujeme téměř tři a půl tisíce neziskovek. Bohužel se ale ne všechny starají o následnou propagaci a šíření informací o možnostech podpory touto cestou, takže se najdou i takové, které dosud přes GIVT nezískaly ani korunu," říká Barbora.


Internetové obchody oproti tomu projekt GIVT „nabírá" na principu tzv. affiliate neboli provizního marketingu. E-shopy jsou zapojené do velkých obchodních sítí, do kterých spadá i GIVT, a každý z nich se tak může stát jeho členem. „Díky našemu působení v affiliate sítích jsme jedním z kanálů, přes které e-shopy získávají nové zákazníky. Když se chce nicméně do GIVTu zapojit i jakýkoli menší e-shop, který ve velkých sítích nefunguje, rádi ho také zahrneme. Do naší nabídky nezapojujeme pouze e-shopy s nejasným fungováním nebo s nabídkou podvodných produktů," říká Říhová. Zákazníci GIVTu mohou nakoupit přes téměř tisíc e-shopů a součástí jsou také velké obchody jako Mall, Baťa, Zoot nebo Tchibo.


Typický uživatel GIVTu využívá webový portál s konkrétní představou nákupu v oblíbeném e-shopu i s dopředu vybranou neziskovou organizací, kterou chce podpořit. „To dokládá, že se podporovatelé neziskovek dozvědí o GIVTu nejčastěji od nich," doplňuje Říhová.

 

Už se vybral milion a půl
Mezi nejčastěji podporované organizace přes GIVT.cz patří ty, které pomáhají zvířatům – útulky či depozita. „Sdružují se kolem nich silné komunity lidí a oproti jiným organizacím zahrají na citovou a emoční náladu zákazníků," vysvětluje Říhová. Nerozhodnutým uživatelům pak GIVT každý týden předvybírá a doporučuje „neziskovku týdne", které se zatím nedostalo pozornosti a zároveň má o podporu zájem. Nový uživatel portálu s nekonkrétní představou organizace, kterou podpoří, se zorientuje také podle filtrování kategorií a klíčových slov. „Do budoucna chceme připravit i lokální vymezení organizací, aby uživatelé mohli podpořit projekty, se kterými souzní lokálně," dodává Říhová.
Díky GIVTu získají neziskové organizace „volné peníze" – dosud se přes GIVT vybral necelý milion a půl. Využít je mohou na vlastní provoz, nákup papírů do tiskáren, kancelářské potřeby nebo v případě zvířecích útulků třeba na nákup krmiva. „Naší dosud nejúspěšnější neziskovkou je hodonínský útulek, který je na GIVTu od začátku a má na kontě přes třicet tisíc korun." Pravidelnou podporu získávají podle jejích slov i neotřelé zájmové neziskovky, jako je Česká asociace létajícího disku nebo asociace hráčů sudoku.


Každý den proběhne na GIVTu kolem stovky nákupů. Projekt GIVT je financovaný z provizí a podle Barbory Říhové by se chtěl stát jedním z hlavních hráčů financování neziskového sektoru u nás.


autor / Michaela Rozšafná VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Spěte sladce! / Michaela Rozšafná > NP č.509 > Téma čísla Spánek, to není jen nějakých zhruba sedm hodin denně, kdy ležíme bezvládně v posteli. Jak důležitý je kvalitní spánek pro lidskou mysl, a především pohybový aparát, jak správně spát a jak se na spánek připravit, o tom všem jsme hovořili se specialistou přes funkční pohyb Danielem Müllerem. číst dále Energie naruby / Redakce > NP č.509 > Téma čísla Energie naruby, jak jsme vzletně nazvali téma tohoto čísla, není nic jiného než únava. Už jen když to slovo vyslovíme, jako by na nás padla deka. A přece jsme na únavě našli tolik kladných pólů! Dokonce i ty, které se dotýkají samotného rozhodování o smyslu života. číst dále Mindhunter Hledání neutrální pozice uvnitř chaosu / Benjamin Slavík > NP č.509 > Kultura První řada seriálu Mindhunter režiséra Davida Finchera patří ke kriticky nejlépe hodnoceným televizním dílům loňského roku. Následující text se pak pokusí odhalit, proč byste mu měli, třeba ještě zpětně, propadnout. Ačkoliv pouze na vlastní nebezpečí. číst dále Vydechněte si! / Ivan Adamovič > NP č.509 > Kultura Víte, že metro má své plíce? Většina z nás zná jejich výdech, prudký nápor vzduchu v některých stanicích, třeba na Vltavské. Známých je také několik výdechových komínů či „povrchových kiosků“. Teprve publicista Jan Charvát ale provedl důkladnou vizitu celého tajuplného systému. číst dále
celý archiv