NP č.502 > FejetonS jemností baletkyJan Stern

Sociologové a jiní logové se přou o to, v jakém světě vlastně žijeme. Divím se, že jim to ještě nedošlo. Žijeme ve světě lhostejnosti. V odfrkávací civilizaci.

To je totiž tak. Říkali nám kdysi ve škole, že jeden z důvodů nástupu „konzervativní revoluce" na počátku 20. století byl Einstein. Ten jeho vesmír, který lidem nabízel, byl tak nepochopitelný a podivný, že se v něm báli žít. Děsilo je, že gravitace by mohla ohýbat prostor a čas. Bylo to bláznivé, budilo to hrůzu a z hrůzy rodila se nenávist. Ke všemu modernímu. A vylepšil to ten Belgičan, co přišel s teorií velkého třesku. Který rozpíná náš vesmír a nikdo neví do čeho. Vesmír, který zjevně má hranici, ale přitom je prý „nekonečný". Z tohohle konečného nekonečna lidi tenkrát, když se ještě snažili pochopit svět, pojala závrať. Z téhle závrati rodila se představa o očištění válkou, návratu k podstatě a vůbec tak nějak k něčemu, čeho se dá chytit. On takový handgranát dělá taky velký třesk, ale dá se aspoň sevřít v dlani. Což uklidňuje.

 

Nezměnilo se toho od časů, kdy Belgičan definoval prvotní prdu, zase tak moc. Telefon už znali, i když ho ještě nenosili v kapse, a dokonce i první počítač už kdosi kutil. I porno bylo již k dispozici, byť jako podpultovka pro pány z lepší společnosti. A politici říkali zhruba to samé, co dnes, jen je nepouštěli po večerníčku (o to důvěryhodněji bohužel vypadali). Co se však změnilo, jsme my. Nejsme ani o gram chytřejší než naši předkové a nechápeme vesmír o nic víc než naše prababička krmící pod tlakem husu šiškami. Jen je nám to už jedno. To je jediná skutečná revoluce, která proběhla. Revoluce lhostejnosti. 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Paradigma pekla / Jan Stern > NP č.451 > Fejeton Jeden velký filozof kdysi napsal takovou divadelní hru, kde se lidi dostanou do pekla. Ale to peklo nemá kotle, ani chlupaté čerty s ocasem až na zem, ba ani červené tapety. Je to obyčejný pokoj, z něhož nejde odejít, a v němž jsou lidé, se kterými si nelze porozumět. V závěru té filozofické hry se pak praví, že peklo jsou ti druzí. číst dále Stěrače? Stírají / Jan Stern > NP č.455 > Fejeton Občas se mě lidé ptají, proč nepíšu o politice, proč naši politickou elitu šetřím a uchraňuji před svými satirickými šlehy, k nimž jsem jako humorista takřka zavázán. Cožpak o to. Já bych šlehal. Já bych možná i vyloženě řezal. Potíž je, že politiku takřka nesleduji. Teda nesleduji – to je vám taková zvláštní věc, já televizní zprávy sleduji, ale vypínám při nich zvuk. číst dále Simonina éra / Jan Stern > NP č.461 > Fejeton Život je rozčlánkován. Na etapy. Já osobně třeba prožil etapu Julie. Robertsové, samozřejmě, v kozačkách nad kolena a se žvejkačkou. Pak přišla éra Marie, tedy Fredrikssonové, z Roxette, v elasťákách, v klipu Joyride. Pak mi vlítla do denního snění Alice na laně. Tedy Alicia Silverstoneová, z klipu Cryin od Aerosmith. Načež nastala éra Rejčl, přesněji tedy přiléhavého trička Jennifer Anistonové v Přátelích. Od Mars útočí! začala epocha Natalie. Tedy Portmanové. Kvůli jedné vánoční krizi se nakrátko vyhoupla na trůn epochy Keira, no ale pak nastoupila do zpráv na Nově Charvátová (to je ta bloncka, co se po ní slehla zem) a bylo vymalováno. Na chvilku. Než přišla Avril. Které jediné dokážu odpustit černé oční stíny. číst dále Košatéři, končíme! / Jan Stern > NP č.462 > Fejeton Existuje takový hezký obrat: nemoc z povolání. Vymysleli ho kvůli učitelkám, ale ono z každého povolání člověk dříve či později onemocní. číst dále
celý archiv