NP č.501 > FejetonBiolit na andělyJan Stern

Karel Čapek kdysi napsal takovou povídku. Kdyby ji nedopsal, mohl být dneska řazen k magickému realismu či fantasy literatuře. Byla totiž o jedné takové vězeňské cele v Itálii, kde se pravidelně děly zázraky. Ať do ní strčili jakéhokoli delikventa a hříšníka, tento se tajuplnou mocí v té cele napravil a vydal na správnou cestu.
Tedy k bohu.

Jenže Čapek tu povídku dopsal. Jednoho dne do té cely podle páně Čapka zavřeli prapodivnou bytost. Říká se jí obvykle Čech. A bylo po zázracích. Poprvé v magických dějinách Komnaty napravení k obrácení na pravou cestu nedošlo. Čech zázraku odolal. A nejen to! Čech zázračný efekt cely definitivně zrušil. Od pobytu zarputile zapírajícího středoevropského bezvěrce už se v ní nikdo nikdy nenapravil a nevydal duchovní cestou. Pouhý pobyt bytosti zvané Čech místnost zcela dezinfikoval a zbavil andělů, cherubínů, Panny Marie, teofanie a tak vůbec. Čímž se Karel Čapek nestal zakladatelem fantasy literatury a Jakub Deml si ho nezamiloval.


Avšak mnohem podstatnější než Čapkovo odmítnutí být Tolkienem je jeho výkon vědecký. Neboť tato povídka přeci byla v zásadě úkonem, který bych nazval literární antropologií. Čapek jí popsal, co je to vlastně Čech, lépe než všechny etnografické časopisy světa. Etnografové umějí zmapovat mrskuty a šmigrusy a podobné muzeální záležitosti, o nichž nebozí novinářští elévové musejí každý rok psát do nedělních příloh, avšak podstata jim protéká mezi prsty. A to je právě objev, že kam strčíte Čecha, tam končí zázraky. Anděl a Čech, to je něco jako Komár a Biolit. Čech, to je vynález přírody proti nadýmání duše. Vrcholný meliorační nástroj k vysušování posvátna.

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Bez práce ve virtuální realitě / Darek Šmíd > NP č.501 > Novinky / Technoskop Virtuálně lze natrénovat spoustu různých zaměstnání… i situaci, že žádnou práci nemáte. číst dále Je Klusákův Daliborek ještě dokument? A nebo není? A není to vlastně úplně jedno? / Benjamin Slavík > NP č.501 > Kultura Benjamin Slavík a jeho úvaha o nepotřebnosti jistot a koncepcí slibujících jasné řešení. Jsou metody práce Víta Klusáka legitimním filmařským postupem? A co výsledek říká o Klusákovi, o jeho Daliborkovi a také o nás, divácích? číst dále Cestujte na lehko / Markéta Štěpánková > NP č.501 > Travel Petr Novák je autorem knihy Travel Bible a sám sebe označuje za tzv. travel hackera. Tedy člověka, který zná skulinky v systému a má know-how, jak si plnit své cestovatelské sny za pár korun. Tohle je první ze série rozhovorů o tom, jak se stát také travel hackerem. číst dále Všichni jsme na jedné lodi / Jan Štěpánek > NP č.501 > Téma čísla Koncept kolektivních domů počítá s tím, že v jednom domě žijí stovky i tisíce lidí. Byty často nemají plnohodnotné kuchyně, o chod domu a vašeho života se stará personál. Součástí domu je jídelna, školka i prádelna. V Československu vzniklo od konce 40. let několik desítek takových koldomů. Jak se v nich žilo? Vyzpovídali jsme mgr Huberta Guzika, Ph.D., z Ústavu teorie a dějin architektury FA ČVUT. číst dále

Nejčtenější články autora

Per aspera ad astra / Jan Stern > NP č.490 > Fejeton Za mého dětství bylo oblíbenou kratochvílí děvčat vedení takzvaného památníčku. Asi víte, o co šlo: o takovou knížečku s prázdnými listy, kterou vám děvče dalo a vy jste mu tam měli něco napsat nebo namalovat „na památku“. Potíž byla, že jsem nikdy jaksi nepochopil tu základní poetiku žánru. Co se čeká? Kde jsou meze? Kdo jsou klasici? Já v tom naprosto plaval. V Rozumu do kapsy o tom nic nepsali a dokonce ani v Pionýrské stezce nenavedli mne na správnou stezku. A tak jsem to bral tak nějak od srdce – základ všech katastrof světa.   číst dále Singl drama / Jan Stern > NP č.456 > Fejeton Kdybych byl Američan a psal o životě třicátníků, co jsou singl, budu mít jednou týdně sloupek v New York Times, za který si po třech letech pořídím vilu v Malibu. číst dále Mrazák / Jan Stern > NP č.522 > Fejeton Pověst má člověk jen jednu. A měl by si ji chránit. My, co jsme o ni již přišli, si samozřejmě můžem dát voraz. Ale já dnes nechci psát o pověsti osobní, ale kolektivní. Jde mi teď o nás všechny, o lidstvo. Přesněji o lidstvo současné. číst dále Nenápadný půvab perkarbonátu / Jan Stern > NP č.525 > Fejeton Sigmund Freud tvrdil, že po patnáctém roku věku už je charakter člověka pevně dotvořen, „sádře podoben“. Sádru šlo dle jeho názoru poté na lehátku pokropit vodou a tvar duše lehce přeformovat, avšak jen do padesáti let. Po padesátce se sádra změní v kámen a nemá smysl se již o cokoli pokoušet. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů