NP č.498 > Téma číslaBuskingŠtěpán Materna

Protékám úzkými trubkami londýnského metra. V jednu chvíli udělám krok stranou a zůstanu stát. Nikdo se nepodiví, nikdo se neotočí, každý má dost práce s vlastním protékáním.

Se zvláštním pocitem procházím prázdným postranním prostorem k zavřeným dveřím, u kterých postává chlap z ostrahy. Když se mu představím, podívá se do seznamu, pak se mile se usměje, odemkne dveře a ukáže na stojící eskalátory. Sestupuji kamsi dolů a velmi silně si uvědomuji, že jsem v londýnském metru a přitom mě obklopuje úplné ticho. Teprve skoro dole uvidím nenápadný stolek se dvěma úředníky a naproti nim několik zamlklých osob, jejichž prsty vesměs naprázdno běhají po hmatnících kytar. Nahlásím se a posadím se k postavám. Moje prsty běhají po šesti dírkách nepálské příčné flétny. Odkudsi z útrob nástupiště dozní zbytek jakési notoricky známé písně a vzápětí kolem nás projde kytarista, spěšně nám pokyne hlavou a vydá se na výstup mezi obyčejné smrtelníky.


Čekám. Je to tak měsíc,co jsem se přihlásil do „London Underground Busking Scheme", abych mohl svůj londýnský pobyt financovat z kapes nebohých turistů, kteří uvěří, že když mi hodí dost liber, přestanu konečně hrát. Přišla pozvánka na úřední přezkoušení a popis místa zněl jako zadání bojovky. Jakoby síť londýnského metra nebyla už dostatečně složitá, obsahuje řadu nepoužívaných stanic, které slouží už jen k tomu, aby měl „M" kde předávat nejnovější vybavení tajným agentům a budoucí buskeři aby měli kde předvádět své umění úředníkům.


Dostávám se na řadu a projdu dál do osamělé stanice. Nejvíc jsem ohromen strohostí scény. Na jedné straně jednoduchý stolek s listem papíru, za stolkem na židli pán, který tiše kyne k druhé straně nástupiště. Tam je vyznačený kruh, v něm židle. A teď se chlapče snaž. Nervózně fouknu do bambusu a zaplním celý prostor zastřeným zvukem flétny. Úžasná akustika prázdné haly zesiluje dojem z hraní a snad i odpouští drobné nedostatky tónu. Do hraní se tak zcela ponořím. Když dohraji, otevřu oči a rozpačitě, jako bych řekl něco nepatřičného, pohlédnu na úředníka u stolku.


„Thank you, that was beautiful." řekne mírným hlasem a v tu chvíli opravdu věřím, že to nebyla jen zdvořilostní fráze. Že ten pán musí být minimálně rád, že slyší něco jiného než Oasis na akustickou kytaru. Při odchodu lehce pokynu na ostatní čekající a sebevědomě stoupám k obyčejným smrtelníkům ve vyšším patře podzemí.


No a tím to vlastně končí. Ještě jeden e-mail o tom, že mi Transport of London děkuje za účast, a ať se nebojím to za půl roku zkusit znovu.


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Splněný sen archeologa? / Libor Hruška > NP č.498 > Téma čísla Zdeněk Dragoun a Michal Tryml měli to štěstí, že se na začátku kariéry v 70. letech dostali k vykopávkám spojeným s výstavbou pražského metra. Splněný sen archeologa? Jen pokud by na práci bylo více času. Stavba metra se nesmí zpozdit, zněl stranický úkol, a tak si archeologové museli vybírat, co zachránit. číst dále Metro podle psychologa / Michaela Rozšafná > NP č.498 > Téma čísla Podle dopravního psychologa Radka Stehlíka se u nás ve veřejné dopravě sociální světy pouze dotýkají, ale neprolínají, což je dané naší mentalitou. číst dále Pasivista / Jan Stern > NP č.498 > Fejeton Jsou věci, na které nejsem zrovna hrdý. Třeba že jsem viděl všechny díly seriálu Dva a půl chlapa. Ale pak jsou věci, za které se nestydím, ač mi leckdo naznačuje, že bych měl. Třeba za to, že jsem pasivista. číst dále Metry umění / Ivan Adamovič > NP č.498 > Téma čísla Nejnavštěvovanější umělecká galerie v Praze? Přece metro. Podle Pavla Karouse, který mapuje umění v pražském metru, bylo na třech jeho trasách rozmístěno při výstavbě do roku 1990 celkem 126 uměleckých děl, z toho asi čtyřicet se do dnešní doby nedochovalo. V prostorách metra a poblíž jeho výstupů se setkávají zcela tendenční „zasloužilí“ umělci a progresivní díla tehdejší umělecké špičky. Nabízíme pár tipů na uměleckou projížďku Prahou, jak ji znáte i neznáte. číst dále

Nejčtenější články autora

Zůstat aktivní / Štěpán Materna > NP č.523 > Startér Ať už si o společenské, politické nebo jakékoli jiné situaci v Česku myslíte cokoli, asi budete souhlasit, že více aktivních mladých lidí nemůže uškodit. Společnost Člověk v tísni jim jde naproti a rozhodla se je sama vyhledávat. V rámci projektu Jeden svět na školách uspořádala letos už třetí ročník soutěže Hledá se LEADr. číst dále Sešit od slova „sešít“ / Štěpán Materna > NP č.525 > DIY Mezi všemi těmi 3D tiskárnami a digitálními kutily 21. století působí hlouček lidí s barevnými papíry a tiskátky jako návštěva ze století předminulého. Nacházíme se na pražském Výstavišti na festivalu Maker fair. U stánku autorského papírnictví Papírna stojí menší stůl, kolem něj sedí šest lidí a soustředí se na krátký výklad instruktora Ondřeje. Začíná workshop zaměřený na ruční výrobu sešitů, kterého jsme se přijeli zúčastnit. číst dále Porcelánový šperk / Štěpán Materna > NP č.529 > DIY Když vejdete do sklepa jednoho obyčejného smíchovského činžovního domu, první, co uvidíte, jsou police plné nádobí a keramických objektů všech velikostí a tvarů. A když píšu plné, mám na mysli, že kdyby se  tu místo workshopu konal večírek, museli by všichni držet své skleničky a šálky v ruce, protože i kdyby je  dokázali někam odložit, už by je pak nikdy nenašli. číst dále Nejdřív střecha / Štěpán Materna > NP č.516 > Startér Vojtěch Sedláček v rámci svých firem ProVás a Obslužná zprostředkovává práci osobám se zdravotním omezením. „Když jsem ale zkoušel zaměstnávat lidi bez domova, zjistil jsem, že to nejde. Hledal jsem tedy jiné způsoby, jak jim pomoci, a narazil na koncept Housing First,“ popisuje začátky projektu Nejdřív střecha. číst dále
celý archiv