NP č.375 > FejetonBlondýna a péroJan Stern

Život recenzenta není jednoduchý. Může mít rád undergroundové experimenty, může se snažit udělat jim občas reklamu v mainstreamovém médiu, ale tlak velkých nahrávacích společností a vydavatelských molochů je nemilosrdný: čas od času musí zrecenzovat i nějaký ten dobový šlágr. Dnes došlo i na mne. Přistály na mém redakčním stole dva takové kousky.

„Nahrávka jara“ Blondies but goldies mne nenadchla. Nemluvím teď o technické kvalitě – šumy, ruchy a industriální zvuky jsou dnes v módě a navíc k žánru „zábavný odposlech“ tak nějak patří. Ale obsahově nevidím žádný novátorský posun, spíše můžeme slyšet obvyklá klišé. Těch pár „prdelí“, „hajzlů“ a „zmrdů“ může jen sotva osvěžit tuctovou základní linku. Srovnáme-li je s osobitými, ba poetickými Ivánkovými „mediálními mrdkami“, musíme snahu Kristýny hodnotit jako vyloženě křečovitou a upachtěnou. A chybí toho víc – především to pravé bavičské srdíčko. Proslulé zvolání „bárka se potápí, Titanik jde ke dnu“, jež známe od klasiků žánru, v sobě má hloubku, emoci, určitou šansonovou nostalgickou linku. Slečna Kristýna však působí na své nové nahrávce chladně. Její projev je možná technicky dokonalý, ale je znát, že ještě „nemá odžito“, jak se říká. Ani v textech se nedozvídáme nic moc nového. Od mladé talentované blondýny bychom čekali trochu té erotiky, ale ona v tomto ohledu zůstává daleko třebas za průlomovým mp3 opomíjeného Duška a jeho nedoceněným „ohnutím se pro tužku“. Tedy, snad by možná ani nemusela, kdyby zvukař totálně nezabil závěrečnou pecku alba, kde Kočí hovoří o píchání. Díky fušeřině zvukaře tak ani nevíme, kdo koho vlastně píchal, a tak i tento pokus o otevřenost vyznívá do prázdna.

Při vstupu na scénu jsme od Kristýny čekali nový, svěží vítr. Ale poplivání vlastního labelu ve vypalovačce „Bárta nemá peníze“ je trochu trapnou kopií zaplaťbůh pozapomenutých Sex Pistols s jejich „good bye EMI“. Textově nejsilnější tak zůstává kousek „Hraju to s těma kmotrami“, který snad mohl být i hitem, kdyby… A tím kdyby už nutně vplouváme do druhé části naší recenze.

Pokusy všech mladých „trendy bavičů“ typu Kristýny totiž nutně působí kostrbatě, unyle a ukřičeně, jakmile vedle nich postavíme dílka skutečných klasiků, kteří – a to mají ti mladí smůlu – jsou stále mezi námi, navzdory marketingovým trikům s „vyháněním dinosaurů šoubyznysu“. Ano, mám na mysli comeback tisíckrát odepisovaného entertainera Vaška. Jeho poslední hraná scénka – a oceňme odvahu v dnešní krizové době natočit klip – už došla ohlasu i v zahraničí. A není divu, kousek s chilským perem je geniální. Prostý a nepřekombinovaný. Spolu s perem Vašek strká do kapsy i dýchavičnou blonďatou konkurenci, byť vyzbrojenou masivní reklamou. U Vaška vidíme nekřečovitou poctivou komiku, profesionální klauniádu v tom nejlepším slova smyslu. Připomene nám poetiku raných skečů Polívkových či lehkost Menšíkova Vománkového vína. Klaus si ovšem na rozdíl od Menšíka vystačí s úspornou, ba uměřenou mimikou, již od svých rozpačitých začátků zdokonalil a přivedl takřka k dokonalosti. Vliv Borise Hybnera zde Vašek nezapře.

Ohlasy některých recenzentů, kteří hovoří o „krádeži“, dokazují, v jak otřesném stavu je česká kritická obec. Tito rádobykritici dokazují, že nepochopili základní pravidla žánru. Vyčítat Vaškovi zlodějinu je stejné jako vyčítat Milanu Pitkinovi koktání či Petru Novotnému uřvanost. Těmto škarohlídům lze říci jen: vo tom to přeci je!

Rozporuplný ohlas kritiky na Vaškův skeč s perem lze možná vysvětlit i zakořeněnou tradicí „českých trumberů“. České oko stále tak nějak touží vidět roztomilého dobrosrdečného popletu, nějakého toho Sobotu u stánku s topinkami, Holzmanna kupujícího si lístek do kina či Jakeše se stehnem z bojleru v ruce. Vašek rozbíjí tuto omšelou šablonu. Nabízí humor vícevrstevnatější. Přichází s komikou, v níž zaznívá spodní mefistofelský tón. Vykresluje nemilosrdnou karikaturu maloměšťáka, který se prodral k moci, tak jako to svého času dokázal třeba Louis de Funés. Skutečnost je taková, že čím budeme mít více takových Vašků, tím budeme všichni bohatší. A s tím by koneckonců museli souhlasit i Vaškovi kritici.

 

Kristýna, Blondies but goldies, 35:01, ABL 2011 **

Vašek, Chilské pero, 1:16, ČT 2011 *****

 


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Sebezraňováním a askezí k neobyčejné hojnosti / Jan Stern > NP č.323 > Rozhovor Poslouchat Jana Kellera člověku na klidu nepřidá. Uvědomí si jak křehká je slupka naší vyspělé civilizace a nesamozřejmý blahobyt, který si užíváme. Za fasádou rozumu dřímá barbarství hrozící zahubit naše skvělé výdobytky. číst dále Nesplněná očekávání / Jan Stern > NP č.331 > Fejeton Drazí, musím se vám svěřit. Mám takový malý problém s navazováním kontaktů s opačným pohlavím. Dlouho jsem si kladl otázku, kde je zakopaný pes. A tuhle jsem vám ho vykopal. číst dále O Američanech, agentech a jiných záhadách / Jan Stern > NP č.343 > Fejeton Milí Češi, řeknu vám, máte svoje záhady. A nemyslím tím teď záhady typu světelných jevů v jihlavském podzemí, nacistických létajících talířů vznášejících se na konci druhé světové války nad Letňany, štěchovického pokladu, k jehož vyzvednutí scházejí několika výpravám poslední haléře, případně tajuplně nabitého diáře poručíka Ludvíka Zifčáka v chladných listopadových dnech roku 1989.   číst dále Vánoce: Návod k použití a přežití / Jan Stern > NP č.388 > Fejeton No jo, už je to tady zase. Vánoce čili všeobecné pomatení mysli. Důkaz je samozřejmě už ta Neckářova písnička.   číst dále Sociologie amarounů / Jan Stern > NP č.453 > Fejeton Často přemýšlím nad tím, jací jsme my Češi. Myslím, že o sobě moc nevíme. Říkáme o sobě třeba, že krademe. Ale krade se všude po světě a mnohde mnohem víc. Říkáme o sobě, že pijeme. No, to nelze zpochybnit, pijeme hodně, pijeme víc než Rusové a Dánové. Pijeme Ligu mistrů. Leč přesto před nás statistika Mezinárodní zdravotnické organizace předsadila ještě jeden více kořalnický národ – Moldavce. Takže žádné Nagano, žádný Bělehrad, pouhé důstojné Chile 62. Myslíme si o sobě třeba taky, že jsme ateisté. A přitom každý druhý kolem mě věří na horoskopy, reinkarnaci, UFO a ilumináty. Kdepak, všechny tyhle definice jsou mimo. číst dále Sinfonietta / Jan Stern > NP č.491 > Fejeton Mám rád vědce. Nejsou obvykle tak zábavní jako ti v seriálu Teorie velkého třesku, ale šeď to rozhodně není. S gustem sleduji zejména jejich zápolení s všedním životem a inovace, které do něj vnášejí. číst dále Rakeťák / Jan Stern > NP č.452 > Fejeton Život muže je neskonale těžší než život ženy. Je ale zvláštní, že ženy to netuší a i zcela průzračným a nezlomným argumentům v této otázce čelí s dětinskou naivitou. číst dále Budíkové zákony / Jan Stern > NP č.457 > Fejeton Velké dějiny a děje jsou řízeny zákony, jako je Archimédův zákon, Ohmův zákon, zákon dědičnosti, zákon nabídky a poptávky, Starý zákon, Nový zákon, eventuálně vor v zakoně. No jo, ale co děje malé? Naše všednost? Jí badatelé a proroci zatím pozornost věnují jen malou. Přesto se lidé odpradávna pokoušejí zákon, který ji řídí, pojmenovat. číst dále
celý archiv