NP č.354 > FejetonUvolněníJan Stern

Milí obyčejní lidé, tak jsem se vám dočetl, že existují celebrity, jimž se platí za to, že přijdou na večírek. Prý je to pro jeho pořadatele velká reklama, když se k němu přijde najíst a napít ten pan Uhrančivý, co před deseti lety hrál v jedné pohádce, a slečna Modrooká, co snad kdysi taky v něčem hrála, ale hlavně je velmi odvážná, protože nafotila sérii „odvážných fotografií“ (patrně při závalu v čínském dole).

 

Řeknu vám, že to úplně chápu. Sám jsem byl propagátorem tohoto principu již od puberty, kdy jsem trval na tom, aby mi bylo za účast na večírcích vrstevníků placeno. Jenže znáte osudy průkopníků. Přestali mě zvát, s ubohou výmluvou, že svou sbírkou známek stejně jen každého otravuji. Přitom jsem dobře věděl, že nejedna dospívající se při pohledu na padesátihaléřovku „Remek objímající Gubareva“ stávala vláčnou.

Byl jsem holt vždycky trochu napřed. Ale jsem rád, že mé vize konečně ožily. Jen si myslím, že se nesmíme zastavit v půli cesty. Ano, je báječné, že pan Uhrančivý dostane zaplaceno za to, že přijde, uzobává, usrkává a je uvolněný. Ale nechápu, proč by nemohl dostat zaplaceno třeba za to, že vstoupí do tramvaje. Víte, jaká by to byla pro hromadnou dopravu reklama, kdyby se ukázalo, že ji používá i někdo tak rovnoměrně opálený? Hned bych se cítil lépe, kdybych věděl, že v těch nových supermoderních tramvajích sice není místo, ale že ho je možná ještě méně právě kvůli Němu, hrdinovi, co málem hrál i v Hollywoodu, a to dokonce padouchova pobočníka v akčním thrilleru Výstřely v LA IV., v hong-kongsko-indicko-americké koprodukci. Vždyť v tom castingu se dostal až do úplného finále, psali v Blesk magazínu.

A co by to udělalo třeba Ředitelství silnic a dálnic, kdyby slečně Modrooké zaplatilo za to, že používá české silnice? Víte, jaká je to pro ně reklama? Však známe jejich pověst, prý jsou samý výmol, člověk aby se pomalu styděl, že je používá. Ale když vím, že svým terénním vozem po nich jezdí vyvenčit své labradory do Průhonického parku i Ona, o níž byla natočena 13. komnata, protože si přiznala svou bisexuální orientaci a překonala kýlu i smrt svého dědečka, hned se mi nadskakuje na výmolech radostněji. To se pak i na D1 cítím stylově jak na Route 66. Neměl by být takový marketingový přínos slečny Modrooké oceněn?

Ono vůbec je dost smutné, že třeba náš současný ministr financí jako by vypadl z 19. století. To je pořád řečí o jakýchsi „mandatorních výdajích“ (Kdo to vlastně je ten Mandator? To je něco jako Terminátor?), ale vůbec ho nenapadne, že by mohl panu Uhrančivému a slečně Modrooké poslat nějakou 13. rentu za to, že stále ještě žijí v této republice, že nás nenechali na holičkách, že s námi stále dýchají stejný vzduch, zvlášť když tento nebude asi nic moc ani po modernizaci Prunéřova. Někdy se mi vážně hrnou slzy do očí, když si uvědomím, že pan Uhrančivý je tak laskav a stále ještě zápolí s českým digitálním drakem, byť by mohl již dávno mučit agenty CIA jako padouchův pobočník (já si stejně myslím, že ten casting zkazil schválně), či že slečna Modrooká přidává své cédéčko ke starému dobrému českému bramboráku v prášku, ačkoli by mohla již dávno svým zpěvem zaplavit krabice amerických Cornflakes. Je smutné, že tento stát stále ještě nechápe, jaká je to pro něj reklama, že tito Uvolnění v něm stále zůstávají.

Ale já se rozhodl, že nebudu žehrat, že věčné kritizování nestačí, a že zkrátka sám půjdu příkladem. Hned jak dopíši tento fejeton, běžím do spořitelny a posílám třináct korun panu Uhrančivému i slečně Modrooké. Víte, jaká je to pro mě reklama, že jsem o nich mohl napsat fejeton?!

 


autor / Jan Stern VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Vyjíst život rohlíkem / Jan Stern > NP č.463 > Fejeton Ne že bych byl starcem, ale něco už přeci jen pamatuji. Během těch let, která bohužel pamatuji, už mi namlouvali o tom, jak se lidé na světě dělí, leccos. číst dále Per aspera ad astra / Jan Stern > NP č.490 > Fejeton Za mého dětství bylo oblíbenou kratochvílí děvčat vedení takzvaného památníčku. Asi víte, o co šlo: o takovou knížečku s prázdnými listy, kterou vám děvče dalo a vy jste mu tam měli něco napsat nebo namalovat „na památku“. Potíž byla, že jsem nikdy jaksi nepochopil tu základní poetiku žánru. Co se čeká? Kde jsou meze? Kdo jsou klasici? Já v tom naprosto plaval. V Rozumu do kapsy o tom nic nepsali a dokonce ani v Pionýrské stezce nenavedli mne na správnou stezku. A tak jsem to bral tak nějak od srdce – základ všech katastrof světa.   číst dále Mrazák / Jan Stern > NP č.522 > Fejeton Pověst má člověk jen jednu. A měl by si ji chránit. My, co jsme o ni již přišli, si samozřejmě můžem dát voraz. Ale já dnes nechci psát o pověsti osobní, ale kolektivní. Jde mi teď o nás všechny, o lidstvo. Přesněji o lidstvo současné. číst dále Nenápadný půvab perkarbonátu / Jan Stern > NP č.525 > Fejeton Sigmund Freud tvrdil, že po patnáctém roku věku už je charakter člověka pevně dotvořen, „sádře podoben“. Sádru šlo dle jeho názoru poté na lehátku pokropit vodou a tvar duše lehce přeformovat, avšak jen do padesáti let. Po padesátce se sádra změní v kámen a nemá smysl se již o cokoli pokoušet. číst dále
Odběr novinek

Dobré zprávy z NP Chcete vědět, co je u nás nového? Přihlašte se k odběru newsletteru.

Zásady zpracování osobních údajů