NP č.503 > Téma číslaFikce2Ivan Adamovič

Je zvláštní, že lidé kolem literatury tak intenzivně prožívají výskyt každé mystifikace týkající se literatury samotné. Jaká bouře se strhla, když se před lety ukázalo, že vítěz ceny Knižního klubu, románový rukopis a následně i autorské jméno evokující, že se jedná o dlouho očekávanou původní beletrii od české Vietnamky, je ve skutečnosti šprým spisovatele Jana Cempírka, jenž ukázal, že králové porotci jsou nazí. Tolik se chtělo odměnit nečekaného literáta z prostředí vietnamské diaspory!

Což teprve drát se o pravdu v postpravdivé době. Ta doba, připomeňme si, byla ale postpravdivá vždy. Český národ získal své sebeuvědomění i díky podvrženým rukopisům Královédvorskému a Zelenohorskému. Veřejní činitelé se s krásně lživým mýtem o hrdinné minulosti Čechů nechtěli loučit, ani když se důkazy o podvrhu vršily jeden na druhý. F. L. Čelakovský si zase vymyslel „první českou spisovatelku" Žofii Jandovou, neb skutečných se nedostávalo.


Zatímco někteří sahali po mystifikacích, aby byli více čeští, jiní naopak v touze stát se světovými. Dekadentní spisovatel Arthur Breiský počátkem minulého století přeložil Stevensonovu sbírku Klub sebevrahů a promptně do ní vložil bez jakéhokoli upozornění dvě vlastní povídky. Podle recenzenta dokonce nejlepší z celé knihy.


Motiv podvržených státotvorných rukopisů se jako bumerang vrátil v podobě bájesloví fiktivního národa Krhútská kronika z pera Ervína Hrycha publikovaného v 60. letech 20. století. Vzápětí se ukázalo, že tato mystifikace je zároveň zčásti plagiátem vycházejícím ze starších textů podivínského poety T. R. Fielda. Sám Field měl pak k pravdě následující postoj:
Nechceš-li být terčem šikan / Zapři vše a lži jak cikán.


A vy chcete dnes vytahovat fake news jako nějakou novinku?


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Malíři dobrodružství / Ivan Adamovič > NP č.516 > Kultura Milovníci dobrodružných knih a ilustrací ve stylu Zdeňka Buriana mohou slavit. Na světě je první česká ucelenější publikace o výtvarnících, bez nichž bychom často nevěděli, jaký pohled měl vlastně Old Shatterhand, jak vypadaly čelenky indiánských bojovníků či hřebci pouštních beduínů. číst dále Zakládání kyberkultury v Čechách / Ivan Adamovič > NP č.515 > Téma čísla První číslo časopisu Živel vznikalo v rámci debat snad šest let, v reálu snad rok a grafičce Kláře Kvízové posloužilo jako součást diplomky v ateliéru písma. Živel se pro grafiky stal pískovištěm, kde si mohli zkoušet nová písma - ke zděšení čtenářů odkojených Times New Romanem. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále
celý archiv