NP č.512 > Téma číslaPsycho silniceDarek Šmíd

Lidský faktor stojí za většinou nehod na silnicích; tak proč se mu nevěnuje větší pozornost?

V hlavě mi už nějakou dobu raší návrh na nejdokonalejší systém aktivní i pasivní bezpečnosti automobilů na světě. Osobně mu říkám „popravní špička" a snad za něj někdy dostanu Nobelovu cenu míru. Systém by vypadal následovně: Veškeré bezpečnostní prvky v autě by sestávaly z masivního ocelového hrotu, který by byl upevněný na volantu a mířil řidičovi přímo na srdce. Jakmile by to řidič rozpálil tak, že by to vedlo k nehodě, narazil by se na hrot. Žádný airbag, žádný záchranný pás, jen dvacet čísel oceli do srdeční pumpy. Vycházím z dojmu, že kdyby se každý řidič za volantem klepal každou vteřinou o žití, ploužili bychom se po silnicích jako beránci a nic by se nám nestalo.


Rozčílení nebo opilí vyjde nastejno

„Devadesát až devadesát tři procent dopravních přestupků a nehod na našich silnicích je způsobeno chybou řidiče," uvádí dopravní psycholog a soudní znalec v oboru psychologie dopravy z Psychologické laboratoře ADP ČR PhDr. Alois Hudeček. „Aktuální psychologický stav ovlivňuje nejen naše chování, ale také naše vnímání," říká a dodává, že člověk, který je takříkajíc v pohodě, vidí silnici zásadně jinak než ten, který je v afektu.


Každý řidič ví, že nemá jezdit pod vlivem alkoholu – ale s obeznámeností o tom, jaké následky může mít na silniční bravuru psychické rozpoložení, jsme na tom hůře. Z autoškoly si odnesete dokonalou znalost o tom, zda přípojná vozidla, jejichž největší přípustná hmotnost převyšuje 750 kg, ale nepřevyšuje 3500 kg, mají nebo nemají být vybavena náhradním kolem s ráfkem upevněným v držáku – ale o tom, že není nejlepší nápad sedat za volant bez sebe vzteky, nebudete vědět o nic více, než jste o tom věděli ještě bez řidičáku v kapse. Proč se na něco takhle zásadního nevztahuje základní výuka v autoškolách, mi trefně odpovídá dopravní a klinický psycholog PhDr. Martin Kořán z Nemocnice na Homolce: „V autoškolách se učí to, co se zkouší; a to, co se nezkouší, se neučí."

 

Řidič auta jako pilot letadla

Obdobná otázka se týká i přezkušování psychického stavu řidičů; jenže, jak vysvětluje psycholog Kořán, „ačkoliv by to bylo užitečné, jde o desítky tisíc nových řidičů ročně – a to by nikdo vyhodnotit nezvládl." Jediní řidiči, kteří se dnes psychického dohledu dočkávají, jsou ti profesionální – jenže na ty ostatní už takhle nikdo nevidí.
Dopravní psycholog PhDr. Michal Walter dříve působil ve středisku Řízení letového provozu v Jenči; když se ho optám na podobnost mezi důrazem na psychický stav lidí, kteří rozhodují o bytí a nebytí dopravních letadel, a řidičů, nachází tam určité podobnosti. „Nápady tu jsou," říká, „například, že by mladí řidiči, kteří se dopustí přestupku, prošli určitým kurzem, kde by měli prostor na přehodnocení svých postojů k řízení."

 

Do legislativy se ale nic takového ještě neprobojovalo. Existují také statistiky pojišťoven, podle nichž bourají častěji řidiči rychlých a silných aut – vedle mladíků je to další skupina řidičů přesvědčených o své nesmrtelnosti. Skoro bych si tu začal hřát polívčičku se svým konceptem „popravní špičky", jenže právě tady dělá psycholog Walter mé kýžené nobelovce čáru přes rozpočet: „Problém není rychlost jako taková; problém roste s tím, čím větší je rozdíl mezi rychlostmi aut na silnici. Když někdo jede 80, někdo 100 a někdo 180, tak mezi auty logicky dochází ke konfliktu," říká. „Teprve ve chvíli, kdy všichni pojedou třeba cca 130, budou dodržovat vzdálenosti, sledovat provoz a netelefonovat, bude nehodovost nižší."

 

Lidé jezdí tak, jak žijí

Všichni tři zmínění dopravní psychologové se shodují na tom, že v rychlosti samotné problém není. „Řidič, který jede v pravém pruhu stovkou, nevěnuje se řízení a nemá bezpečný odstup, je daleko nebezpečnější než ten, který má na tachometru 130 a je plně koncentrovaný, umí to a má před sebou bezpečný odstup, který je z hlediska dopravní psychologie alfou a omegou bezpečnosti silničního provozu," říká psycholog Hudeček. „Právě nedodržování bezpečného odstupu je věc, která je třeba v Německu velmi trestaná, dodržovaná a hlídaná," dodává psycholog Kořán s přihlédnutím k tomu, že ačkoliv v Německu je na mnoha místech rychlost (na rozdíl od té na našich dálnicích) neomezená, má Německo o polovinu méně smrtelných nehod než Česká republika.

 

V jednom se ale se svou „popravní špičkou" zřejmě nemýlím – aby český řidič sekal latinu, musí mít sevřený zadek strachem. Ten by v něm ale stačil vyvolat i vyšší dozor na silnicích a výraznější restrikce. Jenže to je na politicích – a napalte řidičům vyšší pokuty, když se klepete o jejich voličské hlasy. Říká se, že lidé jezdí tak, jak žijí; něco bude ale i na tom, jaké mají politiky.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Nesmrdí nám zeměkoule? / Darek Šmíd > NP č.489 > Novinky / Technoskop Americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA má plné ruce práce s průzkumem vesmíru, ale věnuje velké úsilí také průzkumu naší vlastní planety. číst dále Adidasky z budoucnosti / Darek Šmíd > NP č.491 > Novinky / Technoskop Po čtyřech dekádách vývoje je na světě vakcína proti smrtícímu viru ebola. Test, který pod vedením Světové zdravotnické organizace (WHO) probíhal v Guineji, spočíval v tom, že tam dostalo vakcínu 5837 lidí – a ani jeden z nich následně nebyl ebolou nakažen. číst dále Zašívárna / Darek Šmíd > NP č.492 > Startér Začalo to jako tvůrčí koníček dvou kamarádek. Dnes je z toho sympatický obchodní projekt, který v Česku nemá obdoby a zaměstnává velmi specifickou pracovní sílu „vyšívacích babiček“. číst dále Zlodějské drony útočí / Darek Šmíd > NP č.491 > Novinky / Technoskop Vzpomínáte na dva zlodějíčky, kteří se ve filmu Sám doma snažili vlámat do domu agresivního chlapečka Kevina? S pomocí dnešní techniky by si mohli ušetřit spoustu práce tím, že by do Kevinova hájemství poslali nejdříve na obhlídku drony. číst dále Řítíme se  k feudalismu? / Darek Šmíd > NP č.491 > Dezorientace Mávejte kapesníčkem, demokracie se s námi možná brzo rozloučí. Co když je to ale dobře? Protože možná ta demokracie není zase tak dobrý nápad. Klid, klid, vím, že ve slušné demokratické společnosti se takové věci neříkají – byť právě demokratická společnost stojí a padá na tom, že by si v ní měl každý říkat, co se mu zlíbí. Ale na mě to neházejte, já to neřekl; řekl to Platón. číst dále Gauč na kraji města / Darek Šmíd, Nikkarin > NP č.492 > Komiks Jeden gauč, mnoho autorů, spousta nových prostorů. Vítejte do putovního komiksu který neposedí. číst dále Pravidla morálky ve virtuální realitě / Darek Šmíd > NP č.491 > Novinky / Technoskop Internetové stránky britské Společnosti virtuální reality (Virtual Reality Society) vybízejí v souvislosti s masivním nástupem zařízení zprostředkovávajících virtualitu k tomu, aby si lidé položili otázky ohledně morálního chování a motivace ve virtuálních vesmírech – a to ať už jde o počítačové hry, či virtuální zážitky jiného charakteru. číst dále Jak se připravit na konec světa, když je člověk bohatý / Darek Šmíd > NP č.492 > Novinky / Technoskop Survivalismus je životní přístup, kdy se neustále připravujete na konec civilizace nebo podobnou nepříjemnou událost biblických rozměrů. číst dále

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

celý archiv