NP č.512 > Téma číslaUmění ve 130 km/hIvan Adamovič

Facebooková aktivita Davida Šťávy nazvaná Nejdelší galerie se věnuje uměleckým dílům spojeným především s déjedničkou. Mapuje ale i ostatní dálnice. „Wikipedie i Google selhaly, tak jsem se do toho pustil sám,“ říká.

Jak vás napadlo vytvářet projekt Nejdelší galerie?
Když jsem si všiml různých artefaktů podél dálnice, zajímalo mě, kde se tam vzaly. Nejsnadnější cesta k informacím přes Google a Wikipedii selhala – nenašel jsem tam skoro nic. Nezbylo než pátrat jinak – najít historiky stavby dálnic, profesionální historiky umění, archiváře. Zpočátku to vypadalo, že jsem první a jediný – „Milej pane, tohle přece nikoho nezajímá." – ale nakonec se ukázalo že ani jedno nebyla pravda. A to mě těší.

 

Jaký máte vztah k dálnici D1?
Čistě pracovní, jezdím po ní týden co týden.


Jaká jsou vaše nejoblíbenější díla na této trase?
Plastika na odpočívce Křešický potok. Má dvojí podobu – z dálky vidíte cosi jako amébu, zblízka rytiny erbů Prahy, Brna a Bratislavy. Pěkná je i plastika na odpočívce Jabloňov. Ani jedna není zatížena dobovými symboly. Ačkoli obě díla jsou z dálnice přímo vidět, nejsou snadno přístupná, protože odpočívky jsou zavřené. Zajímavý je i památník stavby mostu přes Sedlický potok vytvořený z jednoho segmentu mostovky. Ani u něj ale nemůžete oficiálně zastavit.

 

Jak lze rozlišovat, jaké plastiky či stavby vznikly přímo v souvislosti s dálnicí?
Nejčastěji najdete plastiky na odpočívkách a nesou informace o stavbě či odpočívce samotné. Poznáte je na první pohled. Mimo ně jsem objevil dvě sochy, pro které to neplatí – obě se objevily u D1 až v roce 1988, to je osm let po jejím otevření.

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Malíři dobrodružství / Ivan Adamovič > NP č.516 > Kultura Milovníci dobrodružných knih a ilustrací ve stylu Zdeňka Buriana mohou slavit. Na světě je první česká ucelenější publikace o výtvarnících, bez nichž bychom často nevěděli, jaký pohled měl vlastně Old Shatterhand, jak vypadaly čelenky indiánských bojovníků či hřebci pouštních beduínů. číst dále Umění na půl cesty / Ivan Adamovič > NP č.520 > Téma čísla Jedenáctitisícový Humpolec má od letošního dubna galerii, jakou mu může závidět i Praha. Popřípadě Brno. číst dále Sebrané prasárny / Ivan Adamovič > NP č.510 > Kultura Na sklonku loňského roku vyšly dvě knihy zaobírající se zajímavým způsobem erotikou ve veřejném prostoru. Vedle průvodce Praha erotická se na trhu objevil i závěrečný svazek třídílné reedice jedné z největších knižních kuriozit – souboru Kryptadia od K. J. Obrátila. Kniha vyšla již jednou v nakladatelství Paseka, ale vydání v nakladatelství Lege Artis, přejmenované na První a Druhá kytice národních prasáren, je unikátní i nebývalou péčí vydavatele o „dokonalý“ reprint. Detaily ohledně vydání Kryptadia nám osvětlil vydavatel a bibliofil Jan Hýsek. číst dále Proti fake news hraje čas / Ivan Adamovič > NP č.503 > Téma čísla Josef Šlerka byl čerstvě zvolen ředitelem Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky, který má podporovat seriózní novinařinu a šíření společensky důležitých informací. Má ale za sebou i kariéru novináře, mediálního analytika, pedagoga a experta na výzkum dat ze sociálních sítí. Ideální společník k rozhovoru o fenoménu „fake news“. číst dále
celý archiv