NP č.521 > StartérLokání pro dobrou věcDarek Šmíd

Z každé lahve piva značky Frajer jde pár korun na podporu lokálních projektů se sociálním zaměřením. Jestli to nějaké pivo myslí s lidmi dobře, vsaďte boty, že je to právě tohle.

Z etikety piva značky Frajer se na člověka dívá charismatický chlapík, jemuž se nad hlavou skví nápis „Pivo, které mění svět“. Z každé prodané lahve piva Frajer jde pár korun, konkrétně čtyři koruny a dvacet haléřů, na podporu místních, sociálně zaměřených projektů. To už Frajera k charismatické tváři na etiketě opravňuje; každé loknutí vede k podpoře lokálního projektu pro dobrou věc.


Berlínská inspirace
„To je Frank Zappa? ptají se mě občas lidi na tu tvář na etiketě; a já jim říkám – ne, to je můj táta,“ říká jeden ze dvou zakladatelů značky Standa Kupči. Druhou polovinu zakladatelského dua tvoří Standův dlouholetý kamarád Martin Lisý. „V Berlíně jsem narazil na pivo Quartiermeister, jehož prodejem jsou financovány různé místní projekty a umělci,“ říká Martin o prvotní inspiraci. Tehdy se zajímal, jak tenhle „sociální byznys“ v Berlíně funguje, promluvil si o tom se Standou, proč by něco takového nemohlo fungovat v Praze… a rok poté začali na vlastním sociálně prospěšném nápoji skutečně pracovat. Dvakrát chmelenou dvanáctku s citrusovým nádechem pro ně vaří rodinný pivovar Zichovec kousek za Prahou, což k projektu, podporujícímu místní projekty, sedí mnohem víc, než kdyby se Frajer stáčel v některém z megaobřích pivovarů ve vlastnictví zahraničních investorů. „Pivovarů jsme oslovili víc, ale měli jsme podmínku, že to musí být stoprocentně český pivovar; chceme ostatně podporovat české výrobce, české nápady a místní ekonomiku.“ „Ty peníze by se asi vygenerovaly, nějaké dobro by z toho bylo,“ dodává Standa, „ale celkově by to nezapadalo do toho frajerského konceptu.“

podmínkou bylo, aby to byl stoprocentně český pivovar

Hipsterských pivních speciálů tu bylo před rokem, kdy se Frajer představil na českém trhu, už solidní množství, ale inovace Frajera spočívala v tom, že se o své zisky podělí s někým navíc, nejen se svým vynálezcem. Tedy, se svým vynálezcem se konkrétně zrovna Frajer v konečném důsledku v podstatě o žádné peníze nedělí – všechno, co vydělá nad rámec svých provozních nákladů, jde podle slov jeho autorů do vybraných projektů. „Proto se spolu taky nehádáme o peníze,“ říkají Standa s Martinem.


O podpoře hlasují lidé na FB
O výběr projektů, které Frajer podpoří, se starají v první řadě jeho autoři, ale v té druhé jeho konzumenti. Mechanismus je následující: každé přibližně dva měsíce jsou vybrány tři projekty, z nichž jeden získá frajerskou podporu 10 000 korun; což je také Frajerův přibližný zisk za inkriminovanou dobu. Následně jsou tyhle tři projekty vyhlášeny na Frajerově Facebooku, kde lidé hlasují a vybírají vítěze. „Základním filtrem výběru je, že se nám ten projekt líbí a splňuje podmínku neziskovosti,“ dodává Standa. Prvním takovým projektem byl turnaj pro mladé boxery klubu Standy Tišera ze Žižkova. Druhým vítězem byl projekt Země lidí, který šel na lyžařský výcvik hendikepované mládeže, a třetí Stop zevling, který organizuje aktivity pro místní mládež na sídlišti Černý Most. Nyní si na facebookové stránce Frajera takhle poměřují síly projekty Hero Clan, Piknik pro lidi bez domova a Udržitelně Chic SWAP Prague.


A co třeba Frajerka z Ostravy?
„Zatím nás prodává patnáct podniků v Praze a jeden v Sedlčanech,“ říká Standa, „bylo by ale fajn, kdyby se jiná Frajerova odnož začala vařit zase v dalším místním pivovaru někde úplně jinde – co třeba taková Frajerka z Ostravy…“ Martin dodává: „Necháváme to přirozeně plynout, jediným plánem je v tuto chvíli udržitelnost.“ Což se prozatím daří, ačkoliv Frajerův tvůrčí tým funguje podle vlastních slov v „samoorganizovaném chaosu“ – Standa se stará o provozní věci, finance a sám pivo rozváží, Martinovou kompetencí je spíše marketing a sociální sítě, a pomáhá jim ještě Standova žena Helča – stará se o projekty, k nimž peníze jdou. „Já neumím ty praktické věci,“ říká k tomu Martin, „ale vymýšlet blbosti a snít, to mi jde.“

jediným plánem je teď udržitelnost. za první rok se prodalo 10 tisíc lahví.

Za první rok, kdy Frajer frajeří na trhu, se jej podařilo prodat přibližně deset tisíc lahví, a bylo vytočeno také pár sudů na jednorázových akcích. A protože Martin se Standou přemýšlejí v kategoriích trvalé udržitelnosti, rádi by dostali Frajera do budoucna také více na pípy, protože lahvičky, v nichž se dnes pivo prodává, jsou pro lokální ekologii přece jen větší zátěží, než kdyby se bez nich Frajer obešel – byť jsou samo sebou recyklovatelné.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA
celý archiv