NP č.422 > Kultura | FilmWorking class heroMartin Šrajer

Neill Blomkamp, ve svém debutu, syrovém sci-fi District 9, potěšil milovníky přímočarých žánrových titulů i diváky vyžadující serózní komentář k aktuální socio-politické situaci. Jak úspěšný je jeho druhý film, který se snaží o totéž?

Hvězdně obsazená novinka Elysium, téměř čtyřikrát dražší film než oslňující District 9, působí od úvodních záběrů jako návrat na místo činu. Ocitáme se v roce 2154, na území toho, co zbylo z Los Angeles: zpustlá krajina bez kousku zeleně, špinavé slumy plné převážně španělsky mluvících lidí v odrbaných hadrech. Ekosystém byl zdevastován, instituce selhá- vají, lidem zbývá jenom tvrdá práce v některé z obřích korporací. V těchto podmínkách živoří 99 % obyvatelstva celé planety. Zbylé jedno procento privilegovaných se uchýlilo na luxusní vesmírnou stanici jménem Elysium.

Peklo/ráj

Život na Elysiu – místě s průzračně čistou vodou, zalitém (umělým) sluncem, místě bez pracovních povinností a s dokonalým sociálním zabezpečením – si mohou dovolit jenom ti nej- bohatší. Kdokoli se tu zraní nebo nakazí jakou- koli nemocí, použije Med-Pod, vynález schopný vyléčit cokoli. Přesně takový technologický zázrak by zrovna potřeboval pozemský dělník Max (Matt Damon v bourneovském módu), který byl během pracovní nehody vystaven smrtící dávce radiace a do pěti dnů má zemřít.

Max, který dříve patřil k esům zločineckého podsvětí, ale není žádné ořezávátko a namísto smířené smrti se rozhodne bojovat. Bojovat za vlastní život i proti bezpráví, kterému musí miliony jemu podobných dennodenně čelit. Motivací je pro něj život na Elysiu, nejlépe po boku zdravotní sestry Frey (nevýrazná Alice Braga), kterou poznal už během svého dětství v sirotčinci. Max oživí kontakty ze své krimi- nálnické minulosti, a protože prakticky nemá co ztratit, přistoupí na sebevražedný plán, na jehož konci bude buď oslavovaným hrdinou, nebo dalším bezejmenným mrtvým.

Expozice Elysia připomíná nekompromisní soci- ální drama, za jaké evropští filmaři v posledních letech sbírají ceny na filmových festivalech, jen s tím rozdílem, že se neodehrává v přítomnosti (ačkoli by o některou ze zchudlých oblastí dneš- ního světa klidně jít mohlo). Bohužel, nastole- ním hrdinova hlavního cíle a stanovením velmi krutého časového limitu film trochu odpoutává pozornost od své sociální roviny a víceméně se změní v melodramaticky orámovaný boj dobrých proti zlým.

Akce především

Na straně zla v morálně černobílém univerzu filmu stojí v zásadě všichni bohatí, speciálně ale ministryně obrany Delacourt (zvláštně pr- kenná Jodie Foster), pro kterou představuje lidský život jenom další odpočitatelnou polož-

ku. V terénu její rozkazy vykonává bývalý voják a stávající psychopat Kruger (ďábelský Sharlto Copley z Districtu 9). Dělicí čára mezi dobrem a zlem je vyznačena jasně. Na film, který by mohl provokovat závažnými otázkami dnešní- ho světa (přistěhovalecká politika, zdravotní péče, třídní nerovnost), až příliš jasně. Prosto- ru pro diskuzi tu mnoho ponecháno nebylo. Vše podstatné se řeší brutálním násilím.

Elysium si tedy nejlépe vychutnáte jako po- chmurnou strhující jízdu, nabitou nepředvída- telnými zvraty a (na hollywoodskou žánrovku) nečekaně drsnými nápady, které z něj dělají osvěžující podívanou. Akční atrakce zastiňují romantickou linii i levicovou propagandu a sní- mek se v důsledku stává plošším, než tvůrci zřejmě zamýšleli. Jako našlapaná letní zábava ale svou funkci plní na výbornou.

 

 

Filmové tipy

 


Od 14. 8. si lze koupit DVD/Blu-ray s prvním anglicky mluveným filmem proslulého jihokorejského režiséra Park Chan- -Wooka. Stoker je v jádru dramatem o dospívání, servírovaný však jako mysteriózní thriller. Vystavěný je s hitchcockovskou precizností a prostoupený velmi morbidním humorem. Již nyní má pověst jedné z nejchytřejších žánrových podívaných roku.

 

28. 8. vychází na DVD/Blu-ray nevšední kriminální drama o lásce a bankovních loupežích Za borovicovým hájem. Druhý celovečerní film pozornosti hodného Dereka Cianfranceho (až nepříjemně autentická romance Blue Valentine) sází na uhrančivé pohledy Ryana Goslinga a překvapivý dějový zvrat, který odvážně využívá předpokládané identifikace diváka s protagonistou. 


autor / Martin Šrajer VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA