NP č.505 > Téma číslaAutismus v divadleŠtěpán Materna

Důkazem, že autismus a kreativita si nejsou cizí, je nejen podoba tohoto čísla NP. Při Národním ústavu pro autismus (NAUTIS, z. ú.) funguje divadelní soubor Dr.amAS, složený z herců s poruchou autistického spektra. O bezbřehé fantazii i hvězdných manýrech jsme si povídali se zakladatelkou souboru Dominikou Hejzlarovou.

Jak se stane, že vznikne divadlo, kde účinkují převážně lidé s poruchou autistického spektra (PAS)?
Soubor jsem zakládala před dvěma lety s kolegyní, která u nás působila jako dobrovolnice. Já mám vystudovanou dramaterapii a ona dramaturgii. A měly jsme vizi, že navzdory tomu, že se říká, že s lidmi s autistmem divadlo dělat nelze, my to přesto zkusíme. Udělali jsme takový ochutnávkový workshop, ten se líbil, tak jsme připravili inscenaci, kterou jsme pak předvedli na akci, kterou pořádala tehdy ještě APLA Praha, nyní NAUTIS. Měli jsme skvělý námět, který vycházel přímo od jednoho z herců.

 

O čem bylo to první představení?
Představení skládáme z podnětů našich herců, z toho, co z nich vypadne během zkoušek nebo i běžných rozhovorů. Naše první inscenace se jmenuje Sněhen, což je třináctý měsíc v kalendáři. Procházíme v něm různými dny a ty jsou inspirovány tím, co bylo tomu našemu herci zakazováno, a také tím, co by si přál, aby se dělo nebo smělo.

 

Takže dáváte divákům okusit z autistického vidění světa?
O to se právě snažíme, abychom nebyli jako některá divadla, která pracují s herci s postižením, dají jim naučit text, který pak předříkávají na pódiu, a je z toho taková školní akademie. My se snažíme trochu i o přesah, aby to někam směřovalo, ale i o tu osvětovou část. Naše druhá inscenace Jiný, než kdo?! je o tom, jaký bych byl, kdybych mohl naplno rozvinout svůj potenciál a společnost mi nekladla překážky. Herci se vypořádávají s předsudky, které vůči autismu panují. Na scéně je zeď, na kterou jsou ty předsudky napsané a my některé popřeme a škrtneme a jiné se zachovávají.

Kreativita autismu je bezbřehá. Běžný divák to ne vždy pochopí. Chceme, aby se s tím lidé museli poprat.

Je výrazný rozdíl mezi vašimi herci a těmi neurotypickými?
Lidé s PAS jsou poměrně pohybově nezdatní a toporní, čehož ale v tvorbě využíváme, abychom zachovali autenticitu. A také se třeba špatně vciťují do role. Nedávno jsme dělali techniku mluvení hlasem nějakého předmětu, ale tak, aby přitom vyprávěli vlastní příběhy. A bylo to hrozně těžké, protože oni pořád přejímali vlastnosti toho předmětu spolu s tím hlasem.

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Štěpán Materna VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články autora

Sešit od slova „sešít“ / Štěpán Materna > NP č.525 > DIY Mezi všemi těmi 3D tiskárnami a digitálními kutily 21. století působí hlouček lidí s barevnými papíry a tiskátky jako návštěva ze století předminulého. Nacházíme se na pražském Výstavišti na festivalu Maker fair. U stánku autorského papírnictví Papírna stojí menší stůl, kolem něj sedí šest lidí a soustředí se na krátký výklad instruktora Ondřeje. Začíná workshop zaměřený na ruční výrobu sešitů, kterého jsme se přijeli zúčastnit. číst dále Porcelánový šperk / Štěpán Materna > NP č.529 > DIY Když vejdete do sklepa jednoho obyčejného smíchovského činžovního domu, první, co uvidíte, jsou police plné nádobí a keramických objektů všech velikostí a tvarů. A když píšu plné, mám na mysli, že kdyby se  tu místo workshopu konal večírek, museli by všichni držet své skleničky a šálky v ruce, protože i kdyby je  dokázali někam odložit, už by je pak nikdy nenašli. číst dále 5 věcí, které jsem se dozvěděl o moderní kaligrafii / Štěpán Materna > NP č.532 > DIY Jak u psaní správně sedět a dýchat, kdy má být linka tenká a kdy má být naopak tlustá? Jak se dá psát kávou nebo vývarem z černého bezu? A k čemu je vlastně dobré umění krasomalby v době, kdy si můžeme posílat elektronické vzkazy vyvedené některým z nabídky tisíců písem? Co vás čeká, přihlásíte-li se na kurz moderní kaligrafie, zjišťoval Štěpán Materna. číst dále My to Jinak neumíme / Štěpán Materna > NP č.514 > Téma čísla Jestli lze někoho s klidným svědomím nazvat věčným dítětem, pak určitě členky a členy loutkového divadelního souboru Buchty a loutky. V průběhu představení se nebojí zcela změnit měřítko a perspektivu, odložit loutky a vzít práci za ně. Jak jsme se dozvěděli v rozhovoru se zakládající členkou souboru Zuzanou Bruknerovou, hravé představení neuděláte bez toho, abyste si při jeho tvorbě sami hráli. číst dále
celý archiv