NP č.504 > KulturaJen tak se narodit nerodičůmDarek Šmíd

Ani množství nových forem rodičovství v dokumentu Nerodič nezaručuje, že být rodič je sranda.

V novém filmu dokumentaristky Jany Počtové Nerodič je scéna, v níž lesbička, toužící po dítěti, čeká na semeno, které ze sebe za dveřmi dostává potenciální otec jejího dítěte masturbací. V tu chvíli už je celkem jasné, že snímek navzdory názvu nebude hipsterskou oslavou toho, jaká je pohoda být bezdětný; naopak, ohniskem zájmu Nerodiče je spektrum různorodých forem soudobého rodičovství. Máte tu občas rozhádanou „patchworkovou" rodinu s dětmi mnoha otců; svobodnou matku vklíněnou mezi výchovu dítěte a tlak své vlastní matky; iluzí zbaveného otce s dcerou ve střídavé péči; ženu, která sama adoptovala dvě děti... a také dobrovolně bezdětný manželský pár, který tu jako jeden z mála působí, jako že žije v takřka dokonalém blahu.


Je ironií Nerodiče, že pokud bych si chtěl z lidí na plátně vybrat někoho, komu bych svěřil do péče vřískající nemluvně, byli by to právě ti dva zapřisáhlí nerodičové; mnozí ostatní na mne ve filmu působili, jako že se s pořízením plodu lásky přepočítali a jediné, co jim potomstvo přináší, je churchillovský koloběh „plenky, pot a slzy".


Jenže co já o tom vím; manželství je mi blízké jako kurz uruguajštiny a z dětí mám jen o něco menší hrůzu než ze smečky vzteklých šakalů. Bylo načase se zeptat režisérky filmu Jany Počtové, zda jsem to vůbec pochopil správně – totiž že i většina novodobých rodičů na plátně jsou ve smyslu rodičovské kompetence spíš „nerodičové". Odpověď zní: ne tak zcela.

 

Pokud bych si chtěl z lidí na plátně vybrat někoho, komu bych svěřil do péče vřískající nemluvně, byli by to právě ti dva zapřisáhlí nerodičové.

Hledá se model rodiny pro 21. století

„Chtěla jsem ukázat, že jsme se dostali do určité doby a situace, kde jsou vztahy definované nově a mnohdy zcela jinak, než je známe; a tam, kde máme nové varianty, máme i nové chyby, kterých se můžeme dopouštět," říká mi dokumentaristka k námětu filmu, jímž jsou novodobé formy rodičovství; odtud ten „nerodič" – netradiční rodič. Což je možná i zdroj pocitu úzkosti, který mne doprovázel po podstatnou část stopáže; člověk vidí na plátně nové koncepty, nad nimiž už se neklene žádný zastřešující model tradiční rodiny s patriarchou v čele. „Tenhle život už není tak nalajnovaný," říká Jana Počtová; jde o redefinici rodiny na zelené louce – jasně že nikdo přesně neví, jak na to. Podívejte se na vesmírnou loď Enterprise, která „odvážně vyráží tam, kam se dosud nikdo nevydal" – nerodičové v dokumentu Jany Počtové jsou právě takoví pionýři; není divu, že občas narazí do skály; nebo do sebe samých. Ano, bezdětný pár má ve filmu největší pohodu; funkční model nové rodiny však najdou jen ti, co do toho skočí po hlavě – a znovu a znovu si přitom nabijí kokos. Je signifikantní, že nejfunkčnější rodičovský pár tvoří ve filmu nakonec právě dvě lesbičky ze zmíněné scény s naservírovaným semenem.

 

Tradiční, či netradiční rodič?

Demografická křivka padá a heterosexuální manželství má šanci rozvodu tak padesát na padesát; ale v Nerodičovi to budou zřejmě právě potomci dvou matek, kdo bude mít ze zúčastněných největší možnost poznat harmonickou, milující rodinu. Obnáší to sice muže redukovaného na dárce genetické informace... ale také to přináší největší naději: totiž že právě ten nejnetradičnější nerodič spasí smysl rodiny.

 

Nerodič, premiéra: 21. 9. 2017,
Bontonfilm


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články autora

Nesmrdí nám zeměkoule? / Darek Šmíd > NP č.489 > Novinky / Technoskop Americký úřad pro letectví a kosmonautiku NASA má plné ruce práce s průzkumem vesmíru, ale věnuje velké úsilí také průzkumu naší vlastní planety. číst dále Adidasky z budoucnosti / Darek Šmíd > NP č.491 > Novinky / Technoskop Po čtyřech dekádách vývoje je na světě vakcína proti smrtícímu viru ebola. Test, který pod vedením Světové zdravotnické organizace (WHO) probíhal v Guineji, spočíval v tom, že tam dostalo vakcínu 5837 lidí – a ani jeden z nich následně nebyl ebolou nakažen. číst dále Zlodějské drony útočí / Darek Šmíd > NP č.491 > Novinky / Technoskop Vzpomínáte na dva zlodějíčky, kteří se ve filmu Sám doma snažili vlámat do domu agresivního chlapečka Kevina? S pomocí dnešní techniky by si mohli ušetřit spoustu práce tím, že by do Kevinova hájemství poslali nejdříve na obhlídku drony. číst dále Řítíme se  k feudalismu? / Darek Šmíd > NP č.491 > Dezorientace Mávejte kapesníčkem, demokracie se s námi možná brzo rozloučí. Co když je to ale dobře? Protože možná ta demokracie není zase tak dobrý nápad. Klid, klid, vím, že ve slušné demokratické společnosti se takové věci neříkají – byť právě demokratická společnost stojí a padá na tom, že by si v ní měl každý říkat, co se mu zlíbí. Ale na mě to neházejte, já to neřekl; řekl to Platón. číst dále Zašívárna / Darek Šmíd > NP č.492 > Startér Začalo to jako tvůrčí koníček dvou kamarádek. Dnes je z toho sympatický obchodní projekt, který v Česku nemá obdoby a zaměstnává velmi specifickou pracovní sílu „vyšívacích babiček“. číst dále Jak se připravit na konec světa, když je člověk bohatý / Darek Šmíd > NP č.492 > Novinky / Technoskop Survivalismus je životní přístup, kdy se neustále připravujete na konec civilizace nebo podobnou nepříjemnou událost biblických rozměrů. číst dále Gauč na kraji města / Darek Šmíd, Nikkarin > NP č.492 > Komiks Jeden gauč, mnoho autorů, spousta nových prostorů. Vítejte do putovního komiksu který neposedí. číst dále Pravidla morálky ve virtuální realitě / Darek Šmíd > NP č.491 > Novinky / Technoskop Internetové stránky britské Společnosti virtuální reality (Virtual Reality Society) vybízejí v souvislosti s masivním nástupem zařízení zprostředkovávajících virtualitu k tomu, aby si lidé položili otázky ohledně morálního chování a motivace ve virtuálních vesmírech – a to ať už jde o počítačové hry, či virtuální zážitky jiného charakteru. číst dále
celý archiv