NP č.497 > KulturaČeský design vypravujeIvan Adamovič

Obsáhlá kniha Design v českých zemích 1900–2000 podává zatím nejucelenější příběh českého užitého umění. Ocenění Czech Grand Design naopak představuje každé jaro jeho nejsoučasnější podobu. Jak na sebe tyto dva příběhy navazují?

Design byl vždy zvláštní disciplínou rozkročenou mezi uměním a výrobou. Proto má dodnes postavení problematické a dodnes musí jakoby obhajovat svou existenci. Ostatně akce Designblok a cena Czech Grand Design jsou výsledkem osvětového úsilí na design upozorňovat a ten dobrý podporovat. A přece je tu s námi téměř od počátku strojové sériové výroby. Mnohasetstránková výpravná publikace sepsaná lidmi kolem Uměleckoprůmyslového musea v Praze má sice v názvu rok 1900, leč začíná již koncem 19. století.

 

Je pozoruhodné, že ve stejném roce, kdy byla v Praze založena Uměleckoprůmyslová škola, tedy v podstatě hlavní líheň budoucích designérů, vzniká zároveň Uměleckoprůmyslové museum. Designéři se teprve školí, ale muzeum již otevírá svou náruč historii oboru. Byla již tehdy nějaká? Je to ale trošku jinak, muzeum tehdy sloužilo spíše jako podpora průmyslu a archivační role jen poukazovala na to, že i průmysl má svou estetickou stránku, která by neměla být přehlížena.

 

Architekti výroků

Zároveň je i z četby knihy evidentní, že v oborech jako sklo či typografie bylo sepětí designu se známými uměleckými jmény od začátku zřetelné, v těžkém průmyslu se dlouho jednalo o spíše anonymní vedoucí návrhářských dílen. I samotné slovo design přišlo na řadu mnohem později a starší pojmenování jako „architekt průmyslových výrobků" naznačovala, že název pro nový obor se hledal v oborech starších. Oni ale ve skutečnosti architekti doopravdy mnohdy navrhovali i v jiných oborech. Kupříkladu Jan Kotěra, který vtiskl počátkem 20. století novou podobu centru Hradce Králové, navrhoval také tramvajové vozy a železniční vagony. Vůbec platí, že dřívější architekti byli mnohem všestrannějšími „designéry", než je v této profesi běžné v současnosti. Pavel Janák byl autorem slavného pardubického krematoria, dvou pražských mostů, ale i drobných keramických dóz na cukr, nyní ikon českého kubismu. Pozdější architekti, jako například manželé Machoninovi, se rovněž věnovali i návrhům nábytku, ale vždy v kombinaci s konkrétní budovou.


Psát o designu je problematické i proto, že ruku v ruce s ním často musí jít výklad vývoje celých průmyslových odvětví, což pro esteticky laděné nátury nemusí být zrovna záživné čtení. Jenže ono jedno vychází z druhého. Nejen účel určuje formu, ale také použitý materiál a nové technologie. Kniha Design v českých zemích zkrátka ukazuje, že design nejsou jen tvary, ale také instituce kolem nich, od škol přes umělecké spolky a časopisy po jubilejní výstavy.

 

Tento článek je v plném znění dostupný pouze předplatitelům Nového Prostoru.

Pořiďte si online-předplatné a krom přístupu k článkům záskáte i možnost stáhnout si Nový Prostor ve formátu pdf.

Pokud již jste předplatitelem, přihlašte se prosím.


autor / Ivan Adamovič VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Chci pomoci konkrétním lidem bez domova a v nouzi

Podívejte se profily našich nejlepších prodejců, kterým nechybí zodpovědnost a poctivost, ale chybí jim zázemí, oblečení, obuv nebo nějaká speciální pomůcka, aby se mohli cítit spokojeně a žilo se jim lépe. Našim prodejcům můžete přispět na jejich konkrétní potřeby nebo přání.
Chcete se o jejich osudu dozvědět víc? Děkujeme všem dárcům.

Nejčtenější články z tohoto čísla

Přemnožené lidstvo / Darek Šmíd > NP č.497 > Novinky / Technoskop Dětičky jsou roztomilé, ale čeho je moc, toho je příliš; lidí by na planetě možná mělo být méně číst dále Tma léčí / Jakub Yellen, Jan Štěpánek > NP č.497 > Téma čísla Terapie tmou je původně stará tibetská technika yangtig neboli příprava na smrt. V Beskydech ji svým klientům nabízí Andrew A. Urbiš. Týdenní pobyt v naprosté tmě a tichu má prý blahodárné účinky na vaše psychické i fyzické zdraví. Prostě se vypnete a jste sami se sebou. Děsivé? Ozdravné. číst dále V práci tajím těhotenství / Jan Kalous > NP č.497 > Poradna první pomoci Aneta právě nastoupila do nového zaměstnání. Během prvního měsíce zjistila, že je těhotná. Momentálně to ale svému zaměstnavateli nechce sdělit, jednak se bojí, že těhotenství ještě nemusí dopadnout dobře, a také má strach, že o práci přijde. číst dále Všichni za jednoho! / Jakub Yellen > NP č.497 > Startér Vážně onemocníte a přestanete zvládat činnosti všedního dne. Unikátní aplikace iPatronka.cz vám pomůže zorganizovat příbuzné, kamarády a třeba i sousedy, kteří se v přehledném on-line prostředí podělí o vaše povinnosti. Nápad, který vznikl na pozadí skutečného příběhu jedné rodiny, může pomoci zlepšit kvalitu života nejen nemocným samotným, ale i všem okolo nich. číst dále

Nejčtenější články autora

Umění na půl cesty / Ivan Adamovič > NP č.520 > Téma čísla Jedenáctitisícový Humpolec má od letošního dubna galerii, jakou mu může závidět i Praha. Popřípadě Brno. číst dále Není o čem mluvit / Ivan Adamovič > NP č.510 > Rozhovor Na jeho vtipech naše generace, která pro vás připravuje Nový Prostor, vyrůstala. Plešatí muži bez tváře byli mlčenlivými průvodci našeho dětství a jejich absurdní situace beze slov nám od malička naznačovaly, že svět je jedna velká absurdita. Kreslíř Miroslav Barták bydlí s rodinou v domku na kraji lesa kousek od Prahy a proud jeho kresleného humoru neustává ani po neuvěřitelných téměř padesáti letech tvorby. číst dále Potíže s Bohémou / Ivan Adamovič > NP č.495 > Kultura Televizní seriál Bohéma rozvířil diskusi, jak to ostatně filmy režiséra Roberta Sedláčka umějí. Rozhodl se narušit obraz nejmilovanějších herců první republiky, navíc v tíživých časech okupace. A reakce byla bouřlivá. Chtěli jsme od režiséra a jeho odborného poradce, historika Petra Koury, zjistit, kam může tvůrce zajít v autorské licenci na dějiny. Kde je hranice mezí uměleckého zobrazení? číst dále Malíři dobrodružství / Ivan Adamovič > NP č.516 > Kultura Milovníci dobrodružných knih a ilustrací ve stylu Zdeňka Buriana mohou slavit. Na světě je první česká ucelenější publikace o výtvarnících, bez nichž bychom často nevěděli, jaký pohled měl vlastně Old Shatterhand, jak vypadaly čelenky indiánských bojovníků či hřebci pouštních beduínů. číst dále
celý archiv