NP č.494 > Novinky / TechnoskopVyrůstá generace robotických dětíDarek Šmíd

Současná mládež je u umělé inteligence jako doma; je ale ještě doma i u té lidské?

Děti dneška jsou zase o něco jiné než děti včerejška. Ne, děti dneška už nejsou děti, které vyrůstaly u zářícího monitoru počítače. To nejsou ani děti včerejška. U monitoru počítače vyrůstaly děti předvčerejška. Děti včerejška jsou ty, které vyrůstaly u displeje mobilního telefonu. Čas však běží jako splašený a děti dneška už nepotřebují ani ten displej – vyrůstají ve společnosti umělé inteligence a elektronických asistentů domácnosti.

Jak se bude vyvíjet chování dítěte, které se odmala učí hovořit s přístrojem?

Co že to jsou elektroničtí asistenti domácnosti? Dovolte, abych to vám, dětem předpředpředvčerejška odkojeným Studiem Kamarád, vysvětlil. Řeč je o robotických entitách Alexa (od Amazonu), Home (od Googlu) a Cortana (od Microsoftu), které se skrývají v digitálním prostoru a promlouvají z malých krabiček, více a více oblíbených v amerických domácnostech (letos se jich má prodat na 25 milionů). Každý z asistentů tvoří elektronický uzel takzvané chytré domácnosti, která má vzájemně propojené rolety, světla i pračku. Máte-li pak doma takového elektronického asistenta, ovládáte domácnost jeho prostřednictvím. „Zhasni světla, zapni televizi a řekni mi, jaké bude počasí zítra ráno v Horních Kotěhůlkách," řeknete jen tak do prostoru – a Alexa, Cortana či jiný sluha složený z jedniček a nul vyhoví vašim požadavkům.


Americký deník The Washington Post si všímá toho, že s neviditelnými služebníky se velmi rychle naučily jednat i děti. To jsou ty zmíněné děti dneška. Co je na zprávě ale obzvláště pozoruhodné, je to, co se od asistentů tyto děti učí. Není to prý nic moc pěkného; psychologové, které deník oslovil, jsou trochu rozpačití z toho, co vystavení robotickým sluhům a umělým inteligencím provede s emočním vývojem dítěte. Vezměte si třeba asistenta jménem Aristotle, který na trh brzo uvede firma Matel; jde o elektronickou chůvičku, která má ale umělou inteligenci od Microsoftu a s dítětem v kolíbce bude tedy i hovořit. Jak bude dítě hovořit s ní, až se to naučí? To je otázka za milion dolarů. Na místě je obava, že pokud se dítě naučí s umělou inteligencí mluvit jako se strojem, naučí se tak chovat stejně i ke skutečné inteligenci. Totiž k lidem. Bez citu, bez empatie – a bez slitování.


autor / Darek Šmíd VŠECHNY ČLÁNKY AUTORA

Nejčtenější články z tohoto čísla

Dobrý psychopat / Redakce > NP č.494 > Téma čísla Když se řekne psychopat, vybavíme si někoho v lepším případě nesnesitelného, v horším případě okolí nebezpečného. Jsou ale vlastnosti, díky kterým lidé s psychopatickými rysy mohou hrát ve společnosti kladnou a zásadní úlohu. Psychopat díky absenci emocí a strachu může činem na hraně totálního rizika posunout lidstvo vpřed. Hledáme dobrého psychopata! číst dále Armáda nechce psychopaty / Jakub Yellen > NP č.494 > Téma čísla Vojenský psycholog Daniel Štrobl zkoumal chování lidí v zátěžových situacích a s posttraumatickým syndromem. Byl také u výběru personálu vyššího vojenského managementu. „Armáda psychopaty nechce!“ řekl nám na úvod, jen co uvařil kafe. číst dále Zvířata bez domova / Jak to vidí prodejce / Libor Hruška > NP č.494 > Život prodejce Osmiměsíční Blondie a dvouletá Elsa dělají společnost Vladimírovi v obytné buňce, kterou má pronajatou od radnice Prahy 9. „Mám se o koho starat, komu se svěřit a mám pocit, že nejsem sám. To je jedna věc, zároveň mě ale taky má kdo chránit, nemusím shánět paralyzér, nůž nebo jinou zbraň. Když lidi uvidí velkého psa, dostanou strach. Mnoho lidí z řad bezdomovců bylo zabitejch a já si myslím, že kdyby měli pejska, tak by bylo těch životů zmařenejch mnohem míň. Pes na nebezpečí opravdu dokáže dobře upozornit,“ říká Vladimír, ale dodává, že pes musí být dobře vycvičený a živený. číst dále Čelisti virtuality / Darek Šmíd > NP č.494 > Novinky / Technoskop Virtuální realita míří do kin. číst dále